PCBU tilbyder psykologisk behandling/terapi til børn, unge og deres familier. Vi har gennem årene tilegnet os en række forskellige metoder, hvorfor det er muligt for os både at arbejde sprogligt, symbolsk og før-sprogligt med de børn, unge og voksne, som henvises hertil. Det afgørende er at kunne møde børnene, de unge og deres familier i deres zone for nærmeste udvikling, altså der hvor fejludviklingen rent følelsesmæssigt begyndte.
Det afgørende for os er, at vi kan skræddersy behandlingsforløbende på en måde, så de matcher de aktuelle behov. Derfor anvendes ofte flere metodiske tilgange i løbet af et samlet forløb (tilgangen ændres i takt med barnets/den unges udvikling). I PCBU-teamet er vi forskellige og kan noget forskelligt, hvilket vi anser som en kvalitet og gør os bedre i stand til at møde de forskellige børn, unge og voksne, som vi møder.
Formålet med terapi/psykologisk behandling kan være mangeartet. Overordnet handler det oftest om svært omsorgssvigtede eller på anden vis traumatiserede børn og unge, som kan have behov for intensiv og målrettet hjælp til at få korrigerende tilknytningserfaringer. De har ofte behov for at få hjælp til at bearbejde de traumer, der har sat deres massive præg på deres samlede udvikling og trivsel, og som ofte medvirker til, at det bliver svært at tilegne sig nye erfaringer med sig selv, sine omsorgspersoner og omverden.
En del af et psykologisk behandlingsforløb kan ofte være relationsfokuseret, hvor vi inddrager barnets primære omsorgspersoner tæt i forløbet. Andre gange kan det være nødvendigt at arbejde udelukkende med barnets omsorgspersoner alene, inden barnet/den unge inddrages for overhovedet at muliggøre en relationsfokuseret intervention
Ofte er dette en kompliceret og langvarig proces, som typisk kræver en fælles koordineret og bred indsats.
Eksempler på metodiske tilgange i vores værktøjskasse, hvor vi hver især kan noget forskelligt:
- Samtaleterapi baseret på kognitiv, narrativ eller psykodynamisk grundlag
- Intensiv dynamisk kortidsterapi (ISTDP)
- EMDR (fokuseret traumebehandling)
- Legeterapi
- Sandplay
- Theraplay
- Spædbarnsterapi/historieterapi
- Tegne eller maleterapi
Som psykologer har vi metodefrihed, og vi bestræber os til at tilbyde barnet, det vi vurderer passer bedst under de givne omstændigheder. Man kan derfor ikke visitere til en bestemt metode men til et behandlingsforløb med bestemte formål
Forudsætninger: For at terapi/psykologisk behandling skal kunne have nogen effekt, er det afgørende, at barnets forældre eller omsorgspersoner eller den unge er motiveret for behandling. Ydermere skal børnene/de unge være socialt sikrede. I terapien vil man typisk arbejde med at give dem korrigerende erfaringer og reducere deres forsvar og uhensigtsmæssige overlevelsesstrategier. Dette er selvsagt uhensigtsmæssigt, hvis de stadig udsættes for omsorgssvigt eller andre former for traumer. Er dette tilfældet, er der behov for en anden indsats end terapi.