Ydelseskataloget beskriver de ydelser, der er omfattet af Samarbejdsaftale mellem Esbjerg kommune og Billund, Fanø, Varde og Vejen kommuner om levering af ydelser fra Kommunikation & Hjælpemidler (KH), Esbjerg Kommune. Der findes sagsgangsbeskrivelser for mere detaljeret beskrivelse af sagsgangene. Disse er bilag til ydelseskataloget.
- Forside
- Hjælp og pleje
- Hjælpemidler
- Information til samarbejdspartnere
- Ydelseskataloget - kommunikation og hjælpemidler
Ydelseskataloget - Kommunikation og Hjælpemidler
Ydelseskataloget beskriver de ydelser, der er omfattet af Samarbejdsaftale mellem Esbjerg kommune og Billund, Fanø, Varde og Vejen kommuner om levering af ydelser fra Kommunikation & Hjælpemidler (KH), Esbjerg Kommune.
Ydelseskataloget - generelt
Ydelseskataloget beskriver disse 3 områder
- I ABONNEMENT: KH har direkte kontakt med borgeren indenfor disse områder:
- Lov om specialundervisning for voksne. Ydelser til borgere med kommunikative vanskeligheder, dvs disse områder:
- Høre
- Læse og matematik
- Senhjerneskade
- Syn
- Tale og stemme
- Teknologiske hjælpemidler
- Rådgivning, sagsudredning og hjælpemiddelformidling efter lov om social service §§10, 12, 112, 113 og 113b vedrørende
- Optiske synshjælpemidler
- Særlige informationsteknologiske hjælpemidler
- Høretekniske hjælpemidler
- Lov om specialundervisning for voksne. Ydelser til borgere med kommunikative vanskeligheder, dvs disse områder:
- I ABONNEMENT: KH yder konsulentbistand til kommunens personale vedrørende disse områder indenfor lov om social service §§10, 12, 83 a, 86, 112, 113 og 113b
- Synshjælpemidler og synsrehabilitering
- Teknologiske hjælpemidler, fx strukturhjælpemidler og omverdenskontrol
- UDENFOR ABONNEMENT:
- Ydelser efter andre lovgivninger, fx lov om aktiv beskæftigelses indsats indenfor områderne i punkt 1 og 2.
- Konsulentbistand, sagsudredning, specialrådgivning og vejledning inden for andre hjælpemiddelområder; fx bolig, biler og siddestilling, hvis kapaciteten er til stede
Ydelserne kan være en del af en rehabilitering af voksne. Hvor det er relevant, vil ydelsen fra KH bidrage til en sammenhængende og koordineret indsats. Når det er relevant, vil der være samarbejde mellem KH og andre fagpersoner fra kommunerne. Borgerne er altid inddraget, og ydelserne tager altid udgangspunkt i den konkrete og individuelle borgers ønsker, ressourcer og behov. Hvor det er relevant, vil borgers pårørende være inddraget og være med i indsatsen.
KH samarbejder på landsplan med andre tilsvarende institutioner med henblik på at sikre og udvikle områderne. Hvor man på landsplan har udarbejdet God Praksis, følges God Praksis. For at kunne levere den nødvendige og tilstrækkelige indsats er personalet opdateret til højt fagligt niveau.
Ydelserne er beskrevet under overskrifterne lovgrundlag, målgruppe, mål, form, tidsforbrug og særlige forhold.
Lovgrundlag
Efter hvilken lovgivning og § kan ydelsen gives.
Målgruppe
Målgruppen er borgere med nedsat funktionsevne, hvor ydelsen kan kompensere for den nedsatte funktionsevne. Det er borgere, der ikke kan eller har vanskeligt ved at klare de daglige opgaver i privatlivet, samfundslivet eller arbejdslivet.
En indsats skal kunne afhjælpe eller begrænse virkningerne af den nedsatte funktionsevne.
Mål
Formålet med ydelserne er at forbedre borgernes mulighed for et aktivt og selvstændigt liv. Målet er beskrevet mere konkret under de enkelte ydelser.
Indhold
Afsnittet beskriver muligt indhold. Den konkrete indsats vil alene bestå af den nødvendige og tilstrækkelige helhedsorienterede indsats med afsæt i bedst tilgængelige evidens for virksomme indsatser. Indholdet vil typisk være:
- Udredning,
- Rådgivning og vejledning,
- Undervisning og
- Hjælpemiddelafprøvning
Form
Den mindst omfattende form vil blive benyttet. Ofte vil flere former være i spil i den konkrete indsats
- Skriftlig korrespondance
- Telefonisk kontakt
- On-line kontakt en til en
- On-line holdundervisning
- Holdundervisning
- Fremmøde på KH eller andet træffested i kommunen
- Besøg hos borger
Tidsforbrug
Under tidsforbrug bliver beskrevet det typiske tidsforbrug for ydelsen, når ydelseskatalog og statistikken kommer til at passe sammen. Det konkrete tidsforbrug i den konkrete sag bliver registreret på sagen og vil altid kunne fås.
Særlige forhold
Under denne opskrift kan være beskrevet - særlige forhold.
Høre - Ydelseskataloget
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12, 112, 113 og 113b
Målgruppe
Voksne, som har behov for kompenserende høretekniske hjælpemidler for at udføre væsentlige daglige aktiviteter.
Mål
Målet er at afdække hvilke hjælpemidler eller anden foranstaltning, der kan kompensere for borgerens hørenedsættelse. Målet er også at borgeren får den rådgivning, der er behov for i forbindelse med hørenedsættelsen
Indhold
Indholdet kan være
- Identificere og beskrive borgerens aktivitetsproblematikker
- Afdække borgerens funktionelle hørelse
- Analysere borgerens ressourcer og forudsætninger for rehabilitering.
- Afprøve hjælpemidler
- Fremsende sagsudredning til kommunen, så der ud fra denne kan tages stilling til ansøgning om hjælpemidler
- Rådgive borger, pårørende og samarbejdspartnere om problemstillinger i forhold til borgerens hørenedsættelse og til høretekniske hjælpemidler
- Koordinere med øvrige aktører, især leverandør af høretekniske hjælpemidler
Form
Individuelt tilpasset rådgivning, vejledning og undervisning.
Fremmøde på Kommunikation & Hjælpemidler/træffested/i hjemmet
Tidsforbrug
Særlige forhold
Borgeren skal altid være optimalt høreapparatsbehandlet, inden der afprøves kompenserende hjælpemidler.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, som er generet af lydfølsomhed eller Tinnitus, så deres hverdag er så voldsomt belastet, at de er begrænset i at udføre almindelige daglige aktiviteter.
Mål
At borgeren lærer at leve med og håndtere tinnitus og lyd-generne, så de kommer til at fylde så lidt som muligt i borgerens hverdag, så borgeren kan udføre almindelige daglige aktiviteter.
Indhold
- Udrede for lydgener, borgerens ønsker og lydspecifikke problemstillinger.
- Borgerens motivation og personlige ressourcer udredes.
- Ved undervisnings forløb udarbejdes sammen med borger mål for undervisningen
- Vejledning i at håndtere tinnitus
- Viden om tinnitus os sammenhæng til andre faktorer (psykoedukation)
- Defokuseringsstrategier
- Brug af maskeringslyd
- Ideer til afspænding
- Søvnhygiejne vejledning
- Undervisning i at håndtere tinnitus eller lydfølsomhed
- Struktureret lyd eksponering
- Anbefale psykolog eller fysioterapeut
Form
Individuelt ved fremmøde eller evt. online.
Tinnitus holdundervisning
Tidsforbrug
Særlige forhold
Borger skal være tilset af ørelæge inden undervisningsforløb
Tinnitus (øresusen) er oplevet lyd, som andre ikke kan høre eller måle. Tinnitus ses ofte ved høretab, støjpåvirkninger, stress, depression og kan påvirke søvnen. Tinnitus opleves ofte også ved Menières sygdom.
Menières sygdom påvirker det indre øres trykregulering, og symptomerne er svimmelhedsanfald, hørenedsættelse og tinnitus.
Hyperakusis/Lydfølsomhed er kendetegnet ved nedsat tolerance overfor normale hverdagslyde. Følsomheden skyldes som regel en forandring i hjernens måde at bearbejde lyde på, dette kan ske ved høretab, stress, angst og ses ofte efter hjernerystelse.
PCS, postcommotionelt syndrom kaldes også senfølger efter hjernerystelse. Nogle borgere ramt af denne lidelse rammes af lydfølsomhed.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, der på grund af deres hørevanskeligheder er begrænset i at udføre almindelige daglige aktiviteter
Mål
Borgeren lærer kompenserende teknikker for at kunne udføre almindelige daglige aktiviteter.
