Parkeringsplanen består af en række komponenter, der tilsammen skal sikre en bedre udnyttelse af Midtbyens ressourcer af P-pladser til glæde for alle brugergrupper. Der sker en oprydning og forenkling i Midtbyens system af parkeringsrestriktioner og der etablere ekstra parkeringspladser, i første omgang omkring Sygehuset og ved Banegården.
Eksisterende forhold
Som baggrund for Trafikplanen er der foretaget en samlet opgørelse af parkeringspladserne i Midtbyen, dels baseret på Esbjerg Kommunes løbende parkeringstællinger, dels på særlige tællinger af private parkeringspladser i Baggårde mm. Der er set under ét tilstrækkeligt med P-pladser i Midtbyen men der er områder med stærk belastning, værst omkring Sygehuset.
Opgørelsen viser også, at der er en uudnyttet reserve af P-pladser i private gårde og lignende.
Parkeringsplanen i hovedtræk
Parkeringsplanen består i en pakke af tiltag, hvoraf nogle er egentlige anlægsarbejder, andre er skiltning, mens andre er mere organisatoriske tiltag som indførelse af beboerlicenser. Allerede planlagte tiltag, heriblandt flere anlæg for parkering i konstruktion, indtænkes i den samlede plan.
Formålet med planen er at sprede de parkerende bilister i Midtbyen og opnå en bedre balance mellem de forskellige brugergruppers behov. Især vurderes det, at Midtbyens ansatte godt kan gå lidt længere fra deres biler og dermed give plads til handlende, beboere og turister.
En forenkling af systemet af parkeringsrestriktioner vil gøre det lettere for især turister at orientere sig i Midtbyen. Der arbejdes derfor med disse grundlæggende tre restriktioner:
2 timer i den centrale Midtby syd for Nørregade, inkl. det kommende P-hus i Danmarksgade
4 timer omkring Sygehuset og i Broens P-hus.
24 timer i resten af Midtbyen (inkl. Museumspladsen og Sygehusets P-hus).
En betalingsparkeringsordning vil gøre det muligt at tilkøbe ekstra tid oveni den første periode, som altid er gratis.
Parkeringsbelægningen mellem Nørregade og Frodesgade overvåges, da denne zone kan komme under pres. Der afventes dog etablering af parkeringshus i Danmarksgade og fuld implementering af den dynamiske parkeringshenvisning.
Parkeringsforholdene i Sygehusområdet og omkring Rådhuset overvåges ligeledes, og beslutning om placering af evt. nyanlæg afventer dette.
Desuden vil der i den kommende helhedsplan omkring Banegården indgå en analyse af behovet for parkeringspladser herunder pendlerpladser. I fremtiden kan der komme et parkeringshus ved Borgergade.
P-søgesystemet vil løbende blive udvidet, sådan at det bedst muligt understøtter de andre ideer i planen, herunder at parkeringssøgende trafik altid bliver længst muligt på det overordnede vejnet.
Endelig vil Esbjerg Kommune arbejde for at etablere et samarbejdsforum mellem kommunen og private grundejere, hvor formålet er at sikre, at alle trafikanter oplever Midtbyens udbud af parkeringsmuligheder som et samlet tilbud med en vis ensartethed.