Attraktive boliger, byliv, spændende gader, mangfoldig kultur og et godt handelsmiljø. Det er med til at skabe en storbykultur og gøre det populært at bo, arbejde og drive virksomhed i Esbjerg Midtby. For fortsat at værne om alt dette – mens vi bliver flere mennesker – skal der opbygges en infrastruktur, der tilgodeser væksten.
Flere borgere og gæster betyder mere bevægelse, mere transport og dermed også flere biler. Og dem skal der også være plads til. I Midtbyen skal der f.eks. være parkeringspladser nok, men de skal samles, således at bilisterne ikke kører rundt i Midtbyen for at lede efter parkering. Derfor bliver der bl.a. opsat et parkeringshenvisningssystem, således at det bliver endnu nemmere at komme ind og finde en parkeringsplads og nemt at komme væk derfra igen. Hastigheden sættes ligeledes ned, så vores byrum ikke generes. Samtidig gøres det mere attraktivt at vælge at gå eller cykle eller benytte den kollektiv trafik som alternativ til bilen, hvad enten det er som fast, daglig transportform – eller blot en gang imellem.

Der skal være plads til alle, men prioriteringen er, at cykler og fodgængere skal prioriteres højest i Midtbyen. Når vi skal opbygge et velfungerende mobilitetsnet, skal vi træffe valg og prioritere i, hvor i byen vi ønsker, de forskellige trafikanttyper skal være – og designe forholdene herefter – det vil vi gøre i Midtbyen.
Midtbyen skal bestå af en kerne, der opleves både fredelig og dynamisk og har et stærkt centreret handelsliv, der er nemt at tilgå for borgere og tiltrækker besøgende ude fra.
I kanten af Midtbyen skal der også være plads til alle, og her skal stadig skabes god fremkommelighed for biler og kollektiv trafik. Det er her, parkeringen sker, hvorefter man fortsætter til fods.
Målet med Trafikplanen er at fremtidens vækst i trafik i Midtbyen primært skal ske ved at flere vælger andre transportmidler end bil. Det er ønsket at andelen af bilture ikke stiger, selvom der kommer flere ture. Foruden de forskellige fysiske projekter, som er præsenteret i planen, bliver der også arbejdet med forskellige tiltag i kommunens ITS-plan. Disse tiltag er forskellige Apps, signalstyring, elektroniske løsninger til fleksible veje mm.
Allerede i dag er vores hverdag præget af muligheden for at hente online data på vores mobiltelefoner. Derfor vil flere af tiltagene i Midtbyen også være at skabe den nødvendige information til fx at finde en ledig parkeringsplads, leje en by-cykel, købe mere tid på parkeringspladsen, finde opladning til sin el-cykel eller elbil, blive opdateret på næste bus afgår eller hvor der er en taxa eller delebil. Disse tiltag vil derfor sideløbende blive implementeret, således at det bliver endnu nemmere at benytte de forskellige transporttilbud i Esbjerg og dermed Midtbyen.
ITS - Løsninger
Med Intelligente Transportsystemer (ITS) påvirker vi trafikken og kan prioritere fremkommeligheden i eksempelvis kryds. Vi har ligeledes mulighed for at vejlede bilister til at vælge de hurtigste ruter – også til ledige parkeringspladser.
First og last mile i rejserne
Der skal skabes sammenhængende ruter med gode oplevelser, som gør, at gåturen til/fra bussen eller til/fra parkeringspladsen bliver til en integre-ret del af rejsen, der føles smidig og kort. Derved bliver det nemmere at få folk til at parkere lidt længere væk fra målet.
Selvkørende busser/nye ruter
Med selvkørende busser har vi mulighed for at etablere et højfrekvent rutenet til både mindre og større mål. Ligeledes kan der etableres nye busru-ter med mindre elbusser. Dette kan give en bedre og mere fleksibel kollektiv trafik – især de steder, hvor der er få passagerer.
Kommunikation af tilbud
Borgere og besøgende skal oplyses om de mobilitetsmuligheder, de har i Esbjerg. Erfaringer viser, at mange i dag ikke kender de tilbud, der allerede findes. Oplysning kan ske gennem kort, apps, turistinformation eller kampagner om eksempelvis nye ruter, sammenhænge og tilbud. Der kan f.eks. oplyses om hvor der ledige P-pladser og hvordan man nemmest finder hen til dem.