Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Autismenetværk Esbjergs pårørendeoplæg

Se små videoer af pårørendeoplægget, der blev præsenteret som en del af selvforsåelseskurset i Autismenetværk Esbjerg. 

Autismenetværk Esbjerg inviterer borgere, der får en autismediagnose på et selvforståelseskursus.

En del af kurset er også et pårørendeoplæg, hvor borgerens pårørende bliver introduceret til kurset og får en masse vigtige inputs til, hvordan de bedst støtter deres pårørende med en autismediagnose.

Flere har ønsket at kunne gense oplægget, det kan ske her på siden.
Det er vores fagkoordinator Mike Tarp Iversen, der både står for selvforståelseskurset og pårørendeoplægget, som I også kan møde i videoerne her.

Oplægget er delt op i de forskellige kapitler, så du kan vælge at se eller gense det kapitel, der giver mest mening for dig. Du er selvfølgelig også velkommen til at tage oplægget fra start til slut og bliver meget klogere på, hvordan du bedst støtter en person med en autismediagnose.

Kapitel 1: : Mestring

Her præsenterer socialpædagog Mike Tarp Iversen vores pårørende foredrag og forklarer, hvordan Esbjerg Kommunes Autismenetværks selvforståelseskursus foregår og hvilke ting, der gennemgås på kurset.

 

Kapitel 2: Autisme-modellen

Her gennemgår vi modellen med de fem autismekarakteristika plus belastning, traume, motivation og ressourcer. Karakteristika, der alle bliver gennemgået på selvforståelseskurset hos Autismenetværk Esbjerg.

Kapitel 3: Belastning

Vi kan alle være belastet, men hvis en person med en autismediagnose er belastet, så lukker det ned for rigtig mange andre ting. Derfor taler vi i kapitlerne 3, 3a, 3b og 3c om, hvad belastning betyder for autismen og hvor vigtigt det er at finde ind til, hvad det er, der belaster personen.

 

Kapitel 3a

Kapitel 3.a: Eksekutive funktioner
Hvordan får man en idé, udfører den og justerer undervejs? Det kan være meget uoverskueligt for en person med autisme. Her er det vigtigt, at du som pårørende hjælper med at sætte rammerne for, hvor starter vi og hvor slutter vi. Bliv klogere på, hvorfor det kan være så svært, men også råd til, hvordan nye strategier kan hjælpe. 

Kapitel 3.a.1: Motivationsundersøgelse
Er der udfordringer i forestillingsevnen, anderledes kommunikation og anderledes socialt samspil? Så har vi en autismediagnose. Her er motivation vigtig. Motivation er drivkraften. Vi skal finde ind til, hvor motivationen ligger via en motivationsundersøgelse på kurset.

Vi undersøger, hvad der skal til for at lykkes bedst muligt i diverse sammenhænge ved at undersøge, hvad der ligger i den enkeltes indre motivation . 

Kapitel 3.a.2: Mine ressourcer
Få gode råd til, hvordan du hjælper en person med autisme med at komme i gang med nye ting og projekter. Der kan være langt fra idé til handling, når man har en autismediagnose, men du kan meget nemt hjælpe og støtte op om idéerne, så de bliver til virkelighed.

Kapitel 3.b og 3.c

Kapitel 3.b: Anderledes sensorisk oplevelse
Her kigger vi på, hvordan sanserne påvirkes forskelligt, og hvordan de påvirkes, når man samtidig er belastet. 

Kapitel 3.c: Kontekst blindhed
Her kigger vi på absolutte sandheder, og hvordan de kan påvirke en person med autisme. Absolutte sandheder er det, der kan gøre tingene meget sort/hvide. Her kommer nogle fif til, hvordan du som pårørende kan hjælpe dem bedst muligt.

Kapitel 4: Det neurotypiske system

Der er talt meget om, hvordan neurotypiske personer, altså personer uden en autismediagnose, ser personer med autisme. Men her vender autist og foredragsholder Anne Skov Jensen den om og kigger på, hvad der er typisk for en neurotypiker. Ville det give flere ressourcer i samfundet, hvis vi var bedre til at forstå, at vi alle lærer på forskellig vis?