Indhold
- Afdække hvilke konkrete opgaver og funktioner som borgeren på grund af sin nedsatte hørelse ikke kan eller har vanskeligt ved at udføre
- Afdække borgerens motivation, ønsker og personlige ressourcer
- Indhente og analyse nødvendig viden, fx diagnose og hørekurver
- Sammen med borger opstilles individuelle mål for undervisningen
- Rådgivning og vejledning, bl.a. i forhold til at leve med kronisk lidelse
- Lære at bruge sit høreapparat, betjening, de rigtige programmer til den rigtige situation
- Lære kompenserende strategier
Form
Individuelt tilpasset rådgivning, vejledning og undervisning ved fremmøde på træffested/i hjemmet
Tidsforbrug
Særlige forhold
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Borgere med så stor hørenedsættelse at de ikke kan kompenseres alene med høreapparater og høretekniske hjælpemidler.
Mål
at borgerne kan forbedre deres kommunikative kompetencer.
Indhold
Afdække kompenserende strategier
Grundlæggende kendskab til alternative muligheder for kommunikation:
- Visuel støtte som tegnstøttet kommunikation eller
- Tale til tekst-programmer, fx Diktafon på Ipad (Siri)
Undervisning i strategier til at støtte kommunikationen med god høretaktik og diverse informationer om f.eks.
- tolkeservice samt
- kontakt til 112/politi.
Form
Individuelt med fremmøde sammen med pårørende
Tidsforbrug
Særlige forhold
Borgere i denne målgruppe kan typisk ikke længere kompenseres med høreapparater og høretekniske hjælpemidler alene. CI-operation kan måske være en mulighed.
Der tilbydes skrivetolkning eller tegnsprogstolkning hvis det er en forudsætning for at kommunikationen kan lykkes.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, der overvejer at få eller har fået indopereret et cochlear implantat (CI).
Mål
Målet er, at borgeren lærer at høre med den nye lyd. Få mest muligt ud af implantatet.
Indhold
- Pædagogisk vurdering af egnethed for at komme til at kunne bruge CI
- Vejlede om CI og henvise til Høreklinik eller CI center der udreder for CI kandidatur.
- Deltagelse ved CI tilslutning på hospitalet i særlige tilfælde
- Individuelt undervisningsforløb
- Lære at høre via den nye lyd
- Rådgivning af pårørende
- CI hold undervisning
- Arbejde med de nye handlemuligheder
- spejle sig i andre i samme situation.
Form
Rådgivning via telefon eller mail
On-line video undervisning
Fysiske individuelle konsultationer.
Hold undervisning.
Tidsforbrug
Særlige forhold
CI kan være relevant for dem med svære høretab hvor høreapparater og høretekniske hjælpemidler ikke længere kan kompensere tilstrækkeligt. Høretabet er ofte progredieret gennem årene. Der tilbydes skrivetolkning eller tegnsprogstolkning hvis dette er en forudsætning for at kommunikationen kan lykkedes.
Læse/matematik - Ydelseskataloget
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12
Målgruppe
Voksne, der har vanskeligt ved at læse og skrive.
Mål
Formålet med udredningen er at afdække art og omfang af vanskelighederne, samt at vurdere mulighederne for at begrænse eller afhjælpe problemet
Det overordnede formål med vores hjælp er at give borger mulighed for at kommunikere skriftligt så han/hun kan deltage i samfundet på lige fod med andre borgere.
Indhold
- Den nationale ordblindetest som afdækker, hvorvidt der er ordblindhed eller ikke.
- Som supplement, afdækning af borgerens læseforståelse samt andre kognitive processer med betydning for læsning
- Tilbagemelding til borgeren på udredningen
- Der tilbydes rådgivning og vejledning i brug af relevante strategier til de borgere, der f.eks. har nedsat læseforståelse, læsetempo, eller overblik, samt rådgivning og vejledning i relevante foranstaltningsforslag
- Rådgivning om hjælpemidler, der kan afhjælpe
Form
Udredningen og tilbagemeldingen laves ved individuelt fysisk fremmøde.
Tidsforbrug
4 timer
Særlige forhold
Ordblindeundervisning er ikke en ydelse i KH’s katalog. Borger henvises videre.
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12, 112 og 113
Målgruppe
Voksne, der er blevet testet ordblinde og som har vanskeligheder med læsning og skrivning.
Borgere, som af anden grund har varige læse-/skrivevanskeligheder, som ikke kan afhjælpes med undervisning (f.eks. som følge af en hjerneskade).
Mål
Formålet er at afhjælpe læse-/skrivevanskelighederne, så borger kan deltage i dagligdagens aktiviteter.
Indhold
- Læsekonsulenten hjælper med at installere og opsætte programmer på sædvanligt indbo som smartphone, tablet og/eller computer og underviser borger i selvstændigt at kunne benytte dem til hverdagens gøremål
- Afprøve hjælpemidler
- Udfærdige og sende sagsudredning
- Ved bevilling sikre implementering af hjælpemiddel
Form
Individuelt fysisk fremmøde
Tilsendte videoer med visning af hjælpemidlets funktioner.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Lovgrundlag
Serviceloven § 10 og 12,
Målgruppe
Borgere, der har vanskeligt ved at regne og løse matematikopgaver eller har svært ved at håndtere tal og mængder.
Mål
Formålet er at borger kan lære at anvende kompenserende strategier i forhold til talbehandling og dermed begrænse vanskelighederne i dagligdagen
Indhold
- Afdække borgerens vanskeligheder med tal/matematik
- Matematikudredning, hvor der indgår talbehandling i forskellige former: Subtraktions-, multiplikations-, additions- og divisionsopgaver, størrelsesvurderinger, brøker, decimaler, tidsangivelse og mængder
- Afdække borgerens hukommelse og måde at problemløse på.
- Afdække afkodningsevnen (læsefunktionen) efter behov
- Tilbagemelding på test
- Rådgivning og vejledning i kompenserende strategier, f.eks. at bruge lommeregner. Samt i foranstaltningsforslag i forhold til uddannelse og job, fx muligheden for om forlænget tid til eksamen eller studiestøttetimer
Form
Udredning og tilbagemelding foregår individuelt ved fysisk fremmøde.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Undervisning i vanskeligheder med tal er ikke en ydelse i KH’s katalog. Borgere henvises videre.
Senhjerneskade - Ydelseskataloget
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne §1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med sproglige, talemæssige og/eller andre kommunikative vanskeligheder som følge af en erhvervet hjerneskade.
- Erhvervet hjerneskade som følge af hjerneblødning eller en blodprop i hjernen
- Erhvervet hjerneskade som følge af progredierende lidelser eks. Parkinson, Sklerose, Demens eller Amyotrofisk Lateral Sklerose
- Traumatisk hjerneskade eks. hovedtraume
- Erhvervet hjerneskade som følge af operativt indgreb f.eks. efter hjernetumor
Mål
Målet er at øge deltagerens mulighed for aktiv deltagelse i samfundslivet ved at afhjælpe eller begrænse følgerne af funktionsnedsættelsen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere alt efter borgers specifikke kommunikationsvanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af screening, testning, observationer, tværfaglig sparring, samtaler med borger og dennes pårørende
- Fysiologisk undersøgelse og testning, som giver en logopædisk diagnose
- Undersøge personlige faktorer, omgivelsesfaktorer, samt funktionsnedsættelsens konsekvenser for aktivitet og deltagelse
- Afdækkende undervisning som er et kortere undervisningsforløb, der kan være et nødvendigt led i en udredning for at afdække og vurdere f.eks. motivation og læringspotentiale
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan
- Udarbejde foranstaltningsforslag
- Information til borger og eventuelt omgivelser om udredningsresultater og foranstaltningsforslag
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, eller afdækkende undervisningsforløb. Undervisningsforløbet kan indeholde læsning, skrivning, forståelse, tale og kommunikationsstrategi
- Rådgivning og vejledning til borger og dennes pårørende, f.eks. om sprogstimulering i dagligdagen
- Konsultative undervisningsforløb til borger og borgers pårørende, eks. sprogstimulering i dagligdagen og selvtræning, når dette er muligt og relevant for borger.
- Undervisning i partnerstyret samtalestøtte
- Implementere alternativ kommunikation, når borgeren ikke kan bruge talesproget til at udtrykke sig. Partnerbaseret eller henvise til hjælpemiddelbaseret
Form
Udredning og samtale forgår i direkte kontakt med borger og evt. pårørende. Dette kan foregå på KH1 eller i borgers hjem. Yderligere kan telefonisk kontakt forekomme ved indhentning af oplysninger.
