Støjhandlingsplan for Esbjerg Kommune
I den nye støjhandlingsplan kan du blive klogere på, hvad trafikstøj er, og hvilke konsekvenser, det har for kommunens borgere. Foruden en støjkortlægning omfatter planen også en støjstrategi og en handleplan og målsætninger for bekæmpelse af trafikstøj nu og i fremtiden.
Hvad er trafikstøj?
Her kan du få styr på støjbegreberne og blive klogere på, hvordan støj måles. Du kan desuden læse om grænseværdier og bekæmpelse af trafikstøj.
Støjkortlægning
Her kan du læse støjkortlægningen, der bl.a. omfatter støjbelastningen fra kommunens samlede vejnet på 1.100 km.
Er din bolig støjbelastet?
På kortet nedenfor kan du se din boligs støjbelastning og sammenholde med værdierne i signaturforklaringen ovenfor. Scroll ned og aktiver kortet.

Prioritering af indsatser
Trafikstøj kan reduceres på flere måder.De vejledende grænseværdier er dog hverken obligatoriske eller lovpligtige, men alene retningsgivende. Krav til trafikstøjsforanstaltninger gør sig kun gældende i forbindelse med nye lokalplaner jf. Planlovens § 15a.
Prioriteringsrækkefølge for bekæmpelse af trafikstøj i Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune har udarbejdet en prioriteringsmodel for bekæmpelse af trafikstøj. Esbjerg Kommune har 16.280 støjbelastede boliger, og der er derfor brug for skarp prioritering af indsatserne. Prioriteringsmodellen er derfor opdelt i lav og høj prioritering af indsatserne.
Støjbekæmpelsestiltag med lav prioritering er tiltag, der indebærer høje omkostninger og er vanskelige at implementere på grund af begrænset kommunal indflydelse. Dette er typisk tilfældet i eksempelvis Esbjerg Midtby og Ribes gamle bykerne, hvor muligheden for at opføre støjskærme eller støjmure er begrænset. På steder udenfor byområderne, kan der være få, men støjbelastede, boliger og betydelig afstand mellem dem, hvilket gør det meget omkostningstungt at lave foranstaltninger for et lille antal boliger.
Handlingsplan og målsætninger for bekæmpelse af trafikstøj
Der findes ikke enkelttiltag, der alene kan løse støjproblematikken. Derfor er vores tilgang til bekæmpelse af trafikstøj inddelt i forskellige greb. Nogle tiltag er enkle, økonomisk overkommelige og nemme at implementere, mens andre er mere omfattende.
Greb 1: Prioritering af indsatser på baggrund af 17 områder
Støjkortlægningen har udpeget sammenhængende områder med støjgener med det formål at identificere eventuelle støjreduktionstiltag. Derudover er der også rettet fokus mod områder, hvor Esbjerg Kommune har modtaget borgerhenvendelser om trafikstøj.
Greb 2: Oprettelse af pulje til borgeres individuelle støjreducerende tiltag
Bor du i en støjbelastet bolig, som ikke er med i de 17 udpegede områder? Så kan der fremadrettet være hjælp at hente til medfinansiering af støjreducerende tiltag i en planlagt støjpulje.
Greb 3: Støjhensyn ved nyanlæg
Vejbelægningen kan gøre en forskel i forhold til dæmpning af trafikstøj. Her kan du læse om vejbelægningens betydning for støj og vores planer om at anvende støjreducerende vejbelægning ved nyanlæg, hvor det er relevant.
Greb 4: Oplevet støj
Opfattelsen af støj er individuel & afhænger af mange faktorer. Borgere kan opleve støj i områder, som ifølge støjkortlægningen ikke er støjbelastede. Vi vil derfor bl.a. benytte beplantning til at bekæmpe oplevede støjgener i ikke-støjbelastede områder.
Greb 5: Trafikomlægning og hastighedsnedsættelser
Reduktion af trafikstøj ved kilden – vejen – er meget effektivt. Nedsættelse af den tilladte hastighed på kommunale veje kan forbedre trafiksikkerheden og potentielt reducere støjniveauet.
Sammenfatning af målsætninger og greb
Her samler vi op på strategien for bekæmpelse af trafikstøj og den bagvedliggende prioriteringsrækkefølge.