Specialcentret er bygget op omkring og baseret på faglige teams for at sikre, at børnene og de unges behov tilgodeses.
Teamorganisering
Her kan du læse om Specialcentrets teamorganisering.
Teamorganisering
Et teamorganiseret tilbud
Rabus organisation er bygget op omkring og baseret på faglige teams.
Medarbejderne tilknyttet de enkelte teams har ansvaret for kerneydelsen, samt er medarbejderne tværfagligt sammensat.
Lederen er teamleder.
Rabus kerneydelse
-
At tilbyde børnene/de unge et liv der tilgodeser deres behov for nærhed, omsorg og udvikling.
-
At udvikle relationer, styrke og fastholde børnene/de unges netværk samt give dem så høj grad af indflydelse på eget liv som muligt.
Specialcentrets fagetiske profil
Profilens indhold
Den fagetiske profil består af den overordnede mission og vision for Specialcentret, samt mere konkrete ledetråde for kerneopgaverne med børnene og de unge. Den samlede profil er det fælles grundlag for alle medarbejdere ved Specialcentret.
”Vores mission er udvikling for det enkelte barn og den enkelte unge i et miljø præget af nærvær og tryghed, med sigte på at styrke barnets og den unges egenopfattelse, selvstændighed og ligeværdighed i fællesskaber”.
Vision
”Fælleskab med plads til alle”.
Ledetrådene
1) Omsorg og empati.
2) Respekt for individualitet, rummelighed og professionalisme.
3) Udvikling og fællesskabets interesser.
Udvikling og fællesskabets interesser er en afgørende ledetråd for kerneopgaven med børnene og de unge. Ledetråden uddyber både vores overordnede mål om udvikling for det enkelte barn og den enkelte unge, og den gør det samtidigt tydeligt, at vi også må tage hensyn til fællesskabet.
Målet med teamorganiseringen
-
Det enkelte team fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team med ansvar for kerneydelsen samt de organisatoriske og økonomiske elementer, som ledelsen ønsker at lægge ud til de enkelte teams.
-
At lederteamet fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team, og at den enkelte leder er i stand til at fungere som teamleder.
Rammerne for teamets arbejde
- At børnene og de unges behov tilgodeses.
- De personale- og driftsmæssige ressourcer, der til enhver tid er til rådighed for teamet.
- Specialcentrets fagetiske profil.
- De til enhver tid gældende regler og vilkår for ansættelse i Esbjerg Kommune.
Ved et effektivt og velfungerende team forstås
- Teamet leverer kerneydelsen tilfredsstillende og opfylder og overgår rekvirentens forventninger.
- Teamet udvikler og integrerer sine præstationer og samarbejde.
- Arbejdet indebærer personlig tilfredsstillelse for medlemmerne.
- Der opleves synergieffekt.
- Samarbejde udvikler medlemmerne.
- Teamet har høje præstationskrav.
- Der er høj disciplin, som grundlag for gode betingelser for teampræstationer.
- Klart arbejdsgrundlag.
- Klare spilleregler for kommunikation og samarbejde.
- Klarhed over teamets ressourcer.
- Klarhed over samarbejde med omverden.
- Klarhed over samarbejdet med teamlederen.
- At ansvar mellem teamet og teamlederen er delt og nøje afklaret.
- Teamet påtager sig også ledelsesmæssige opgaver.
- Styring i teamet og af kerneydelsen foregår i forhold til fælles mål.
- Klarhed over arbejdsdeling og koordinering.
- At der træffes beslutninger vedrørende kerneydelsen.
- At erfaringsudveksling og udvikling sikres for medlemmerne.
- At der sikres naturlige refleksionsrum.
- At velfungerende og positive samarbejdsrelationer vedligeholdes.
Teamets ansvars- og kompetenceområder
- Det enkelte team kan have forskellige ansvars - og kompetenceområder. Nogle har aktivitets- og inventarbudgettet udlagt, andre har kostbudgettet og andre har vikarbudgettet. Nogle teams har alle nævnte områder udlagt.
Det er målet, at alle teams på sigt skal have alle nævnte ansvars- og kompetenceområder udlagt. I en løbende udvikling af organisationen kan der blive tale om, at udlægge yderligere opgaver til teamet. - Fælles for alle faglige teams er ansvaret for børnene og de unges daglige liv og udvikling og deres muligheder for at danne relationer og netværk og for deres følelse af at have indflydelse på eget liv.
Teamets arbejdsopgaver, ansvar- og kompetence
- Vælge koordinator for det enkelte barn/den enkelte unge.
