Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Hvad er trafikstøj?

Få svaret her og bliv klogere på, hvordan støj kan opleves og måles. 

Læs mere om støj og støjmåling nedenfor. 

Hvad er trafikstøj?

Støj er uønsket lyd, der kan virke forstyrrende ved fx samtaler, søvn og afslapning. Trafikstøj kan blandt andet stamme fra biler, lastbiler, busser og jernbaner. Trafikstøj er en kompleks kombination af forskellige lyde, herunder motorlyde, dækstøj, udstødninger med videre.

Vejtrafikstøj

Støj måles i decibel og forkortes dB. Vejtrafikstøj betegnes som den gennemsnitlige årsdøgnsværdi Lden i dB. Forkortelsen den står for day, evening, night og er en fælles europæisk standard for støj. Der tilføjes et genetillæg på 5 dB om aftenen og 10 dB om natten, før gennemsnittet for hele døgnet beregnes. 

Opfattelsen af støj varierer betydeligt fra person til person og er påvirket af forskellige forhold.

Oplevelsen af støj

Mennesker oplever og reagerer på støj på forskellige måder. Hvis man bor et sted, hvor der er støj fra en vej, vil man typisk opleve, at støjen ikke er konstant hen over døgnet. Mennesker er generelt mere følsomme for støj om aftenen og om natten. Derfor opgøres støjniveauet som et gennemsnit hen over døgnet, hvor der er taget hensyn til, at støj er mere generende i aften- og natteperioden end i dagtimerne. 

Sådan måles trafikstøj

Trafikstøjens fluktuerende karakter og døgnvariationerne betyder, at kortlægning af trafikstøj typisk foregår via beregninger, hvor data om bl.a. trafikmængder er grundlæg for fastsættelser af støjniveauer. Enkeltmålinger er generelt meget misvisende. Støjen varierer alt afhængig af f.eks. vejrforholdene, tidspunktet på døgnet eller ugen, den aktuelle trafik og andre lyde. 

For at opnå en bedre forståelse af typiske lydniveauer målt i dB, kan dette visualiseres ved hjælp af et Støjbaromenter, der viser lydtrykniveauet dB (A). Grafen er udarbejdet af Teknik & Miljø med inspiration fra Force Technology. 

Når dB-niveauer anføres som dB(A), betyder ”(A)”, at støjniveauet er tilpasset den måde, et menneske oplever støjen på, hvor vi ikke hører den lavfrekvente del lige så tydeligt som den
højfrekvente del. Vejstøjniveauer er altid A-vægtede, også selv om der blot skrives dB.

Støjbarometeret

Støjbarometret illustrerer visuelt, hvor meget forskellige kilder støjer under forudsætninger, som de fleste kan forestille sig. Dette gør det muligt at sammenligne med Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støjbelastning af boliger, som er 58 dB. Et lydniveau på 0 dB svarer til den svageste lyd, som en person med normal hørelse kan opfatte, mens menneskers smertetærsklen ligger omkring 120 dB.

 

Beregning af trafikstøj giver et mere nøjagtigt billede af støjbelastningen

Bekæmpelse af trafikstøj

Der er forskellige metoder til at reducere trafikstøj, som både staten, kommunen og den enkelte borger kan anvende. Mulighederne inkluderer bl.a. støjafskærme, støjvolde, begrænsning af trafikmængden og støjreducerende vejbelægninger. Ved boligen har borgeren selv mulighed for at implementere en række individuelle tiltag for at reducere trafikstøjen. Det kan bl.a. omfatte facadeisolering, støjhegn og lyddæmpende vinduer samt afskærmning af vejen og indkørslen. Disse tiltag kan bidrage til at minimere trafikstøjens belastning.

Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier

I Danmark er der ingen lovgivning, der sætter grænser for, hvor meget trafikken fra eksisterende veje må støje. Miljøstyrelsen har fastsat en række vejledende grænseværdier for trafikstøj1, som kommunerne og staten bruger i deres planlægning af nye veje eller boligområder.

En bolig eller et område betragtes som støjbelastet, hvis trafikstøjen overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. De vejledende grænseværdier er et udtryk for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen har vurderet, er miljømæssigt og sundhedsmæssigt  acceptabelt. I henhold til Planloven § 15a har kommunerne pligt til at sikre, at støjbelastede områder, hvor  støjniveauet er højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi ikke udlægges til nye boliger eller andet støjfølsom anvendelse, medmindre der i forbindelse med lokalplanen indgår bestemmelser om støjreducerende foranstaltninger.

I almindelige boligområder i Esbjerg Kommune er den vejledende grænseværdi for vejtrafikstøj Lden 58 dB. En bolig i Danmark betragtes som støjbelastet, når vejstøjsniveauet overstiger 58 dB. Hvis en bolig er belastet over 68 dB, betragtes den som stærkt støjbelastet.

1 https://mst.dk/media/asxfobqt/stoej_fra_veje_2007.pdf