Undervisningsform vælges på baggrund af en individuel vurdering og kan være:
- eneundervisning, individuelt tilpasset
- holdundervisning, hvor borgers individuelle vanskeligheder trænes i kommunikativ kontekst
- kombineret ene- og holdundervisning
- video-undervisning; benyttes oftest til dysartri-undervisning
- konsultativ undervisning til borger og dennes omgivelser
Tidsforbrug
Udredningens tidsforbrug: Cirka 3-5 timer.
Undervisnings tidsforbrug:
Der er stor variation i omfang, afhængig af vanskelighederne og borgers formåen. Som udgangspunkt modtager borgere med lette vanskeligheder typisk 1-10 undervisningsgange, borgere med moderate vanskeligheder modtager typisk 10-15 gange og borgere med svære vanskeligheder modtager typisk 15-20 undervisningsgange. Undervisningen evalueres undervejs.
Særlige forhold og begreber
En erhvervet forstyrrelse i sprogfunktionen. Evnen til at opfatte og analysere sprog (den impressive sprogfunktion), og evnen til at udtrykke sig sprogligt (den ekspressive sprogfunktion) kan være gået helt eller delvist tabt. Afasi kan komme til udtryk i én eller flere af de 4 modaliteter – tale, skrive, læse og forstå. Afasi er en ren sproglig forstyrrelse, hvilket betyder, at intelligens, meninger, tanker og holdninger er upåvirkede, men at det kan være vanskeligt at give udtryk for disse.
Undervisning ift. hvilke af sprogets modaliteter (læse, skrive, tale og forstå), der er påvirket.
En talemotorisk forstyrrelse, der gør, at talen kan være utydelig, uforståelig og lyde unaturlig. Dysartri skyldes en svækkelse af talemuskulaturen og/eller koordinationen heraf. Talemuskulaturen involverer respiration og muskulatur i forbindelse med læber, kæbe, gane, strube (evnen til at frembringe lyd) og tunge.
Undervisning ift. taletydelighed, taleforståelighed og talenaturlighed.
Der arbejdes bl.a. med strategier til bedring af taletydelighed, -forståelighed og -naturlighed, såsom overartikulation, langsomt taletempo, tryk på relevante ord mv. Der laves øvelser med udgangspunkt i de relevante strategier på lyd-, ord-, sætnings- tekst- og samtaleniveau.
Omfatter vanskeligheder med hjernens planlægning af talemuskulaturens bevægelser. Talemuskulaturen i sig selv er intakt, men det er vanskeligt for hjernen at planlægge og sende de korrekte signaler til, hvordan muskulaturen skal bevæge sig for at kunne udtrykke sig forståeligt. Dette optræder ofte sammen med enten afasi eller dysartri.
Undervisningen kan bestå af øvelser mhp. at træne hjernens programmer og planlægningen af sprogets enkeltlyde og lydsammensætninger ud fra bl.a. artikulationssted og -måde samt bedre talens naturlighed - herunder trykfordeling og flow.
Er et begreb, der dækker over vanskeligheder med at begå sig sprogligt i en samtale, men hvor der ikke er en sproglig skade som sådan.
Dette kan fx omfatte nedsat hukommelse, koncentration, overblik, struktur, initiativ, latenstid, arousal (vågenhedsniveau) mm. Talen kan komme til at fremstå usammenhængende, mangelfuld eller med en øget talemængde.
Undervisning af kognitive kommunikationsvanskeligheder på metaniveau:
- samtale/diskussioner med fokus på turtagning, argumentation, overblik, relevans, mængde af informationer
- sekvensbilleder og andet billedmateriale, som danner grundlag for at arbejde med overblik, hukommelse, opmærksomhed
- situationer/eksempler fra borgers liv som kan danne grundlag for psykoedukation
Når man er ramt af Parkinson, Sklerose, Demens og ALS (Amyotrofisk Lateral Sklerose) kan der opstå én eller flere af følgende vanskeligheder: afasi, dysartri og kognitive kommunikationsvanskeligheder. Alt efter vanskelighederne, udvælges relevant undervisningsindhold fra ovenstående beskrivelser.
Når borgeren ikke kan bruge talesproget til at udtrykke sig, undersøger vi muligheden for alternativ supplerende kommunikation. Dette kan både være partnerbaseret, hvor en person som er tæt på borgeren i hverdagen, undervises i at kommunikere med borgeren (f.eks. KomTil - Kommunikativ Tilgængelighed). Det kan også være hjælpemiddelbaseret, hvor kommunikationstavler eller kommunikationsbøger. Der kan henvises til ydelse ”Udredning af særlig informationsteknologisk hjælpemiddel”.
Stemme - ydelseskataloget
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1. Serviceloven § 112.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med stemmevanskeligheder.
Mål
At reducere borgers stemmegener i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger og observationer sammenholdt med øre-, næse- og halsundersøgelse samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om stemmens anatomi og fysiologi.
- undervisning i for eksempel hensigtsmæssig stemmedannelse og afspænding af muskulatur involveret i stemmedannelse.
- øvelser og teknikker til at anvende mere hensigtsmæssig stemmebrug i hverdagen.
Form
Undervisningen foregår som ene- eller holdundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg. Nogle forløb kan være suppleret med virtuel undervisning, hvor det vurderes hensigtsmæssigt.
Borgere med stemmevanskeligheder vil typisk blive indkaldt til opstartsundervisning på hold, hvor der gives væsentlige informationer, øvelser samt gode råd om hensigtsmæssig stemmebrug. De fleste fortsætter efterfølgende i individuelle forløb.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter. Et typisk forløb består af 5-10 undervisningsgange og en afsluttende evaluering.
Særlige forhold
Borgeren skal henvises til Kommunikation & Hjælpemidler fra en øre-, næse- og halslæge.
Stemmevanskeligheder kan eksempelvis komme til udtryk i form af hæshed, stemmetræthed og andre subjektive gener forbundet med stemmedannelse. Stemmevanskeligheder kan optræde på grund af både funktionelle, organiske og neurologiske årsager.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, som i forbindelse med kønsskifte oplever uoverensstemmelse mellem køn og stemme.
Mål
At borger i størst muligt omfang kan anvende stemmen på en måde, der stemmer overens med kønsopfattelsen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger og observationer sammenholdt med øre-, næse- og halsundersøgelse samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om stemmens anatomi, fysiologi og kønsforskelle.
- undervisning i kommunikative elementer, der har betydning for kønsidentitet, herunder blandt andet stemmeleje, udtale, talemelodi og ordvalg.
- øvelser og teknikker til at anvende en stemme, der stemmer overens med egen kønsopfattelse.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter. Et typisk forløb består af 5-10 undervisningsgange og en afsluttende evaluering.
Særlige forhold
Borgeren kan selv henvende sig til Kommunikation og Hjælpemidler.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med vedvarende hoste, der ikke afhjælpes trods medicinsk behandling.
Mål
At reducere hyppigheden og sværhedsgraden af hoste og på den måde mindske gener i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger og observationer sammenholdt med øre-, næse- og halsundersøgelse samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om strubens anatomi anatomi og fysiologi.
- identificering af egen hosteproblematik, herunder hosteudløsende faktorer.
- undervisning i teknikker til at håndtere og undertrykke hoste.
- øvelser til at anvende teknikkerne i dagligdagen.
- fokus på stemmedannelse i tilfælde hvor kroniske hoste er ledsaget af stemmegener.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter. Et typisk forløb består af 5-10 undervisningsgange og en afsluttende evaluering.
Særlige forhold
Borgeren skal henvises til Kommunikation & Hjælpemidler fra en øre-, næse- og halslæge.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med vejrtrækningsproblematikker, som ikke skyldes astma eller andre lungefunktionsnedsættelser.
Mål
At reducere sværhedsgraden af vejrtrækningsmæssige problematikker og på den måde mindske gener i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger og observationer sammenholdt med øre-, næse- og halsundersøgelse samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- undervisning i vejrtrækningens fysiologi og anatomi
- øvelser og teknikker til at undgå at luftvejene lukker sig sammen og giver EILO- eller VCD-anfald.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter. Et typisk forløb består af 5-10 undervisningsgange og en afsluttende evaluering.
Særlige forhold
Borgeren skal henvises til Kommunikation & Hjælpemidler fra en øre-, næse- og halslæge.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, der er behandlet for mundhulecancer med operation eller strålebehandling, og som følge heraf oplever talevanskeligheder i form af for eksempel læsp, snøvl, utydelig udtale eller stivhed i læbe, tunge gane og kæbe.
Mål
At kompensere for den nedsatte funktionsevne med henblik på at opnå den bedst mulige kommunikation i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger og observationer sammenholdt med lægenotater samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- vejledning i hvordan de ændrede anatomiske forhold i mundhulen kan have konsekvenser for artikulationen.
