Eleverne skal nu finde deres egen topstyrker, hvor facilitator indleder til gruppearbejdet således:
Når du føler dig godt tilpas, glad og er helt opslugt af noget, er det typisk fordi du er i gang med at bruge dine styrker på en eller anden måde.
Når man øver sig i at lægge mærke til sine styrker, fokuserer man på det positive, i stedet for det man ikke kan finde ud af.
Øvelse:
1. Eleverne reflekterer i 2-7 min.:
- Hvad har du let ved?
- Hvornår kører det for dig?
Eleverne kan med fordel sendes ud på en lille gåtur på få min, mens de tænker over spørgsmålet.
2. Når tiden er gået og eleverne er tilbage i klasselokalet, skal alle skrive deres svar ned på et stykke papir.
Alle skal skrive minimum 3 ting de har let ved.
3. Facilitator forklarer:
Det kan være svært selv at se, hvad man er god til.
Når man laver noget man har det let ved, er god til det og tingene bare kører, er man ofte i gang med at bruge sine styrker.
Eleverne får uddelt arket med de 24 styrker samt ”Mine topstyrker” skemaet. (bilag 1 og bilag 2)
Alle skal hver især kigge på, hvilke styrker der hænger sammen med de 3 ting de selv har skrevet ned og udfylder skemaet med topstyrker.
Eksempler:
Jeg elsker at tegne.Derfor er min styrke
kreativitet.
Jeg giver ikke op når jeg spiller fodbold og jeg bliver
ved med at øve sparket, til det sidder lige i hjørnet.
Derfor er min styrke vedholdenhed.
Jeg har været der for en ven, der var ked af det.
Derfor er min styrke omsorg.
4. Eleverne er sammen to og to. De får 3 min, til at finde mindst en styrke hos sidemakkeren. Det er vigtigt at styrken begrundes med et adfærd eller en handling hos sidemakkeren.
Eks. ”Social intelligens”, fordi du forstår at få andre til at føle sig godt tilpas og du ved hvordan du skal begå dig socialt.
Herefter skal grupperne fortælle hinandens styrker.
Styrken som sidemakkeren har spottet, tilføjes også på skemaet.
5. Alle elever udvælger en styrke blandt deres topstyrker, som er deres yndlingsstyrke.
Alle skriver nu deres yndlingsstyrke ned på en post it’s. Facilitator udvælger en væg i klassen, hvor hver elev hænger deres styrke op, så der dannes en væg med klassens styrker.
Alternativt kan der bruges stort kartonpapir, hvor alle klistrer de gule lapper på. Kartonpapiret kan herefter hænges på væggen.