- Beslutningen meldes ud, og den røgfri politik præsenteres for ansatte og elever
- Ansatte klædes på til at håndhæve nye regler
- Kommunikation om beslutningen via tilgængelige kanaler og synlig skiltning
- Infobreve til forældre og nye elever
- Synlighed ved events o. lign.
- Tydelige forventninger fra ledelsen til de ansatte
Husk, at skolen ofte er optaget af mange andre dagsordener end røgfri skoletid. Det kan
betyde, at kommunikationen tager længere tid. Derfor kan det være en fordel at have en fast kontaktperson på skolen, der har tid til at varetage den løbende kommunikation.
Forbered og planlæg indsatsen
Kommunen og skoleledelsen kan i samarbejde udarbejde en kort projektbeskrivelse, der beskriver de overordnede mål, tidsplan mv. for indsatsen. Derudover kan der udarbejdes en handlingsplan, der beskriver de detaljerede aktiviteter, der finder sted i arbejdet med skolens rammer for rygning. I processen er det væsentligt, at indsatsen tilpasses den lokale kontekst på skolen, og at skolen løbende inddrages. Det skaber forankring og ejerskab blandt både ledelse, ansatte og elever.
- Diskutér muligheden for at tilpasse aktiviteterne løbende, hvis der sker uforudsete ændringer, og skolen f.eks. ønsker at afprøve nye ting.
- Overvej, hvordan de tilgængelige ressourcer bringes bedst muligt i spil, så de passer til behov og forventninger.
- Det tager tid at ændre kulturen på skolen, derfor er det vigtigt at holde fast i beslutningen om røgfri skoletid. Ledelsen skal formidle deres argumenter for røgfri skoletid og være tydelige omkring forventninger til ansatte og elever.
”Det er vigtigt at involvere ledelsen i projektet og i projektdesignet.” Rektor, Munkensdam Gymnasium, Kolding
Tydelige rammer og regler
For at sikre en ens opfattelse af, hvad røgfri skoletid betyder for elever og ansatte, skal
skolen udarbejde en røgfri politik. Politikken fastsætter de regler og sanktioner, der gælder på skolen, når røgfri skoletid træder i kraft.
”Det er en fordel at have en fast kontaktperson på skolen. Så foregår den primære kontakt mellem kommunen og kontaktpersonen, og de andre aktører inddrages, når det er relevant.” Koordinator, Esbjerg Kommune
Information om de nye rammer og regler
Ledelsen skal i god tid orientere ansatte og elever om de nye regler og baggrunden for dem. Gerne seks måneder før røgfri skoletid implementeres. Den røgfri politik deles med skolens ansatte og elever og gøres tilgængelig på skolens hjemmeside og intranetside. Det kan være en god idé at informere nye elever og elevernes forældre om røgfri skoletid ved åbent hus-arrangementer og i et brev til forældre inden skolestart.
Involvering af skolens ansatte
Skolens medarbejdere har stor indflydelse på eleverne og på den succesfulde implementering af røgfri skoletid. Derfor er det vigtigt at forberede skolens ansatte på deres rolle, når der indføres røgfri skoletid. Det kan gøres gennem oplæg for lærere med præsentation af fordelene ved røgfri skoletid, information om skolens nye beslutning og erfaringer fra lignende indsatser. Det er vigtigt at give medarbejdere mulighed for at stille spørgsmål til indsatsen, dens implementering på skolen og deres egen rolle.
Involvering af ansatte skaber forankring af beslutningen om røgfri skoletid og sikrer den bedst mulige implementering.
Involvering af skolens elever
For at sikre den bedste implementering af indsatsen er det vigtigt at inddrage skolens elever, både op til beslutningen om det fremtidige arbejde og undervejs i implementeringen. Det kan bl.a. ske på indledende møder med en gruppe elever eller elevrådet, i workshops med en større gruppe elever og i forskellige kommunikationsindsatser. En mulighed er også at gå i dialog med elevrådsformanden eller mindre elevgrupper, der formidler informationen videre. Aktiviteterne har til formål at høre elevernes meninger og tanker om rygning på skolen og om røgfri skoletid, at formidle baggrunden for indsatsen og involvere dem i udviklingen af de understøttende aktiviteter, der vil finde sted på skolen. Dette gøres med henblik på, at eleverne i højere grad føler sig inddraget i processen og støtter op om indførelsen af røgfri skoletid.
”Der er helt klart brug for, at man som lærer har mulighed for at høre om baggrunden for røgfri skoletid, komme af med de tanker, man har om det og bidrage med konstruktive forslag. Derfor tilbyder vi at afholde en to-timers workshop med lærerne med oplæg og mulighed for debat.” Koordinator, Esbjerg Kommune
Løbende involvering af elever skaber en fælles forståelsesramme, fremmer gensidig respekt og styrker motivationen for røgfri skoletid.
Konkurrencer kan være med til at øge tilslutningen til aktiviteter. Præmier kan fx være
biografbilletter.