- Sørge for at holde lederen velorienteret omkring de enkelte børn/den enkelte unge.
- Drøfte dags, uge, månedsplaner for det enkelte barn.
- Drøfte handleplaner/handlemål og indsatsplaner på baggrund af oplæg fra koordinator.
- Drøfte alle forhold om de enkelte børn/den enkelte unge på baggrund af oplæg fra koordinator.
- Samarbejde med relevante personer.
- Sørge for at lederen er vel orienteret omkring teamets liv og udvikling.
- Gennemføre teammøder med valgt ordstyrer.
- Udarbejdelse af referat fra møder.
- Udarbejde og beslutte regler og beslutningsprocedure.
- Efterleve alle beslutninger, der er truffet af teamet.
- Koordinere med evt. andre teams i sin enhed.
- Udsende kvartalsvise nyhedsbreve fra enheden efter aftale.
Koordinatorens ansvar og opgaver
Hvert barn/ung har en person fra teamet tilknyttet sig.
- Koordinatoren er barnet/den unges primære person.
- Koordinatoren har bestemte opgaver og ansvarsområder.
- Koordinatoren skal sikre og koordinere helhedsindsatsen, således at alle barnet/de unges behov tilgodeses og der tages vare om alle forhold omkring barnet/den unge.
- Koordinatoren skal ikke nødvendigvis selv udføre alle opgaver, tiltag og indsatser i forhold til barnet/den unge.
- Koordinatoren skal tage initiativ til og sikre, at andre fra barnet/den unges team tager over og følger op.
- Koordinatoren arbejder i dialog og tæt kontakt med forældre, teamet og relevante samarbejdspartnere.
- Koordinatoren arbejder med ansvar over for lederen.
Konkrete opgaver
- Udarbejdelse af indsatsmål, delmål og indikatorer med udgangspunkt i overordnede mål fra myndighed.
- Inddragelse af relevante fagpersoner i udviklingsbeskrivelser og indsatsmål.
- Deltage i statusmøder for det enkelte barn/den unge.
- At formidle beslutningerne fra handleplanen til øvrige medarbejdere og samarbejdspartnere.
- Fremlægge oplæg om barnet/den unge på teammøder.
- Inddrage relevante fagpersoner i forhold til barnet/den unges udvikling.
- Udarbejde dagsplaner, ugeplaner og månedsplaner.
- Særlig kontakt til forældre og andre samarbejdende enheder.
- Sikre at lægens godkendelse af brug af medicin er i enheden.
- Holde lederen løbende orienteret om barnet/den unges status.
Yderligere fokusområder for koordinatoren
Koordinatoren skal sikre at, barnet/den unge:
- Indgår i samvær og samspil med øvrige børn og unge.
- Udvikler og bruger kommunikation i dagligdagen.
- Ydes pleje og omsorg – fysisk og psykisk.
- Inddrages i oplevelsesaktiviteter.
Teamlederens opgaver og kompetencer
- At fungere som rollemodel og inspirator og understøtte teamet i at udvikle deres kompetenceområder.
- At støtte teamet i at afholde selvstændige og effektive møder.
- At understøtte teamet i at håndtere uenighed og konflikter.
- At være idé facilitator.
- Være sparringspartner for det enkelte teammedlem og teamet.
- Foretage endelig godkendelse af indsatsplaner.
- Sikre og være garant for, at teamets beslutninger er holdbare og faglig forsvarlige.
- Teamlederen har i alle forhold det endelig ansvar.
Et teamorganiseret tilbud
Krohaven Aflastnings organisation er bygget op omkring og baseret på faglige teams.
Medarbejderne tilknyttet de enkelte teams har ansvaret for kerneydelsen, samt er medarbejderne tværfagligt sammensat.
Lederen er teamleder.
Krohaven Aflastnings kerneydelse
-
Tilbyde det enkelte barn/den unge et udviklende og positivt ophold med mulighed for at opbygge og udvikle sociale kompetencer og relationer.
-
Aflastningstilbuddet kan betragtes som et alternativ til hjemmet. En tryg base, hvor der kan være tid til hygge og afslapning, aktiviteter afpasses den enkeltes interesser, behov og muligheder, småture og udflugter, nærvær og omsorg.
Specialcentrets fagetiske profil
Profilens indhold
Den fagetiske profil består af den overordnede mission og vision for Specialcentret, samt mere konkrete ledetråde for kerneopgaverne med børnene og de unge. Den samlede profil er det fælles grundlag for alle medarbejdere ved Specialcentret.
