Vedtægter for den selvejende institution ETAC Rehabiliteringscenter
§1 - Navn og hjemsted
Institutionens navn er ETAC Rehabiliteringscenter.
ETAC Rehabiliteringscenter er beliggende i lejede lokaler, Kvaglundparken 1, 6705 Esbjerg Ø hos Andels Bolig- og Byggeforening af 1932, administreret af DAB.
§2 - Hovedmål
Hovedmålet er at handle i overensstemmelse med centrale værdier og elementer i rehabilitering, jf. § 104 i Lov om social service.
ETAC Rehabiliteringscenters kerneopgave er at voksne, med et fysisk handicap og/eller en senhjerneskade, gennem læring og deltagelse i aktiviteter, samværstilbud og vedligeholdende træning, mestrer eget liv så selvstændigt og meningsfuldt, som det er muligt.
Indsatsen bevilges til personer over 18 år med betydeligt og varigt nedsat funktionsniveau, som i kraft af eget initiativ og medarbejdernes motivering, kan få samme muligheder som øvrige borgere for at leve et godt liv.
ETAC Rehabiliteringscenter modtager ikke personer, der er stærkt udviklingshæmmede, eller hvor de psykiske problemer er dominerende.
§3 - Driftsoverenskomst
ETAC Rehabiliteringscenter har indgået driftsoverenskomst med Esbjerg
Kommune om tilbud, der opfylder betingelserne i §104, i Lov om Social Service.
Dette er i overensstemmelse med FN´s handicapkonvention for ligebehandling af handicappede, som danner baggrund for den lokale handicappolitik i Esbjerg Kommune.
§4 - Repræsentantskab
ETAC Rehabiliteringscenters øverste myndighed er et repræsentantskab på 12 -15 medlemmer, der udpeges af patient- og handicapforeningerne og brugerne således:
- Hver af foreningerne med tilknytning til ETAC Rehabiliteringscenter udpeger 1 repræsentantskabsmedlem samt 1 personlig suppleant.
- Brugerne udpeger 2 repræsentanter samt 1 suppleant blandt ETAC Rehabiliteringscenters brugere eller deres pårørende.
- Der vælges en medarbejderrepræsentant blandt ETACs medarbejdere. Medarbejderrepræsentanten har taleret men ikke stemmeret.
- Støtteforeningen ETACs venner udpeger 1 repræsentantskabsmedlem samt 1 personlig suppleant.
- Hvis en forening ikke ønsker at gøre brug af pladsen, kan repræsentantskabet beslutte at kontakte andre patient- og handicapforeninger for at afdække muligheder i forhold til et nyt medlem i repræsentantskabet.
- Repræsentantskabet skal vælge 3-5 foreningsmedlemmer til bestyrelsen.
Udpegning af eksterne interessenter til ETACs bestyrelse: I samråd med siddende repræsentantskab udpeges 2 eksterne bestyrelsesmedlemmer, der ikke repræsenterer en forening, men alene har interesse for arbejdet med målgruppen og ETACs virke.
Den personlige suppleant deltager ikke i repræsentantskabsmøder. I tilfælde af det ordinære medlems fravær, træder suppleanten ind som fuldgyldigt medlem af repræsentantskabet. Til beslutninger om forandringer i vedtægterne kræves 2/3 flertal.
§ 5 - Bestyrelsen
- Repræsentantskabet vælger 3-5 foreninger der udgør den daglige bestyrelse.
- Der vælges derudover 1 suppleant, der træder til hvis et bestyrelsesmedlem søger om orlov eller træder ud af bestyrelsen.
- Repræsentantskabet udpeger op til 2 bestyrelsesmedlemmer, der ikke repræsenterer en forening, men alene har interesse for arbejdet med målgruppen og ETACs virke.
Det er repræsentantskabet, der i hvert enkelt tilfælde træffer beslutningen og
udpegningen er for en toårig periode. Interessenterne har stemmeret. Genudpegning
kan finde sted.
Funktionsperioden følger byrådsperioden, og repræsentantskabet udpeges inden udløbet af funktionsperioden. Genudpegning kan finde sted.
ETAC Rehabiliteringscenters leder deltager på bestyrelsesmøderne med hørings- og taleret, men uden stemmeret.
Sekretærfunktionen varetages af ETAC Rehabiliteringscenter.
Bestyrelsens foreningsrepræsentanter vælges for en 4-årig periode.
Eksterne interessenter udpeges for en 2-årig funktionsperiode. Den nye bestyrelse vælges inden udløbet af funktionsperioden. Genudpegning kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, dog skal formanden være repræsentant for en forening.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed gør formandens, og i dennes fravær, næstformandens stemme udslaget.
Der tages referat fra bestyrelsesmøderne, som udsendes til samtlige repræsentantskabsmedlemmer. Efter godkendelse af bestyrelsen er referatet offentligt tilgængelig på ETAC Rehabiliteringscenters hjemmeside.
ETAC Rehabiliteringscenter aflægger årsberetning til Esbjerg Kommune i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
Dagsorden samt indkaldelse til bestyrelsesmøder udsendes med mindst 8 dages varsel.
§6 - Økonomi og regnskab
Driften af ETAC Rehabiliteringscenter finansieres i overensstemmelse med driftsoverenskomsten med Esbjerg Kommune. Fondsmidler kan søges.
Repræsentantskabet har ansvaret for, at institutionens regnskaber føres og aflægges i overensstemmelse med driftsoverenskomsten med Esbjerg Kommune.
Det, af lederen, udarbejdede budget forelægges for ETACs repræsentantskab.
Regnskabet revideres af Esbjerg Kommunes revisionsselskab.
§7 - Ledelse
Repræsentantskabet ansætter og afskediger lederen i henhold til overenskomsten med Esbjerg kommune.
Lederen har ansvaret for ansættelse og afskedigelse af det fornødne personale til centrets administration og daglige drift.
Lederen har ansvar for, at den daglige drift foregår i overensstemmelse med ETAC Rehabiliteringscenters hovedmål samt driftsoverenskomst med Esbjerg Kommune.
Lederen har i den forbindelse ansvar for, at der udarbejdes og føres regnskab i overensstemmelse med driftsoverenskomsten med Esbjerg Kommune.
§8 - Likvidation
Beslutningen om ophør og likvidation af institutionen træffes af det samlede repræsentantskab på et særskilt indkaldt repræsentantskabsmøde, hvor alene ophør og likvidation er sat på dagsordenen.
Samtidig med beslutningen træffer den samlede repræsentantskab, med Esbjerg Kommunes efterfølgende godkendelse, beslutning om anvendelse af institutionens formue til et tilsvarende socialt formål.
Vedtaget d. 4. december 2023
____________________________
Erik Sørensen, bestyrelsesformand