”Det vigtigste man kan gøre, er at lytte til eleverne og høre, hvilke indvendinger de evt. har i forhold til røgfri skoletid, og hvad de tænker kunne være smart at gøre. Det kan både være gennem workshops og oplæg, men også gennem mindre diskussioner i klasserne, hvor eleverne har mulighed for at diskutere og komme med løsningsforslag.” Elevrådsformand, IBC Handelsgymnasium, Kolding
Røgfri skoletid bør håndhæves på samme måde som skolens andre ordensregler, fx alkohol og fraværspolitik.
”Det er vigtigt at sørge for inddragelse af elevrådet. Skriv i god tid til elevrådet, at der kommer et møde, og overvej at oprette et udvalg for røgfri skoletid, hvor alle elever fra skolen kan sidde med.” Elevråd, Munkensdam Gymnasium, Kolding
Planlæg håndhævelsen
Et af de typiske spørgsmål fra skolens ledelse og ansatte i forbindelse med indførelse af
røgfri skoletid handler om, hvordan røgfri skoletid skal håndhæves. Det er vigtigt, at skolen gør sig klart, hvordan de nye regler skal implementeres, hvem er ansvarlig for håndhævelsen, og hvilke konsekvenser eventuelle overtrædelser har.
Her er samlet et par typiske reaktioner fra skoleledelsen vedrørende håndhævelse af røgfri skoletid.
Hvordan sanktionerer vi, hvis forbuddet brydes? Det anbefales, at man sanktionerer på samme måde, som man gør ved andre ordensregler, fx alkohol og fravær. Sanktionerne skrives ind i den røgfri politik. Skolens ledelse er vant til at håndtere
situationer, hvor eleverne bryder reglerne på skolen. For det meste kan en snak med eleven løse problemet. Hvis det ikke hjælper, inddrager skolen forældrene. Se eksempel på regler for sanktionering i politikken.
Skal vi lave et rygepoliti? Nej, men afsæt ressourcer til at håndhæve forbuddet. Det er vigtigt, at lærerne er synlige i frikvartererne, så forbuddet bliver håndhævet, hvis det overtrædes. Derudover bør lærerne løbende bakke op om det og italesætte fordelene
ved røgfri skoletid. Det bidrager til at ændre kulturen og normen for, hvad der er normalt på skolen.
Hvis eleverne overtræder forbuddet, så gå løbende i dialog med dem, og tal med dem om, hvad der skal til, for at de overholder en røgfri skoledag. Støt dem og hjælp dem frem for at være ”politi”.
Det er dog vigtigt, at det er helt tydeligt for elever og ansatte, hvad det har af konsekvenser at bryde forbuddet. Selvom der skal være fokus på at hjælpe de elever, der har svært ved at håndtere en røgfri skoletid, er det vigtigt, at det har en konsekvens at bryde reglen på linje med skolens andre ordensregler, eksempelvis alkohol og fravær.
Kommer det til at gå ud over naboerne? Ved røgfri skoletid må der ikke ryges i
skoletiden. Dvs. hverken på eller uden for skolens matrikel. Erfaringer viser, at røgfri skoletid generer naboerne mindre end røgfri matrikel, når først røgfri skoletid er implementeret. Der vil dog oftest være en overgangsfase, hvor nogle elever udfordrer de nye regler. Derfor er det en god idé at være forberedt og gå i dialog med naboerne
allerede i forberedelsen.
”Ved at inddrage eleverne og deres reaktioner på forskellige indsatser har man også mulighed for at differentiere tilbuddene til de enkelte skoler og gøre dem relevante for netop den enkelte skole. For os var det brugbart at kunne vende tilbage til elevernes tilbagemeldinger som udgangspunkt for det, der er relevant for eleverne selv. Det gav en større ejerskabsfølelse for både skolen og eleverne.” Koordinator, Esbjerg Kommune
|
|
Handling.
|
|
|
Understøttende aktiviteter. |
Hjælp til at håndtere rygetrang. |
Håndhævelse. |
Ledelse. |
Tydelighed. |
Røgfri Politik. |
Tilbyd løbende aktiviteter, der understøtter beslutningen om røgfri skoletid. |
Tilbyd elever og ansatte, der ønsker det, hjælp til rygestop på skolen.
|
Ledelsen bør løbende afsætte ressourcer til at håndhæve tiltaget. |
Hele ledelsen skal bakke op. |
Det skal være synligt, at skolen er røgfri. |
Røgfri skoletid defineres og formuleres i skolens rygeregler. |
|
Skolen kan have et lager af lakrids eller lignende til de elever, der har rygetrang. |
Vær vedholdende og hold fast i beslutningen. |
Ledelsen skal afsætte ressourcer til at gå i dialog med elever, der bryder reglerne. |
Ledelsen skal sørge for tydelig og utvetydig information til elever og ansatte.
|
|
|
|
Ledelsen og ansatte skal gå i dialog med eleverne, hvis de bryder reglerne, og løbende tage det op på personalemøder. |
Udpeg en tovholder, der kan være kontaktperson til kommunen. |
Fortæl om reglerne i god tid. |
|