- undervisning i hvordan man kan kompensere for de ændrede forhold i mundhulen.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter. Et typisk forløb består af 5-10 undervisningsgange og en afsluttende evaluering.
Særlige forhold
Logopæden fra behandlende sygehus henviser til logopædisk vurdering ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg, hvis der ved udskrivelsen vurderes, at der er behov for yderligere logopædisk indsats.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med kommunikative vanskeligheder som følge af bortoperation af hele eller dele af struben (laryngectomi).
Mål
At borger tilegner sig en måde at danne lyd, der kan anvendes som stemmebrug med henblik på at fremme kommunikationen i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger, observationer sammenholdt med lægenotater og eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om laryngectomi og de ændrede anatomiske forhold.
- identificering af muligheder for lyddannelse.
- undervisning i taletydelighed samt koordinering af åndedræt og lyddannelse.
- øvelser til at kunne anvende teknikker og hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i hverdagen.
- rådgivning og vejledning til borger, dennes pårørende og/eller andre samarbejdspartnere.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter.
Særlige forhold
Logopæden fra behandlende sygehus henviser til logopædisk vurdering ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg, hvis der ved udskrivelsen vurderes, at der er behov for yderligere logopædisk indsats.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med udtalevanskeligheder, der begrænser mulighederne for at kommunikere og deltage aktivt i hverdagen.
Mål
At forbedre borgers taleforståelighed.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger, observationer og screening ved brug af relevant testmateriale samt eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om hvordan sproglyde produceres
- undervisning i sproglydsopmærksomhed
- øvelser og teknikker til at træne taletydelighed, taleforståelighed og kommunikationsstrategier.
- rådgivning og vejledning til borger, dennes pårørende og/eller andre samarbejdspartnere.
- konsultative undervisningsforløb til borger, borgers pårørende og/eller andre samarbejdspartnere.
Form
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter.
Særlige forhold
Borgeren kan selv henvende sig til Kommunikation og Hjælpemidler.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder der stammer.
At borger opnår viden om stammen og får kendskab til teknikker der kan hjælpe, når stammen begrænser borger i at kommunikere i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger, observationer og eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om stammen.
- identificering af egen stammen og stammerelaterede reaktionsmønstre.
- undervisning i forskellige stammeteknikker.
- øvelser og teknikker til at kunne anvende stammeteknikker i hverdagen.
- rådgivning og vejledning til borger, dennes pårørende og/eller andre samarbejdspartnere.
Form
Rådgivning via telefon
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Virtuel undervisning
Dele af undervisningen kan være gruppebaseret.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter.
Særlige forhold
Borgeren kan selv henvende sig til Kommunikation og Hjælpemidler.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med løbsk tale.
Mål
At borger opnår viden om stammen og får kendskab til teknikker der kan hjælpe, når stammen begrænser borger i at kommunikere i hverdagen.
Indhold
Udredning, afdækning og planlægning af individuelle forløb. Undervisningens indhold tager afsæt i de individuelle mål og en faglig vurdering og kan variere afhængig af borgers specifikke vanskeligheder og motivation.
- Udredningen består af samtale med borger, observationer og eventuelt tværfaglig sparring.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren og udarbejde undervisningsplan.
- Individuelt tilrettelagt specialundervisningsforløb, som kan indeholde:
- information om løbsk tale.
- identificering af egen tale og reaktionsmønstre.
- undervisning i forskellige teknikker til at reducere taletempo og forbedre taletydelighed og -forståelighed.
- øvelser til at kunne anvende teknikker og hensigtsmæssige kommunikationsstrategier i hverdagen.
- rådgivning og vejledning til borger, dennes pårørende og/eller andre samarbejdspartnere.
Form
Rådgivning via telefon
Forløbet foregår som eneundervisning ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Virtuel undervisning
Dele af undervisningen kan være gruppebaseret.
Tidsforbrug
En logopædisk udredning varer én time, hvorefter hver undervisningsgang varer 45 minutter.
Særlige forhold
Borgeren kan selv henvende sig til Kommunikation og Hjælpemidler.
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12, 112 og 113.
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder, der indgår i stemme- og taleundervisningsforløb, hvor det vurderes relevant at søge om et kommunikationshjælpemiddel.
Mål
Formålet er at afhjælpe følgerne af stemme- og talevanskeligheder, så borger kan deltage i dagligdagens aktiviteter.
Indhold
- Afdække borgers behov.
- Afprøve hjælpemidler.
- Udfærdige og sende sagsudredning.
- Ved bevilling sikre implementering af hjælpemiddel.
Form
En vurdering sker ved fysisk fremmøde ved Kommunikation & Hjælpemidler i Esbjerg.
Tidsforbrug
Afdækning, afprøvning og implementering indgår typisk i et igangværende stemme- eller taleundervisningsforløb.
Særlige forhold
Denne ydelse er relevant, hvor der under eller efter stemme- og/eller taleundervisning, når der er behov for yderligere kompensering efter afprøvning af øvrige muligheder.
Syn - ydelseskataloget
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12, 112, 113 og 113 b
Målgruppe
Voksne borgere med nedsat syn, som har behov for kompenserende optiske synshjælpemidler, særlige informationsteknologiske eller andre særlige synshjælpemidler (se under ”Særlige forhold”) for at udføre væsentlige daglige aktiviteter.
Mål
Målet er at afdække hvilke hjælpemidler eller anden foranstaltning, der kan kompensere for borgerens synsnedsættelse, samt at borger får den rådgivning, der er behov for i forbindelse med synsnedsættelsen.
Indhold
Indholdet kan være
- Identificere og beskrive borgerens aktivitetsproblematikker
- Undersøge borgerens synsfunktion
- En optisk undersøgelse ved optiker
- Undersøge og analysere øvrigt relevant for netop denne borger, f.eks. belysning, læseevne, fysiske og psykiske forhold osv.
- Analysere borgerens ressourcer og forudsætninger for rehabilitering.
- Udarbejde målsætning for kompenserende tiltag sammen med borger.
- Afprøve hjælpemidler, f.eks. optiske lupper, elektroniske forstørrelsesapparater, særlige it-programmer og -udstyr
- Fremsende sagsudredning til afgørelse i kommunen
- Rådgive borger, pårørende og samarbejdspartnere om problemstillinger i forhold til borgerens synsnedsættelse og til synshjælpemidler
- Give instruktion til borger i brug af synshjælpemidler
- Koordinere med øvrige aktører, når relevant
- Udlån samt levering og afhentning af hjælpemidler
- Arrangere at nødvendige reparationer, evt. udskiftning af udlånte hjælpemidler foretages
Form
Rådgivning.
Semistruktureret interview, undersøgelser og afprøvninger.
Kan foregå både på Kommunikation & Hjælpemidler og i borgers hjem.
Enkel rådgivning kan foregå telefonisk.
Tidsforbrug
Særlige forhold
I abonnement er ikke sagsudredning, udlån eller reparationer vedrørende adl-hjælpemidler som f.eks. talende ure, vægte og blodsukkermålere, daisy-afspillere, kalendere, afmærkningsmateriale, badges mm.
Kommunikation & Hjælpemidler laver dog sagsudredning af følgende adl-hjælpemidler, hvor der er behov for særlig synsfaglig viden: Diktafoner, digital afmærkning, farvetestere, punktskriftsudstyr, særlige afspillere, oplæsningsudstyr til læsning, tv-oplæsning, mobility- og markeringsstokke samt rådgivning og vejledning om køb af telefoner og apps.
Udgift til hjælpemiddel, udgift til teknikerbistand til installation og evt. reparation er ikke indeholdt i abonnementet.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge borgere efter den undervisningspligtige alder, som på grund af deres nedsatte syn er begrænset i at udføre almindelige daglige aktiviteter.
Mål
At borgeren lærer kompenserende teknikker for at kunne udføre almindelige daglige aktiviteter som spisning, personlig hygiejne, madlavning, tøjvask, indkøb og betaling, transport mm.
Indhold
- Afdække hvilke konkrete opgaver og funktioner som borgeren, på grund af sin nedsatte synsfunktion ikke kan, eller har vanskeligt ved at udføre.
- Indsamle og analysere nødvendig viden.
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren.
- Afdække borgerens læringsforudsætninger samt de omgivelsesmæssige forhold, der har betydning for at udføre aktiviteten.
- Undervisning i de relevante kompenserende metoder og teknikker, f.eks. måltidsteknik, rengøringsteknik eller håndtering af penge osv.
Form
Semistruktureret interview. Afprøvninger.
Individuel undervisning. Kan foregå i borgerens hjem eller på Kommunikation & Hjælpemidler.
Undervisning på mindre hold. Kan foregå på Kommunikation & Hjælpemidler eller i egnede lokaler andre steder.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Sagsudredning på adl-hjælpemidler er ikke indeholdt i abonnementet.
