Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Støjkortlægning af Esbjerg Kommune

Her kan du se støjkortlægningen kommunens veje og øvrige statsvej inden for kommunen. 

Her kan du se og læse om de 17 støjbelastede områder samt en vurdering af de mulige, støjreducerende tiltag for de enkelte områder. 

Støjkortlægningens omfang

Kommunen har et samlet areal på ca. 795 km2 og 115.758 indbyggere (2023) fordelt på ca. 59.000 beboede boliger. Støjkortlægningen omfatter Esbjerg Kommunes samlede vejnet inden for kommunegrænsen, i alt ca. 1.100 km.

Kort der viser de 17 udpegede problemområder i kommunen.

Øvrige støjbidrag

Støjbidrag fra betydende kommunale og statslige veje i nabokommunerne indgår ligeledes i beregningerne. Vejnettet omfatter således de veje, hvis årsdøgntrafik er stor nok til at genere støjgener.

Tæt trafik på Plantagevej i Ribe.

Årsdøgnstrafikken (ÅDT)

Årsdøgnstrafikken (ÅDT) repræsenterer den gennemsnitlige trafikmængde pr. døgn over hele året. ÅDT anvendes som et sammenfattende mål for trafikmængden på en given lokalitet.

Tæt trafik på Storebæltsvej i Esbjerg.

Fordeling af støjbelastede boliger i Esbjerg Kommune

Der er i alt 59.041 boliger i Esbjerg Kommune. Ifølge kortlægningen er 16.280 af disse boliger, svarende til 28 % af alle boliger i Esbjerg Kommune, udsat for vejtrafikstøj, der overstiger Miljøstyrelsens grænseværdier. Heraf betragtes næsten 3 % som stærkt støjbelastede med et støjniveau over 68 dB.

  • 9.124 boliger svarende til 15 % af kommunens samlede antal boliger støjbelastet (58-63 dB)
  • 5.603 boliger svarende til 10 % af kommunens samlede antal boliger er meget støjbelastet (63-68 dB)
  • 1531 boliger svarende til 3 % af kommunens samlede antal boliger er stærkt støjbelastet (68-73 dB)
  • 21 boliger svarende til under 1 % af kommunens samlede antal boliger er meget stærkt støjbelastet (73-78 dB)

Sådan har vi beregnet tallene bag støjkortlægningen

Til kortlægningen af støj fra de kommunale veje er der anvendt trafiktal fra Esbjerg Kommunes trafikmodel.
Trafikken på mindre lokale veje er beregnet ud fra turantal fra trafikmodellen og det antal boliger, som er beliggende langs vejene.

Støjkortlægningen har primært til hensigt at beskrive de eksisterende forhold, men for at sikre en fremtidssikret tilgang til støjbelastede boliger i Esbjerg Kommune, er der  inkluderet trafikmodelberegninger, der skitserer de forventede trafikniveauer i 2035. Opgørelserne af støj i denne handlingsplan er dermed på den sikre side og undervurderer ikke støjbelastede boliger, der allerede i dag er tæt på at være støjbelastet. Dette for at sikre, at støjproblemer fremover kan identificeres og håndteres proaktivt, hvor det giver mening.

Afgrænsning af støjkortlægningen af Esbjerg Kommunes vejnet

Støj i Esbjerg Kommune kommer ikke kun fra bilerne på kommunens veje. Jernbanen, særtransporter og motorvejene bidrager alle til det samlede støjbillede.

Læs mere om afgrænsningen nedenfor

Afgrænsning