”Vores mission er udvikling for det enkelte barn og den enkelte unge i et miljø præget af nærvær og tryghed, med sigte på at styrke barnets og den unges egenopfattelse, selvstændighed og ligeværdighed i fællesskaber”.
Vision
”Fælleskab med plads til alle”.
Ledetrådene
1) Omsorg og empati.
2) Respekt for individualitet, rummelighed og professionalisme.
3) Udvikling og fællesskabets interesser.
Målet med teamorganiseringen
- Det enkelte team fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team med ansvar for kerneydelsen samt de organisatoriske og økonomiske elementer, som ledelsen ønsker at lægge ud til de enkelte teams.
- At lederteamet fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team, og at den enkelte leder er i stand til at fungere som teamleder.
Rammerne for teamets arbejde
- At børnene og de unges behov tilgodeses.
- De personale- og driftsmæssige ressourcer, der til enhver tid er til rådighed for teamet.
- Specialcentrets fagetiske profil.
- De til enhver tid gældende regler og vilkår for ansættelse i Esbjerg Kommune.
- Teamet leverer kerneydelsen tilfredsstillende og opfylder og overgår rekvirentens forventninger.
- Teamet udvikler og integrerer sine præstationer og samarbejde.
- Arbejdet indebærer personlig tilfredsstillelse for medlemmerne.
- Der opleves synergieffekt.
- Samarbejde udvikler medlemmerne.
- Teamet har høje præstationskrav.
- Der er høj disciplin, som grundlag for gode betingelser for teampræstationer.
- Klart arbejdsgrundlag.
- Klare spilleregler for kommunikation og samarbejde.
- Klarhed over teamets ressourcer.
- Klarhed over samarbejde med omverden.
- Klarhed over samarbejdet med teamlederen.
- At ansvar mellem teamet og teamlederen er delt og nøje afklaret.
- Teamet påtager sig også ledelsesmæssige opgaver.
- Styring i teamet og af kerneydelsen foregår i forhold til fælles mål.
- Klarhed over arbejdsdeling og koordinering.
- At der træffes beslutninger vedrørende kerneydelsen.
- At erfaringsudveksling og udvikling sikres for medlemmerne.
- At der sikres naturlige refleksionsrum.
- At velfungerende og positive samarbejdsrelationer vedligeholdes.
Teamets ansvars- og kompetenceområder
- Det enkelte team kan have forskellige ansvars- og kompetenceområder. Nogle har aktivitets- og inventarbudgettet udlagt, andre har kostbudgettet og andre har vikarbudgettet. Nogle teams har alle nævnte områder udlagt.
Det er målet, at alle teams på sigt skal have alle nævnte ansvars- og kompetenceområder udlagt. I en løbende udvikling af organisationen kan der blive tale om, at udlægge yderligere opgaver til teamet. - Fælles for alle faglige teams er ansvaret for børnene og de unges daglige liv og udvikling og deres muligheder for at danne relationer og netværk og for deres følelse af at have indflydelse på eget liv.
Teamets arbejdsopgaver, ansvar og kompetence
- Vælge koordinator for det enkelte barn/den enkelte unge.
- Sørge for at holde lederen velorienteret omkring de enkelte børn/den enkelte unge.
- Drøfte alle relevante forhold om de enkelte børn/den enkelte unge på baggrund af oplæg fra koordinator.
- Samarbejde med relevante personer.
- Sørge for at lederen er vel orienteret omkring teamets liv og udvikling.
- Gennemføre teammøder med valgt ordstyrer.
- Udarbejdelse af referat fra møder.
- Udarbejde og beslutte regler og beslutningsprocedure.
- Efterleve alle beslutninger, der er truffet af teamet.
- Koordinere med evt. andre teams i sin enhed.
Koordinatorens ansvar og opgaver
Hvert barn/ung har en person fra teamet tilknyttet sig.
- Koordinatoren er barnet/den unges primære person.
- Koordinatoren har bestemte opgaver og ansvarsområder.
- Koordinatoren skal sikre og koordinere helhedsindsatsen, således at alle barnet/de unges behov tilgodeses og der tages vare om alle forhold omkring barnet/den unge.
- Koordinatoren skal ikke nødvendigvis selv udføre alle opgaver, tiltag og indsatser i forhold til barnet/den unge.
- Koordinatoren skal tage initiativ til og sikre, at andre fra barnet/den unges team tager over og følger op.
- Koordinatoren arbejder i dialog og tæt kontakt med forældre, teamet og relevante samarbejdspartnere.
- Koordinatoren arbejder med ansvar over for lederen.