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12 og 112, bekendtgørelsens bilag 2
Målgruppe
Børn og voksne med medicinsk-optisk defineret varig øjenlidelser, som søger briller, kontaktlinser eller øjenproteser
Mål
At rådgive kommunerne i forbindelse med borgerens ansøgning om briller, kontaktlinser og øjenproteser.
Målet er at afdække hvilke hjælpemidler, der kan afhjælpe for borgerens øjenlidelse, samt at borger får den rådgivning der er behov for
Indhold
Indholdet kan være
- Der udfærdiges en faglig vurdering af den eksterne optikers ansøgning i forhold til diagnose og synsnedsættelse.
- Sikre, at leverandøraftalen med optikerne bliver overholdt, samt at den ansøgte optik opfylder kriterierne i lovgivningen.
- Identificere og beskrive borgerens aktivitetsproblematikker.
- Fremsende sagsudredning til afgørelse i kommunen,
- Give instruktion til borger i brug af synshjælpemidler
- Koordinere med øvrige aktører, når relevant
Form
Rådgivning, i form af sagsudredning.
Enkel rådgivning kan foregå telefonisk.
Tidsforbrug
Særlige forhold
De fleste ansøgninger vil blive behandlet administrativt. Ansøgning om filterbriller vil typisk medføre en fysisk afprøvning.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne §1
Målgruppe
Voksne og unge efter den undervisningspligtige alder med følger efter hjerneskade eller hjernerystelse, der stadig efter ca. 3 måneder har en reduceret synsfunktion, hvor der ikke er tale om nedsat syn som følge af øjensygdom.
Målgruppen har typisk vanskeligheder med øjenbevægelser, med at fokusere, har dobbeltsyn, indskrænket synsfelt, dårlig afstandsbedømmelse, orienteringsbesvær i trafikken/butikker, problemer med at koordinere, kan lide af svimmelhed, hovedpine og evt. køresyge eller kan have nedsat læseevne og udtalt træthed pga. problemer med synet. Desuden oplever mange at være lysoverfølsomme.
Mål
Målet er at borgeren lærer kompenserende teknikker for at kunne udføre almindelige daglige aktiviteter
Indhold
Som udgangspunkt skal borger være tilset af øjenlæge inden de henvises til KH.
Udredning, ved optiker og synskonsulent
- Synsfunktionen, fx lysoverfølsomhed
- Hvordan samarbejder øjnene
- Brillernes tilstand
- Udredning af aktivitetsproblematikker
- Særlig udredning på de forskellige specialområder: Orientering og Mobility, ADL, IT, Belysning
Kompenserende tiltag / Strategier
- Rådgivning
- Opstille mål for undervisningen sammen med borgeren
- Undervisning i kompenserende strategier for at færdes og for udførelse af daglige aktiviteter
- Undervisning i O&M
- Undervisning i brug af it og særligt it-udstyr
- Visio Coach (Saccade og synsfelt hjemmeøvelser)
- Benytte ydelsen om at udrede i forhold til ansøgning om hjælpemidler: briller og synshjælpemidler f.eks. forstørrende hjælpemidler, belysning, IT-løsninger, oplæsning
- Vejledning til fagpersoner fx ift. borgerens træning og rehabilitering.
Form
Struktureret interview, rådgivning, undersøgelser og afprøvninger, foregår på Kommunikation & Hjælpemidler hos optiker og synskonsulent.
Instruktion og undervisning foregår i borgerens nærmiljø.
Enkel rådgivning kan foregå telefonisk, hos optiker eller synskonsulent
Tidsforbrug
Betaling
Indeholdt i abonnement.
Særlige forhold
Kommunikation & Hjælpemidler laver ikke synstrænings programmer som f.eks. hos en Neurooptometrist. KH har alene tilbud om kompenserende indsatser.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge borgere efter den undervisningspligtige alder
med nedsat syn eller blindhed, som har behov for kompenserende strategier, særlige synskompenserende programmer eller synskompenserende tilgængelighedsfunktioner for at kunne betjene informations teknologisk udstyr.
Mål
At borgeren lærer at anvende kompenserende strategier, særlige synskompenserende programmer eller synskompenserende tilgængelighedsfunktioner, så de kan bruge informations- og kommunikationsteknologi til fx:
- digital kommunikation,
- selvbetjeningsmuligheder,
- informationssøgning,
- tekstbehandling
- tekstgenkendelse
Indhold
Indholdet kan være undervisning, vejledning, rådgivning, fx:
- udredning af borgers aktivitetsproblematikker
- identificering af borgers ressourcer og forudsætning hos borgeren
- prioritering af aktivitetsproblematikker / undervisnings indhold
- i samarbejde med borger at udarbejde målsætning og undervisningsplan
- instruktion og undervisning i brugen af et konkret produkt fx forstørrende og taleunderstøttende programmer, skærmlæser, punktudstyr, apps og tilgængelighed på smartphones samt undervisning af forskellige understøttende programmer på computeren som mail, internet
- undervisning i at skrive og læse punktskrift
- undervisning i 10 finger system
Form
Udredning af borgers aktivitetsproblematikker samt identificering af ressourcer og forudsætning sker via samtale over telefon, hos borgeren eller på KH.
Undervisningen foregår via hold på KHH eller individuelt i borgers hjem eller på KH.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Rådgivning om og undervisning i brug af it-udstyr kan vedrøre både borgers eget it-udstyr og det kan være udstyr, som kommunen har bevilget.
Målgruppe
Kommunens fagpersoner, som skal varetage opgaver vedrørende børn og voksne, som har nedsat syn. Det kan fx dreje sig om
- Belysning
- ADL-hjælpemidler og andre ikke særlige informationsteknologiske hjælpemidler
- Træningsindsatser
- Støtte- og hjælpeforanstaltninger
Mål
At bistå fagpersonen med synsfaglig viden, så borgeren med den nedsatte synsfunktion får den nødvendige og bedste indsats i forhold til behovet.
Indhold
Vejlede og bistå fagpersonen
- Til at skabe overblik og systematik i sagen
- Til at identificere de synsrelaterede aktivitetsproblematikker
- Med synsfaglig viden og praktiske afprøvninger til undersøgelse af behov
- Til valg af mulige løsninger, som f.eks. hjælpemidler/forbrugsgoder og boligændringer, træningsindsatser eller støtte- og hjælpeforanstaltninger.
det kan konkret dreje sig om f.eks. synshjælpemidler, belysning, adl-træning eller indretning af hjemmet
- Med lovgivningsmæssig viden vedrørende ansøgninger iht. Serviceloven §112, 113 og 116 eller om øvrige offentlige tilbud til personer med nedsat synsfunktion
- I koordinering mellem flere aktører
- Ved opstilling af kravspecifikationer samt indhentning og vurdering af tilbud fra leverandører
- Ved implementering af løsninger
Form
Telefonrådgivning.
Deltage i møder.
Bistå ved undersøgelser og afprøvninger.
Tidsforbrug
Særlige forhold
I denne ydelse er KH konsulent for kommunens egen personale.
Teknologi - ydelseskataloget
Lovgrundlag
Serviceloven §§ 10, 12, 112, 113 og 113 b
Målgruppe
Borgere med væsentlig nedsat tale- eller skrivefunktion, som har behov for særlige informationsteknologiske hjælpemidler til deres kommunikation.
Det handler om borgere med vanskeligheder med at afgive og modtage budskaber. Det kan både være tale, læse og skriftlig kommunikation, herunder videns søgning på internettet.
Det kan være borgere der er ramt af senhjerneskade, afasi, dysartri, DS, ALS, Parkinson, udviklingshæmning, leddegigt, CP, cancer i hals/svælg/mund, og andre
Det kan f.eks. være personer som har brug for et talekompenserende hjælpemiddel. Eller det kan være personer, der ikke kan skrive pga. nedsat bevægelighed, og som har brug for særligt betjeningsudstyr eller særlige programmer til at betjene computeren, tablet eller smartphone.
Mål
Målet er at afdække hvilke hjælpemidler eller anden foranstaltning, der kan kompensere for borgerens nedsatte kommunikationsevne, samt at borger får den rådgivning, der er behov for.
Indhold
Indholdet kan være
- Identificere og beskrive borgerens aktivitetsproblematikker
- Udrede vanskelighedernes art og omfang – herunder udredning ved logopæd hvis relevant
- Undersøge og analysere øvrigt relevant for den enkelte borger, f.eks. læse- og skriveevne, fysiske, kognitive og psykiske forhold, samt omgivelsernes ressourcer
- Analysere borgerens ressourcer og forudsætninger for at kunne bruge et kommunikationshjælpemiddel
- Koordinere med øvrige aktører; bosted, aktivitetstilbud, personalegrupper mm.
