For at vedligeholde borgerens ressourcer og fastholde principperne om hjælp til selvhjælp, er det vigtigt at der i enhver opgave fokuseres på at medinddrage og aktivere borgeren.
Indhold, omfang og hyppighed for den enkelte borger afgøres ud fra en individuel vurdering og fremgår af det bevillingsbrev, der sendes til borgeren som dokumentation for afgørelsen. Medmindre andet er angivet, udføres den bevilgede ydelse hver 14. dag.
Ydelsen kan indeholde følgende elementer:
- Rådgivning om hensigtsmæssig tilrettelæggelse og udførelse af ydelsen
- Vurdering af anvendelse af teknologiske muligheder
- Rengøring af de rum hvor borgeren hovedsageligt opholder sig. Typisk entre/gang/bryggers, badeværelse, køkken, soveværelse og stue
Hjælp til praktiske opgaver kan bestå af følgende:
Gulvrengøring, for eksempel:
- Støvsugning af gulve
- Støvsugning af gulvpaneler hver 4. uge
- Støvsugning af møbler hver 4. uge
- Gulvvask i gang, badeværelse og køkken
- Gulv i øvrige rum vaskes som udgangspunkt hver 6. uge
Støvaftørring, for eksempel:
Aftørring af vindueskarme, bordflader, hylder, nipsgenstande, hyppige kontaktflader, pletaftørring i køkken.
Rengøring af toilet/bad, for eksempel:
Rengøring af håndvask og tilstødende fliser, toilet, spejl,
Rengøring af bruserum hver 4. måned
Vasketøj og linnedskift for eksempel:
Tøjvask foregår som udgangspunkt i vaskemaskine i hjemmet eller i boligens fællesvaskeri.
Forefindes der en tørretumbler, benyttes denne så vidt muligt.
Tøjvask indeholder:
- Sortering
- Vask i vaskemaskine
- Tørring – fortrinsvis i tørretumbler
- Lægge tøj sammen
- Lægge tøj på plads
- Trævlesi i vaskemskine tømmes efter behov
- Fnugfilter i tørretumbler tømmes efter behov
Køkken for eksempel:
- Mikroovn/miniovn rengøres, efter behov
- Kaffemaskine rengøres
- Rengøring af køleskab indvendig efter behov, dog højst 1 x mdr.
Rum der sjældent benyttes af borgeren:
Rum der sjældent benyttes af borgeren rengøres ikke
Omfang af ydelsen til praktiske opgaver:
Rengøring udføres hver 14. dag. Ved særlige behov kan rengøring bevilges hyppigere.
Tøjvask udføres hver 14. dag. Ved særlige behov kan tøjvask bevilges hyppigere.
Let rengøring hver 14. dag:
indeholder kun hjælp til gulvrengøring samt udvendig rengøring af toilet.
Let tøjvask hver 14. dag:
indeholder kun hjælp til tøjvask.
Moderat praktisk hjælp hver 14. dag:
indeholder hjælp til oprydning, gulvrengøring, aftørring, linnedskift og tøjvask.
Omfattende praktisk hjælp, ugentligt:
Omfattende praktisk hjælp indeholder hjælp til oprydning, gulvrengøring, aftørring, linnedskift og tøjvask.
Praktisk hjælp, engangsydelse:
Omfattende oprydning og rengøringsydelse kan i særlige tilfælde bevilges som engangsydelse f.eks.
- i forbindelse med opstart af hjemmehjælp,
- efter længerevarende sygdom hvor borgeren har behov for en ydelse for at den vanlige hjælp fortsat kan dække behovet
Ydelsen omfatter ikke opgaver hvor der er brug for særlige rengøringsmidler der kræver værnemidler, eller hvor opgaven ligger uden for hjælperens kompetenceniveau, samt rengøring og oprydning der er sikkerheds- og sundhedsskadeligt.
Indkøb, ugentligt, for eksempel:
- Udarbejde indkøbsliste og/eller bestille varer på nettet i det omfang borgeren ikke selv kan.
- Stille varer på plads i det omfang borgeren ikke selv kan, rydde op og smide madvarer ud, der er for gamle.
Eksempler på øvrige ydelser der kan bevilges som en del af en praktisk opgave:
- Rengøring af hjælpemidler (f.eks. kørestol, toiletstol, rollator osv.) efter behov
- Udluftning
- Vanding af blomster
- Fjernelse af spindelvæv
- Oprydning og fjernelse af almindeligt husaffald i samarbejde med borgeren
- Tømning af skraldespand, herunder sortering af affald i molokker og lignende
- Rengøring af hårde hvidevarer, herunder fryser (efter behov max x 2 årligt)
- Vask af dyner og puder (efter behov max x 2 årligt)
Hjælpen vil altid blive vurderet konkret og individuelt.
Borgeren kan som udgangspunkt ikke få hjælp til:
- Der ydes ikke hjælp til opgaver der kræver specialviden som ligger udenfor hjemmehjælperens kompetencer herunder viden om kemiske produkter
- Vinduesvask
- Ekstra rengøring pga. husdyr
- Ekstra rengøring efter gæster, håndværkere ol.
- Ekstra rengøring i forbindelse med flytning
- Udvendig trappevask samt trappevask i almennyttigt boligbyggeri
- Storindkøb
- Afhentning af medicin, inkl. håndkøbsmedicin
- Tilberedning af middagsmad (varm mad)