Mistanke om snyd?
Har du mistanke om, at din nabo eller andre snyder med offentlige ydelser,
har du to forskellige muligheder for at oplyse det til os.
- Klik her hvis du vil sende os en anonym anmeldelse.
- Klik her hvis du vil sende os en anmeldelse, hvor du ikke er anonym
Du kan også anmelde telefonisk.
Vil du gøre det anonymt, skal du undlade at præsentere dig ved navn.
Vi har en guide med skærmbilleder af de trin, du skal igennem når du skal sende en anmeldelse. Hvert skærmbillede indeholder tal, med tilknyttet beskrivelse, de steder hvor der er særlige ting, som du skal være opmærksom på.
Klik her for at åbne en guide hvor du får hjælp til at sende en anmeldelse
Din pligt som borger
Det er din pligt at kontante os, hvis de oplysninger du har skrevet i en ansøgning, forskudsopgørelse, årsopgørelse mv., har ændret sig.
Du skal f.eks. meddele os, hvis:
- du får fysisk eller økonomisk hjælp af nogen
- der flytter nogle ind til dig
- du har færre udgifter
Vi samarbejder med Fanø Kommune vedr. misbrug af ydelser, hvor vi lægger stor vægt på, at du får de ydelser, du har krav på og at du betaler det, du skal.
Men desværre er der borgere, som helt bevidst hæver mere på vores fælles konto, end loven tillader.
Det er ikke fair overfor familie, naboer, kollegaer og venner, som betaler den skat, der skal dække ydelserne og som overholder reglerne.
Når man snyder det offentlige på den måde, betragtes det som bedrageri.
Det kan og vil vi ikke acceptere, og den samme holdning har de fleste lovlydige borgere. Derfor oplever vi, at flere og flere borgere melder deres mistanke til os.
Når vi modtager et tip, vil vi undersøge sagen og sammenligne de oplysninger, vi har i vores it-systemer og samarbejder med andre myndigheder om at stoppe misbruget.