- Afprøve og implementere kommunikationshjælpemidler, herunder afdækning af om borger kan afhjælpes med standardteknologi før særlig IT.
- Rådgive om problemstillinger i forhold til kommunikationshjælpemidler og implementering
- Give instruktion i brug af kommunikationshjælpemidler
- Fremsende sagsudredning til afgørelse i kommunen
- Udlån samt levering og afhentning af hjælpemidler
- Arrangere at der bliver foretaget nødvendige reparationer, evt. udskiftning af udlånte hjælpemidler
- Henvise til ydelsen Undervisning i særlige informationsteknologiske hjælpemidler, hvis det er nødvendigt for at kunne anvende hjælpemidlet
Form
Rådgivning.
Semistruktureret interview, undersøgelser og afprøvninger.
Møder. Kan foregå både på Kommunikation & Hjælpemidler og i borgers eget hjem.
Enkel rådgivning kan foregå telefonisk.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Ydelsen indeholder alene udredning af særlige informationsteknologiske hjælpemidler til kommunikation, men det afdækkes om borger kan afhjælpes med standardteknologi før særligt it.
Særlige informationsteknologiske hjælpemidler er produkter, der er fremstillet for at afhjælpe et kommunikationshandicap (talemaskiner og kommunikatorer), herunder særlige kommunikationsprogrammer (fx scanningsprogrammer til betjening og billedstøttet kommunikationssoftware) og andet særligt tilbehør (fx specielle tastaturer og specielle mus) til computere, tablet og smartphone.
OBS: en anden ydelse er ”Konsulentydelse til fagpersoner vedrørende struktur- og hukommelseshjælpemidler”.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne § 1
Målgruppe
Voksne og unge borgere efter den undervisningspligtige alder, som har behov for informationsteknologiske hjælpemidler til deres kommunikation (at afgive og modtage budskaber. Det indbefatter både tale og skriftlig kommunikation, herunder videns søgning på internettet).
Mål
At borgeren lærer at anvende kompenserende hjælpemidler til kommunikation
Indhold
- Indsamle og analysere viden om borgers behov for undervisning
- Opstille mål for undervisningen og udarbejde handleplan/undervisningsplan sammen med borgeren og relevante personer i omgivelserne
- Undervisning i at kommunikere med det bevilgede hjælpemiddel
Form
Semistruktureret interview.
Individuel undervisning. Kan foregå i borgerens hjem eller på Kommunikation & Hjælpemidler.
Undervisning på mindre hold. Kan foregå på Kommunikation & Hjælpemidler eller i egnede lokaler andre steder.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Denne ydelse gives oftest efter bevilling af et særligt informationsteknologisk hjælpemiddel, hvor det ikke er tilstrækkeligt med instruktion i brug af hjælpemidlet. Der kan også være behov for undervisning til personalet omkring en borger.
Målgruppe
Kommunens fagpersoner, som varetager opgaver vedrørende børn og voksne, som har brug for alternativ betjening af fx tryghedskald, omverdenskontrol og alternative kommunikationsløsninger, fx bevilget efter folkeskoleloven
Mål
At vejlede og bistå fagpersonen til at finde en mulig betjening
Indhold
At vejlede og bistå fagpersonen i
- At skabe overblik og systematik i sagen
- At identificere aktivitetsproblematikker
- At undersøge, hvad der er relevant for netop denne borger, fx omgivelsernes betydning og læringsforudsætninger
- At opsætte krav til hjælpemiddel, og foreslå mulige hjælpemidler – fx standard teknologi
- At udarbejde handleplan sammen med borgeren og eventuelle relevante personer i omgivelserne som fx bosted, aktivitetstilbud, pårørende, firmaer
- Vejlede i afprøvning af hjælpemidler
Form
Kan ske i form af telefonisk rådgivning, fysiske møder, fælles hjemmebesøg, bistå ved instruktion og undervisning i brug af betjeningen
Tidsforbrug
Særlige forhold
Ydelsen gives som konsulentbistand til kommunens personale kommunen.
Målgruppe
Kommunens fagpersoner, som varetager opgaver vedrørende børn og voksne, som har struktur- og hukommelsesvanskeligheder
Mål
At vejlede og bistå fagpersonen til at finde de hjælpemidler eller den foranstaltning, der kan dække borgerens behov for hjælp til at huske og/eller strukturere deres daglige aktiviteter.
Indhold
At vejlede og bistå fagpersonen i
- At skabe overblik og systematik i sagen
- At identificere aktivitetsproblematikker
- At undersøge, hvad der er relevant for netop denne borger, f.eks. omgivelsernes betydning, læringsforudsætninger, tidsopfattelse osv.
- At opsætte krav til hjælpemiddel, og foreslå mulige hjælpemidler
- At udarbejde handleplan sammen med borgeren og eventuelle relevante personer i omgivelserne som fx bosted, aktivitetstilbud, pårørende, firmaer
- Vejlede i afprøvning af strategier og hjælpemidler
Form
Kan ske i form af telefonisk rådgivning, fysiske møder, fælles hjemmebesøg, bistå ved instruktion og undervisning i brug af kognitivt hjælpemiddel.
Tidsforbrug
Særlige forhold
Ydelsen gives som konsulentbistand til kommunens personale.
Ydelser udenfor abonnement
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Målgruppe
Borger som oplever hørevanskeligheder og som er under målgruppen i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Mål
At finde frem til løsninger som kan understøtte at borgen kan deltage i arbejdet eller kompensere for begrænsninger i arbejdsevne.
Indhold
Hjælpen tilrettelægges på en konkret og individuel vurdering af den enkeltes person behov og forudsætninger, og i samarbejde med borgeren og evt. arbejdspladsen:
- Identificere borgerens hørevanskeligheder i forbindelse med arbejdsopgaver
- Indhente audiogram fra høreapparatsleverandør
- Evt. Indhente relevante oplysninger ved ørelæge
- Vejledning og rådgivning som har til formål af afhjælpe eller kompensere for hørevanskeligheder herunder gode råd til kommunikationen, informationer omkring høretab til kolleger og ledelse omkring høretab, hjælpemidler og øvrige tiltag
- Evt. afklarende status til jobcenter med produktangivelser og øvrige anbefalinger
- Undervise borger i kompenserende strategier
- Hjælp til implementering af tiltag på arbejdsplads.
- Koordinering med andre aktører
Form
Besøg på arbejdspladsen eller K&H
Afprøvninger på Kommunikation & Hjælpemidler og på arbejdsplads.
Telefonrådgivning.
Skriftlig og mundtlig koordinering.
Rapportskrivning.
Undervisning.
Tidsforbrug
Individuelt. Ved henvendelse kan estimat gives
Betaling
Betaling sker efter timeforbrug. Kørsel takseres efter statens højeste takst.
Særlige forhold
Hvis der er delelementer i ydelsen, der kan henføres til en ydelse, som er omfattet af abonnementet, så bliver den det. Der bliver således ikke skrevet regning på (del)ydelser, som kommunen i forvejen betaler til via abonnement. Det kan fx være en udredning, som alligevel skulle være foretaget, fordi borger har brug for et hjælpemiddel omfattet af serviceloven § 112, eller det kan fx være undervisning i brug af kompenserende udstyr.
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Målgruppe
Erhvervsaktive borgere, som har nedsat syn eller andre udfordringer med synet.
Mål
At finde frem til løsninger som kan afhjælpe eller begrænse virkningerne af borgerens nedsatte syn, så denne kan beholde sit job eller kan komme i job.
Indhold
Indholdet kan være
- Identificere borgerens synsproblemer i relation til arbejdsopgaver
- Undersøge borgerens synsfunktion
- Indhente lægelig status fra øjenlæge
- Optisk undersøgelse ved optiker
- Afprøvning af kompenserende tiltag (hjælpemidler, belysning, orientering og mobility, alternative arbejdsteknikker, afmærkning)
- Rapport til henviser med beskrivelse af problemstillinger, forslag til kompensation med produktangivelser samt øvrige anbefalinger
- Rådgivning til borger, arbejdsplads og henviser om synsrelaterede problemstillinger i forbindelse med arbejde
- Undervisning af borger i kompenserende strategier og orientering og mobility
- Implementering af de bevilgede tiltag på arbejdspladsen
- Koordinering med øvrige aktører
Form
Besøg på arbejdspladsen.
Afprøvninger på Kommunikation & Hjælpemidler og på arbejdsplads.
Telefonrådgivning.
Skriftlig og mundtlig koordinering.
Rapportskrivning.
Undervisning.
Tidsforbrug
Ved henvendelse kan estimat gives.
Betaling
Betaling sker efter timeforbrug. Kørsel takseres efter statens højeste takst.
