Inden påbegyndelse af bore- og anlægsarbejder fremsendes ansøgning om "Foreløbig tilladelse til vandindvinding m.v." til Esbjerg Kommune, der er tilladelsesmyndighed.
Ansøgningen skal være vedlagt et kort, f.eks. i målforhold 1:25.000, med markering af det (de) ansøgte borested(er) samt en afgrænsning af de arealer, der påtænkes vandet.
Ønskes der vand til forpagtede arealer vedlægges kopi af forpagtningsaftalen. Opmærksomheden henledes på, at indvindingstilladelse kun meddeles i den tidsperiode som forpagtningsaftalen løber.
Efter kommunens modtagelse af ovenstående vil der blive foretaget en teknisk vurdering af sagen. Hvis der skønnes at være behov for det, vil ansøgningen blive offentliggjort i de stedlige blade, og alle med interesse i sagens afgørelse kan inden 4 uger gøre indsigelse mod det ansøgte.
Når indsigelsesfristen er udløbet, vil kommunen træffe sin foreløbige afgørelse.
Kommunens afgørelse vil blive meddelt ansøgeren og de personer, der har rettet henvendelse i sagen.
Afgørelsen kan inden 4 uger fra modtagelsen påklages til Natur- og Miljøklagenævnet gennem Esbjerg Kommune.
Herefter skal ansøgeren inden en nærmere fastsat tidsfrist (normalt ca. 1 år) etablere boring og pumpeanlæg.
Når arbejdet er afsluttet fremsendes ansøgning om "Endelig tilladelse til vandindvinding m.v." til Esbjerg Kommune, bilagt borerapport for alle udførte boringer (både anvendelige og mislykkede) med tilhørende prøvepumpningsresultater.
Der vil herefter blive foretaget en besigtigelse af boringer og anlæg, og ansøgningen vil blive vurderet ud fra det nærmere kendskab, man nu har til de stedlige forhold. Kommunen træffer herefter sin endelige afgørelse i sagen.
Endelig tilladelse er normalt gyldig i en periode på 15 år for indvinding fra boringer og 10 år for indvinding af overfladevand.
Denne afgørelse kan også påklages til Natur- og Miljøklagenævnet gennem Esbjerg kommune inden 4 uger fra modtagelsen.