Data udstilles, der hvor de skal anvendes
I alle processer, hvor vores medarbejdere er involveret, anvendes data i en eller anden udstrækning. Det kan være basale, operationelle data, som kan svare på centrale spørgsmål i arbejdet, eksempelvis: Hvilken borger kommer til den næste samtale? Hvor er hullet i vejen, som skal udbedres? Er alle børn blevet tjekket ud i daginstitutionen ved lukketid?
Hvis data skal være smarte og gøres levende, så de anvendes i praksis, er det afgørende, at de er tilgængelige på det rette tidspunkt i arbejdsgangen. I praksis betyder det, at data skal være tilgængelig i det konkrete skærmbillede, hvor medarbejderen har brug for data – eller maksimum et klik væk uden snubletråde som ekstra logins og behov for yderligere navigation i andre systemer. Det kalder vi for operationelle data. Vi er klar over, at vi ikke kan samle alt i ét system, og at det heller ikke altid er hensigtsmæssigt. Men for de faggrupper der efterspørger det, vil vi arbejde for at få skabt bedre arbejdsgange med overblik over relevante data.
![](/Files/Images/Om kommunen/Visioner og politikker/Datastrategi/Q21900-041-1470.jpg)
Intelligente services til borgerne
Udover at anvende data i vores interne forretningsprocesser vil vi også anvende data i mødet med borgeren. Det kan eksempelvis være i det direkte møde ansigt til ansigt, hvor data hjælper vores medarbejdere med at skabe overblik og sikre tryghed for den valgte handling. Det kan også være gennem udstilling af data direkte for borgere og virksomheder, som vi servicerer gennem eksempelvis Borgerblikket og andre portaler, som giver den nødvendige indsigt omkring sagsforløb, ansøgninger, journaler, forløb mv.
Data skal understøtte forståelsen for, hvad der skaber værdi, effekt og kontinuitet for den enkelte borger. De intelligente services skal i denne sammenhæng understøtte og hjælpe medarbejderne, så de kan fokusere på kerneopgaven frem for at bruge unødig tid på informationsindhentning, registrering, planlægning mv. Data skal bidrage til arbejdet med at sikre den rette service målrettet den enkelte borgers og virksomheds behov.
Vi vil i fremtiden levere endnu flere intelligente services direkte ud til borgerne, så de kan blive mere selvhjulpne og i sidste ende mestre eget liv i længere tid. I Esbjerg Kommune vil vi bruge data endnu mere aktivt i samspillet med borgerne. Vi tror, at potentialet i vores data er stort. At udnytte potentialet kræver en vedholdende interesse og løbende dialog om behov og muligheder i en organisation, hvor omskiftelige krav er en del af hverdagen.