Inden denne del af øvelsen, sørger facilitator for at der er et sted at hænge snor op i loftet, på tværs af klasselokalet.
Facilitator forklarer, at alle elever individuelt skal udføre flinke handlinger den kommende uge, både i skoletiden, men også i fritiden.
1. Eleverne skriver 1-3 flinke-handlinger ned på et karton i A4-str. som de vil udføre i løbet af ugen.
En flink handling behøver ikke at være en stor ting, det kan fx være:
- At smile og sige noget pænt til andre.
- At invitere den nye klassekammerat med udendørs i frikvarteret.
- At fortælle en person, at vedkommende betyder noget for dig.
- At hente sin lillebror for sin mor.
- At melde sig frivilligt til skolens legepatrulje.
- At tilbyde en forlomme til den gamle dame i køen.
- At sige godmorgen til alle på vej til skole.
- At holde døren for personen bagved, når man er på vej ind i klassen.
2. Alle hænger deres flinke-handlinger op på snoren, således at der bliver en fælles samling af flinke-handlinger, der fremadrettet kan inspirere hinanden.
(Alternativt kan eleverne skrive og tegne deres planlagte flinke-handlinger på en planche, hvorefter det hænges op på væggen.)