Konkrete opgaver
- Udarbejdelse af statusbeskrivelse omhandlende selve aflastningsopholdet efter anmodning fra myndighed.
- Deltage i møder for det enkelte barn/den unge, hvis det er relevant.
- At formidle beslutningerne fra handleplanen og andre beslutninger, der er gældende når barnet/den unge er i aflastning til øvrige medarbejdere.
- Fremlægge oplæg om barnet/den unge på teammøder.
- Udarbejde dagsplaner, ugeplaner og månedsplaner.
- Særlig kontakt til forældre og andre samarbejdende enheder.
- Sikre at lægens godkendelse af brug af medicin er i enheden.
- Sørge for vigtige informationer, såsom ændret medicinering, om barnet/den unge til øvrige medarbejdere, teamet og lederen.
- Sørge for evt. særligt værelsesinventar.
- Holde lederen løbende orienteret om barnet/den unges status.
Yderligere fokusområder for koordinatoren
Koordinatoren skal sikre at, barnet/den unge:
- Indgår i samvær og samspil med øvrige børn og voksne.
- Ydes pleje og omsorg – fysisk og psykisk.
- Inddrages i oplevelsesaktiviteter.
Teamlederens opgaver og kompetencer
- At fungere som rollemodel og inspirator og understøtte teamet i at udvikle deres kompetenceområder.
- At støtte teamet i at afholde selvstændige og effektive møder.
- At understøtte teamet i at håndtere uenighed og konflikter.
- At være idefacilitator.
- Være sparringspartner for det enkelte teammedlem og teamet.
- Foretage endelig godkendelse af statusudtalelser.
- Sikre og være garant for, at teamets beslutninger er holdbare og faglig forsvarlige.
- Teamlederen har i alle forhold det endelig ansvar.
Et teamorganiseret tilbud
Krohaven Kollegiets organisation er bygget op omkring og baseret på faglige teams.
Medarbejderne tilknyttet de enkelte teams har ansvaret for kerneydelsen, samt er medarbejderne tværfagligt sammensat.
Lederen er teamleder.
Krohavens kerneydelse
-
At tilbyde den unge en bolig i et ungdomspræget miljø med mulighed for en afpasset specialpædagogisk og praktisk indsats.
-
Forberede den enkelte unge til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.
Specialcentrets fagetiske profil
Profilens indhold
Den fagetiske profil består af den overordnede mission og vision for Specialcentret, samt mere konkrete ledetråde for kerneopgaverne med børnene og de unge. Den samlede profil er det fælles grundlag for alle medarbejdere ved Specialcentret.
”Vores mission er udvikling for det enkelte barn og den enkelte unge i et miljø præget af nærvær og tryghed, med sigte på at styrke barnets og den unges egenopfattelse, selvstændighed og ligeværdighed i fællesskaber”.
Vision
”Fælleskab med plads til alle”.
Ledetrådene
1) Omsorg og empati.
2) Respekt for individualitet, rummelighed og professionalisme.
3) Udvikling og fællesskabets interesser.
Målet med teamorganiseringen
- Det enkelte team fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team med ansvar for kerneydelsen samt de organisatoriske og økonomiske elementer, som ledelsen ønsker at lægge ud til de enkelte teams.
- At lederteamet fungerer som et effektivt, velfungerende og medledende team, og at den enkelte leder er i stand til at fungere som teamleder.
Rammerne for teamets arbejde
- At de unges behov tilgodeses.
- De personale- og driftsmæssige ressourcer, der til enhver tid er til rådighed for teamet.
- Specialcentrets fagetiske profil.
- De til enhver tid gældende regler og vilkår for ansættelse i Esbjerg Kommune.
Ved et effektivt og velfungerende team forstås
- Teamet leverer kerneydelsen tilfredsstillende og opfylder og overgår rekvirentens forventninger.
- Teamet udvikler og integrerer sine præstationer og samarbejde.
- Arbejdet indebærer personlig tilfredsstillelse for medlemmerne.
- Der opleves synergieffekt.
- Samarbejde udvikler medlemmerne.
- Teamet har høje præstationskrav.
- Der er høj disciplin, som grundlag for gode betingelser for teampræstationer.
Karakteristika for et effektivt team
- Klart arbejdsgrundlag.
- Klare spilleregler for kommunikation og samarbejde.
- Klarhed over teamets ressourcer.
- Klarhed over samarbejde med omverden.
- Klarhed over samarbejdet med teamlederen.
Ved medledende teams forstås
- At ansvar mellem teamet og teamlederen er delt og nøje afklaret.