Særlige forhold
Hvis der er delelementer i ydelsen, der kan henføres til en ydelse, som er omfattet af abonnementet, så bliver den det. Der bliver således ikke skrevet regning på (del)ydelser, som kommunen i forvejen betaler til via abonnement. Det kan fx være en udredning, som alligevel skulle være foretaget, fordi borger har brug for et hjælpemiddel omfattet af serviceloven §112, eller det kan fx være undervisning i brug af kompenserende udstyr.
Lovgrundlag
Serviceloven § 114
Målgruppe
Borgere, som har søgt om støtte til køb af bil ved sin kommune.
Mål
At belyse, klargøre og dokumentere borgerens bilsag til vurdering og afgørelse i kommunen.
Indhold
- Modtager bilansøgning, eventuelt tidligere sagsakter og eventuelt andet relevant materiale i kopi fra kommunen.
- Indhenter relevante helbredsmæssige oplysninger, f.eks. fra læge, fysioterapeut, specialskole mm.
- Indhenter eventuelt arbejdsgivererklæring.
- Kontakter borger for et møde
- informerer generelt om bilstøtte og økonomi
- afdækker behovet for kørsel og øvrige behov, herunder forholder sig til kørekortkrav og nuværende eller fremtidige hjælpemidler.
- afdækker funktionsevne
- Foretager eventuelt ganganalyse.
- Borger partshøres i det indsamlede materiale.
- Rapport med dokumentation af ovenstående sendes til kommunen.
Form
- Skriftlig og mundtlig indhentning af materiale og oplysninger, koordinering af aftaler mm., - eventuelt i samarbejde med kommunen.
- Samtale og eventuelt gangtest med borger på Kommunikation & Hjælpemidler eller andet ønsket sted.
- Rapportskrivning.
Tidsforbrug
Betaling
Betaling sker efter timeforbrug. Kørsel takseres efter statens højeste takst.
Særlige forhold
Kommunikation & Hjælpemidler beskriver objektivt de forskellige forhold ved ansøgeren. Det er alene kommunen, der foretager vurderinger og afgørelse.
Lovgrundlag
Serviceloven §114
Målgruppe
Borgere, som har søgt og evt. er fundet berettiget til støtte til køb af bil og/eller særlig indretning.
Mål
At pege på billigst egnede bil og særlige indretning til borger, samt vurdere om borgers eventuelle egne ønsker til bil ligeledes er egnet til borger.
Indhold
- Udrede borgers funktionsevne og behov i forhold til brug af bil/bus (gennem samtale og medsendte oplysninger fra kommunens sagsbehandling)
- Afprøvning af biler eller busser
- Afprøvning af særlig indretning f.eks. bilsæder, kraner eller lifte
- Rådgive og vejlede borger og sagsbehandler om biler, busser og særlig indretning til biler
- Rådgive og deltage i specialopbygning eller tilretning af bilsæder
- Bilrapport med dokumentation af udredning, afprøvning og valg af billigst egnede bil/bus og/eller særlig indretning
- Indhente pristilbud hos bilforhandler og bilopbygger på bil/bus og særlig indretning
Form
- Samtale på Kommunikation & Hjælpemidler
- Afprøvning af bil/bus og særlig indretning hos bilforhandler, bilopbygger, på Kommunikation og Hjælpemidler eller hos borger.
- Telefonrådgivning.
- Skriftlig og mundtlig koordinering af aftaler, afprøvninger, pristilbud mm.
- Rapportskrivning
- Kommunal sagsbehandler kan deltage i samtale og afprøvninger
Tidsforbrug
Betaling
Betaling sker efter timeforbrug. Kørsel udenfor Esbjerg takseres efter statens højeste takst.
Særlige forhold.
Lovgrundlag
Serviceloven § 116.
Målgruppe
Kommunens fagpersoner, som skal varetage opgaver vedrørende borgere som har behov for siddestillingsanalyse, eller har ansøgt om støtte til bil, eller boligindretning.
Formål
At bistå fagpersonen med faglig viden, så borgeren med den nedsatte funktion, får den nødvendige og bedste indsats i forhold til behovet.
Indhold
- Vejlede fagpersonen til at skabe overblik og systematik i sagen
- Bistå fagpersonen ved udredning af borgerens funktionsnedsættelse og behov
- Praktisk afprøvning af indretning i prøvelokale
- Vejlede fagpersonen med lovgivningsmæssig viden vedrørende ansøgninger iht. Serviceloven §112, 113, 114 og 116
- Vejlede og bistå fagpersonen i koordinering mellem flere aktører
- Vejlede og bistå fagpersonen ved opstilling af kravspecifikationer samt indhentning og vurdering af tilbud fra leverandører
- Vejlede og bistå fagpersonen ved implementering af løsninger
Form
Telefonrådgivning.
Deltage i møder.
Udføre undersøgelser og afprøvninger.
Rapportskrivning.
Mundtlig og skriftlig koordinering og tilbagemelding.
Tidsforbrug
Estimat kan gives ved henvendelse om konkret sag
Betaling
Særlige forhold
Lovgrundlag
Serviceloven §112
Kommunikation & Hjælpemidler inddrages som konsulenter til avanceret siddestillingsanalyse.
Den sagsbehandlende terapeut er tovholder gennem hele sagen.
Målgruppe
Sagsbehandlende terapeuter, som har brug for hjælp til udredning af siddestillingsproblematik.
For eksempel:
- Hvor terapeuten har brug for terapeutfaglig rådgivning og sparring
- Hvor krav og ønsker ikke umiddelbart kan forenes
- I metode/systematik, overblik i processen eller tilpasning af kørestolen.
Borgere med komplekse siddestillingsproblematikker, der skal have tilpasset /udskiftet en kørestol, eller skal have en anden type pude til kørestolen.
Komplekse siddestillingsproblematikker er bl.a.:
- Skævheder og deformiteter
- Tonusproblemer
- Udfordringer med trykmærker og/eller tryksår som ikke heler
- Nyopererede for tryksår
- Problemer med at holde hovedet
- Behov for løsning i støb eller opbygget skum
- Kommunikation & Hjælpemidler kan desuden deltage ved implementeringen
Mål
At udrede borgerens komplekse siddestillingsproblem, således at borgeren kan opnå den bedst mulige siddestilling i en kørestol og derved får forudsætninger til at kunne være deltagende og aktiv i eget liv.
At sagsbehandlende terapeut oplever at få en god og tilstrækkelig sparring og rådgivning til løsning af borgerens siddestillingsproblematik.
Indhold
- Rådgivning og sparring til sagsbehandler og borger mf.
- Udredning af borgers funktionsevne, siddeevne og udfordringer i relation til den siddende stilling.
- Opstilling af mål for siddestillingen i samarbejde med borger og relevante samarbejdspartnere.
- Siddestillingsrapport med dokumentation, analyse og konklusion på udredningen samt løsningsforslag.
- Eventuel deltagelse i at omsætte siddestillingsanalysen til praksis f.eks. i forbindelse med tilpasning, afprøvning eller specialtilpasning af hjælpemidler/siddeenhed.
- Undervisning i struktureret basis siddestillingsanalyse i teori og praksis.
Form
- Afdækning af problemstillingerne i relation til siddestillingen sker sammen med borgeren, sagsbehandlende terapeut, kontaktperson/pårørende mf.
- Samtale og fysisk undersøgelse på Kommunikation og Hjælpemidler eller f.eks. plejecenter eller hjemmet.
- Skriftlig og mundtlig koordinering af aftaler, afprøvninger mm.
- Rapportskrivning
- Deltagelse i forbindelse med tilpasninger eller afprøvninger
- Undervisning/kursus til sagsbehandlere eller plejepersonale
Tidsforbrug
Betaling
Betaling sker efter timeforbrug. Kørsel takseres efter statens højeste takst.
Særlige forhold
For at sikre en god fysisk undersøgelse med pålidelige fund er det væsentligt, at der er en briks med fast underlag til rådighed.
Bilag
Håndtering af sager, hvor Kommunikation & Hjælpemidler, Esbjerg Kommune, foretager undervisning for Billund, Fanø, Varde og Vejen Kommuner.
Borgere, der søger hjælp efter lov om specialundervisning henvender sig på KH. Andre kan også henvende sig til KH på borgers vegne.
KH er ansvarlig for at beskrive:
- Hvem ansøger, funktionsnedsættelse/diagnose, prognose
- Indhente relevante oplysninger fra læge og andre samarbejdspartnere
- Funktionsnedsættelsen.
