Når eleverne har udfyldt deres egen kognitive diamant, skaber facilitator dialog i plenum, ved at spørge ind til, hvordan elevernes diamant ser ud.
Følgende spørgsmål kan anvendes:
- Hvilke indtryk fik du under øvelsen, og hvordan kom det til udtryk i din kognitive diamant?
- Hvad følte du i situationen?
- Hvilke tanker gik igennem hovedet, da du følte sådan?
- Hvad mærkede du i kroppen?
- Hvad gjorde du?
- Hvordan har elementerne påvirket hinanden i din diamant?
- Var der noget, du kunne gøre anderles, for at få en mere positiv diamant?
- Hvordan kan dit mønster justeres til noget mere positivt, hvis legen skulle gentages?
- Hvordan kan en evt. ond cirkel i diamanten brydes?
Elevernes diamanter giver muligvis et tydeligt billede af, hvor hurtigt vi lader os blive påvirket og styret af diamantens fire elementer
Facilitator fremhæver hvor forskelligt vi kan opleve og opfatte en bestemt situation, og hvor forskelligt dette kan komme til udtryk hos den enkelte.
Viden til facilitator:
Hvad kan den kognitive diamant bruges til?:
Hvis tankerne får frit spil, støjer de. Her er det vigtigt, at facilitator fremhæver, at tanker bare er tanker – og de er ikke lig med virkeligheden.
Den kognitive diamant kan hjælpe med at give et overblik, så man bedre kan se hvordan de forskellige dele påvirker resten af diamanten i bestemte situationer.
Eksempelvis når du skal fremlæg for klassen, når en fra parallelklassen snakker til dig i frikvarteret, gruppearbejde med en du ikke kender så godt, sociale medier osv.
Hvis du for eksempel ved, at dans altid giver en god følelse i kroppen, så kan denne viden bruges til at rejse dig op og danse, når tankerne fylder for meget og støjer. Denne aktive handling vil afbryde den negative mønster i diamanten og udvikle en mere positiv diamant.
Autopiloten og bevidstheden om den:
Alligevel kan vi lade os styre af vores tanker, selvom tanker bare er tanker.
Med de mange forskellige ting, som man hver dag skal forholde sig til, har vi ofte brug for at køre på autopilot og dermed ikke være bevidste.
Hvis man kører på automatpilot for ofte, mister man evnen til at være bevidst og til stede. Tankerne bliver forstyrrende og kan forhindre os i at være fuldt tilstedet og lave en realistisk vurdering af situationen eller omgivelserne.
”Jeg håber jeg kan finde en stol når jeg rejser mig, ellers vil jeg se dum ud”
”De andre synes sikkert jeg er kedelig, fordi jeg ikke er aktiv i legen”
Hvis man identificerer sig med tankerne dum og kedelig, som i eksemplerne, vil man blive ked af det. Måske holder man sig for sig selv og ikke have lyst til at møde andre mennesker resten af dagen mv. Vi glemmer at forholde os til, om det er den rigtige fortolkning af situationen og reagerer helt automatisk på tanken.
At lære at forstå, at tanker kun er tanker, kræver stor bevidsthed. Denne bevidsthed får i nu gennem den kognitive diamant, der kan hjælpe med at se sammenhængen af tanker, følelser, krop og adfærd. Derved kan man bedre overtage styringen og afbryde det dårlige mønster, der nogle gange kan være tendens til.