28-årige Camilla er ansat som social- og sundhedshjælper i hjemmeplejen i Esbjerg Midtby. Hun møder ind hver morgen i personalestuen, hvor hun sammen med sine kolleger koordinerer dagens borgerbesøg.
-Det giver en rigtig god start på dagen, at vi lige mødes som det første. Det er også her vi kan vende, hvis der er nogle borgere, der har behov for noget ekstra hjælp, og så er vi ellers klar til at tage ud til vores borgere, fortæller Camilla, der stortrives på arbejdspladsen og blandt kollegerne.
Fra elev til kolleger
Da Camilla tilbage i 2014-2015 uddannede sig til social- og sundhedshjælper, var hun i praktik i det team, som hun nu er ansat i.
-Jeg var rigtig glad for at være her allerede, da jeg var elev. Vi har det rigtig god med hinanden. Derfor var det oplagt for mig at søge ”tilbage” til teamet – og heldigvis ville de gerne have mig.
I dag har Camilla været ansat i hjemmeplejeteamet i et par år, og hun er, som hun selv siger, ”megaglad for at være her”.
At gøre en forskel
Camilla har tidligere uddannet sig til og arbejdet som maler, men hun fandt ret hurtigt ud af, at hun manglede at føle, at hun gjorde en forskel – at jobbet havde sådan ”rigtig” betydning.
-Det er ikke fordi der er noget galt i at være maler overhovedet, men jeg følte bare ikke, at det var det rigtige arbejde for mig. Jeg har nok brug for at bruge mig selv på en anden måde og have med mennesker at gøre. Som social- og sundhedshjælper har jeg kæmpestor betydning for mennesker, der har brug for min støtte og hjælp. Det er simpelthen bare så fantastisk at gå på arbejde med en mission om at gøre andres liv og hverdag bedre!
At bringe smil frem
Og det er virkelig noget, der ligger Camilla på sinde: At bringe et smil frem hos borgerne.
-Det handler jo om meget mere end ”bare” at løse en opgave hos en borger eller give en ydelse. Når vi er i borgernes hjem, møder vi dem som hele mennesker. Vi er ikke kun optaget af deres sygdom eller nedsatte funktionsevne. Vi er optaget af deres hele liv og deres livskvalitet.
Arbejdet som social- og sundhedshjælper handler, ifølge Camilla, især om at være god til at skabe relationer.
-For nogle borgere kan det være grænseoverskridende, at vi kommer i deres hjem og skal hjælpe eller guide dem med fx personlig hygiejne. Særligt første gang. Og her er det bare så vigtigt, at vi har blik for at skabe tryghed og kontakt. I det hele taget er vi nødt til at sætte os i borgerens sted for at kunne opnå en god kontakt.
En uforudsigelig hverdag
Og netop fordi borgerne er forskellige og har forskellige behov, kan arbejdsdagen være ret uforudsigelig.
-Det er det, der gør mit arbejde så spændende! Jeg bruger min faglighed hver dag til at hjælpe og støtte borgerne på forskellige måder afhængigt af deres behov. Det gør, at to dage aldrig er ens, og at jeg hele tiden bliver udfordret. Og det bliver jeg aldrig træt af!