- Undervisningsplan, udarbejdet i samarbejde med borger
- Afsluttende status
KH foretager
- Vurdering af om borger er i målgruppen
- umiddelbar klarlæggelse af, om kompenserende specialundervisning vil kunne afhjælpe eller begrænse virkningerne af borgerens funktionsnedsættelser
- afgrænsning til andre love/områder; fx genoptræning, uddannelse og lov om aktiv beskæftigelses indsats. Drøfte med kommunen i de tilfælde der kan være tvivl. Henvise; hvis borger ikke er i målgruppen, gives rådgivning hvor ellers at henvende sig, fx Jobcenter, uddannelsesinstitution
- Hvis en borger fastholder en ansøgning om undervisning efter lov om specialundervisning for voksne, og KH efter en faglig vurdering ikke (længere) finder borger omfattet af målgruppen, kontaktes kommunen
- Udredning. Anamnese. Der anvendes anerkendte tests og screeninger
- Special pædagogisk bistand, rådgivning og vejledning - hvis relevant. Der udarbejdes ikke undervisningsplan, hvis borger ikke er i forløb mere end 2 gange. Men målsætningen for den special pædagogiske indsats udarbejdes sammen med borger
- Undervisning efter at have udarbejdet undervisningsplan med mål – hvis relevant. Undervisning kan være eneundervisning eller på hold. Undervisningen foregår oftest på KH eller et af træffestederne. Det kan også være i borgers hjem eller on-line. Ofte vil undervisningen være betinget af, at borger selv udfører øvelser mellem undervisningsgangene. Det gælder ikke nødvendigvis for borgere med senhjerneskade
- Inddrage samarbejdspartnere
- Når indsatsen spiller sammen med andre indsatser fra kommunen, så er det et fælles ansvar at samarbejde parterne imellem
- Når relevant, afleveres status til kommunen efter afslutning på indsats. Det vil være tilfældet for alle sager med senhjerneskade
Jobcenteret kan købe tale-, høre- og synsfaglige bistand. Hvis der er opgaver, hvor jobcenteret tilkøber ydelser, så vil den del af udredning og øvrigt arbejde, der vedrører lov om specialundervisning for voksne blive fratrukket regningen til Jobcenteret, således, at kommunen ikke betaler to gange.
Håndtering af ansøgninger om høretekniske hjælpemidler, hvor Kommunikation & Hjælpemidler, Esbjerg Kommune, foretager udredning for Billund, Fanø, Varde og Vejen Kommuner.
Udredning af forhold, som er relevante for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel
Nedenstående udredning og procedure skal sikre, at det alene er sagens udredning, som foregår på Kommunikation & Hjælpemidler, og at myndighedsudøvelsen foregår i kommunerne. Kommunerne skal kritisk kunne forholde sig til sagens oplysninger og foretage selvstændig prøvelse.
En udredning af forholdene, som er relevante for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel, har til formål at samle de indhentede data og fremstille dem, så kommunen kan træffe afgørelse. Udredningen skal indeholde følgende oplysninger:
- Hvem ansøger.
- Funktionsnedsættelse, evt. diagnose, prognose og funktionsnedsættelsens varighed
- Indhentede hørekurver og lægelige oplysninger
- Beskrivelse af funktionsnedsættelsen
- Hvad søges om: hvilke hjælpemidler og/eller forbrugsgoder?
- Beskrivelse af borgerens behov, der ligger til grund for ansøgningen og beskrivelse af hvilke aktiviteter, det ansøgte hjælpemiddel skal bruges til
- Beskrivelse af hvordan borgeren klarer aktiviteten nu, og hvorfor borgeren søger nu (For at kommunen kan tage stilling til kompensationsprincippet)
- Beskrivelse af hvad borgeren forventes at kunne komme til med det ansøgte og i hvilket omfang. (For at kommunen kan tage stilling til væsentligheden: I hvilken grad hjælpemidlet eller forbrugsgodet kan forventes at afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen og lette den daglige tilværelse)
- Beskrivelse af mulige valg af hjælpemiddel/forbrugsgode. (For at kommunen kan tage stilling til, hvilket produkt, der er bedst egnet og billigst)
Procedure
- Borger eller anden person på borgers vegne henvender sig til Kommunikation & Hjælpemidler (KH)
- KH foretager udredning som beskrevet ovenfor
- KH giver den relevante rådgivning og vejledning
- Er det relevant med undervisning efter lov om specialundervisning for så træder proceduren herfor i kraft
- KH sender en udredning af forholdene, som er relevant for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel, til kommunen. Det sker i alle sager. Undtagen reparationssager, som kommunen selv håndterer
- Kommunen træffer en afgørelse
- Kommunen meddeler afgørelsen til borgeren og bestiller hjælpemidler ved leverandør
- Kommunen meddeler KH afgørelsen
- KH foretager nødvendig undervisning i brug af hjælpemidlet. Det forventes at leverandør ved aflevering har givet instruktion i brug af hjælpemidlet
Forhold af mere praktisk karakter
Ovenstående procedure og udredning følges.
For at kunne foretage en udredning er KH ofte nødt til at arrangere at borger afprøver et eller flere hjælpemidler.
Kommunen har selv arrangeret aftale med leverandør at høretekniske hjælpemidler. KH arrangerer via den aftale, at borger får relevante hjælpemidler til afprøvning.
For at det bliver så enkelt som muligt for den kommunale sagsbehandler, bliver alle udredninger skrevet i samme skabelon.
Håndtering af ansøgninger om hjælpemidler, hvor Kommunikation & Hjælpemidler, Esbjerg Kommune, foretager udredning for Billund, Fanø, Varde og Vejen Kommuner.
Udredning af forhold, som er relevante for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel
Nedenstående udredning og procedure skal sikre, at det alene er sagens udredning, som foregår på Kommunikation & Hjælpemidler, og at myndighedsudøvelsen foregår i kommunerne. Kommunerne skal kritisk kunne forholde sig til sagens oplysninger og foretage selvstændig prøvelse.
En udredning af forholdene, som er relevante for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel, har til formål at samle de indhentede data og fremstille dem, så kommunen kan træffe afgørelse. Udredningen indeholder oplysninger om:
- Hvem ansøger
- Diagnose, prognose og funktionsnedsættelsens varighed
- Indhentede lægelige oplysninger
- Beskrivelse af funktionsnedsættelsen
- Hvad søges om? Hvilke hjælpemidler og / eller forbrugsgoder
- Beskrivelse af borgerens behov, der ligger til grund for ansøgningen og beskrivelse af hvilke aktiviteter, det ansøgte hjælpemiddel skal bruges til
- Beskrivelse af hvordan borgeren klarer aktiviteten nu, og hvorfor borgeren søger nu (For at kommunen kan tage stilling til kompensationsprincippet)
- Beskrivelse af hvad borgeren forventes at kunne komme til med det ansøgte og i hvilket omfang. (For at kommunen kan tage stilling til væsentligheden: I hvilken grad hjælpemidlet eller forbrugsgodet kan forventes at afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen og lette den daglige tilværelse)
- Beskrivelse af mulige valg af hjælpemiddel/forbrugsgode. (For at kommunen kan tage stilling til, hvilket produkt, der er bedst egnet og billigst)
Procedure
- Borger henvender sig til Kommunikation & Hjælpemidler (KH)
- KH foretager udredning som beskrevet ovenfor
- KH giver den relevante rådgivning og vejledning
- er det relevant med undervisning efter lov om specialundervisning for voksne, så træder proceduren herfor i kraft
- KH sender en udredning af forholdene, som er relevant for borgerens ansøgning om et hjælpemiddel, til kommunen. Det sker i alle sager. Undtaget er reparationssager, hvor funktionsnedsættelse og behov er samme som ved bevilling – her kan KH igangsætte reparation
- Kommunen træffer en afgørelse
- Det er kommunen ansvar at meddele afgørelsen til borgeren
- i sager med helt eller delvist afslag, samt hvis der er behov for en skriftlig bevilling, skal kommunen selv meddele borgeren afgørelsen
- i sager med fuldt medhold, hvor der ikke er behov for en skriftlig bevilling, og hvor KH skal udlevere hjælpemidlet, tilbyder KH at meddele borgeren bevillingen
- Kommunen meddeler afgørelserne til KH
- KH sørger for udlevering af hjælpemidlet og registrering i lagerstyringssystemet
- KH foretager nødvendig instruktion eller undervisning i brug af hjælpemidlet
Forhold af mere praktisk karakter
Ovenstående procedure og udredning følges.
For at kunne foretage en udredning er KH ofte nødt til at have borger til at afprøve et eller flere hjælpemidler. I mange sager vil det foregå således, at borgeren prøver hjælpemidlet og beholder det til afprøvning, mens kommunen træffer afgørelse. Dette er for at gøre sagsgangen så enkel som mulig.
For at det bliver så enkelt som muligt for den kommunale sagsbehandler, bliver alle udredninger skrevet i skema.