- Teamet påtager sig også ledelsesmæssige opgaver.
- Styring i teamet og af kerneydelsen foregår i forhold til fælles mål.
- Klarhed over arbejdsdeling og koordinering.
- At der træffes beslutninger vedrørende kerneydelsen.
- At erfaringsudveksling og udvikling sikres for medlemmerne.
- At der sikres naturlige refleksionsrum.
- At velfungerende og positive samarbejdsrelationer vedligeholdes.
Teamets ansvars- og kompetenceområder
- Det enkelte team kan have forskellige ansvars- og kompetenceområder. Nogle har aktivitets- og inventarbudgettet udlagt, andre har kostbudgettet og andre har vikarbudgettet. Nogle teams har alle nævnte områder udlagt.
Det er målet, at alle teams på sigt skal have alle nævnte ansvars- og kompetenceområder udlagt. I en løbende udvikling af organisationen kan der blive tale om, at udlægge yderligere opgaver til teamet. - Fælles for alle faglige teams er ansvaret for børnene og de unges daglige liv og udvikling og deres muligheder for at danne relationer og netværk og for deres følelse af at have indflydelse på eget liv.
Teamets arbejdsopgaver, ansvar og kompetence
- Vælge koordinator for den enkelte unge.
- Sørge for at holde lederen velorienteret omkring den enkelte unge.
- Drøfte dags, uge og månedsplaner for den enkelte unge.
- Drøfte handlemål og indsatsmål på baggrund af oplæg fra koordinator.
- Drøfte alle relevante forhold om den enkelte unge på baggrund af oplæg fra koordinator.
- Samarbejde med relevante personer.
- Sørge for at lederen er vel orienteret omkring teamets liv og udvikling.
- Gennemføre teammøder med valgt ordstyrer.
- Udarbejdelse af referat fra møder.
- Udarbejde og beslutte regler og beslutningsprocedure.
- Efterleve alle beslutninger, der er truffet af teamet.
- Koordinere med evt. andre teams i sin enhed.
- Udsende nyhedsbrev fra enheden efter aftale.
Koordinatorens ansvar og opgaver
Hvert ung har en person fra teamet tilknyttet sig.
- Koordinatoren er den unges primære person.
- Koordinatoren har bestemte opgaver og ansvarsområder.
- Koordinatoren skal sikre og koordinere helhedsindsatsen, således at alle den unges behov tilgodeses og der tages vare om alle forhold omkring den unge.
- Koordinatoren skal ikke nødvendigvis selv udføre alle opgaver, tiltag og indsatser i forhold til den unge.
- Koordinatoren skal tage initiativ til og sikre, at andre fra den unges team tager over og følger op.
- Koordinatoren arbejder i dialog og tæt kontakt med forældre, teamet og relevante samarbejdspartnere.
- Koordinatoren arbejder med ansvar over for lederen.
Konkrete opgaver
- Udarbejdelse af indsatsmål, delmål og indikatorer med udgangspunkt i overordnede mål fra myndighed.
- Inddragelse af relevante fagpersoner i udviklingsbeskrivelser og indsatsmål.
- Deltage i statusmøder for den enkelte unge.
- At formidle beslutningerne fra handleplanen til øvrige medarbejdere og samarbejdspartnere.
- Fremlægge oplæg om den unge på teammøder.
- Inddrage relevante fagpersoner i forhold til den enkelte unges udvikling.
- Udarbejde dagsplaner, ugeplaner og månedsplaner.
- Særlig kontakt til forældre og andre samarbejdende enheder.
- Sikre at lægens godkendelse af brug af medicin er i enheden.
- Holde lederen løbende orienteret om den unges status.
Yderligere fokusområder for koordinatoren
Koordinatoren skal sikre, at den unge:
- Indgår i samvær og samspil med øvrige unge.
- Udvikler og bruger kommunikation i dagligdagen.
- Ydes pleje og omsorg – fysisk og psykisk.
- Inddrages i oplevelsesaktiviteter.
Teamlederens opgaver og kompetencer
- At fungere som rollemodel og inspirator og understøtte teamet i at udvikle deres kompetenceområder.
- At støtte teamet i at afholde selvstændige og effektive møder.
- At understøtte teamet i at håndtere uenighed og konflikter.
- At være idefacilitator.
- Være sparringspartner for det enkelte teammedlem og teamet.
- Foretage endelig godkendelse af statusudtalelser.
- Sikre og være garant for, at teamets beslutninger er holdbare og faglig forsvarlige.
- Teamlederen har i alle forhold det endelig ansvar.