Vi anvender cookies til at forbedre brugeroplevelsen og indhente anonym statistik til internt brug.
Ved at klikke videre accepterer du vores og tredjeparters brug af cookies. Læs om cookies.
Procedure direkte afregning - Indsats efter Serviceloven § 83 - Frit valg af leverandører.
Procedure for anvendelsen af Esbjerg Kommunes EOJ system til direkte afregning ved Frit Valgs leverandør, der leverer hjælp efter Servicelovens § 83.
Formål:
At Esbjerg Kommunes EOJ system anvendes til dokumentation af enhver leverance, så afregningen kan ske direkte på baggrund af denne dokumentation.
At alle leverede indsatser uanset leverandør er registreret i Esbjerg Kommunes EOJ system af hensyn til dokumentation, overblik, statistikker o.l.
Dokumentationspligt:
Leverandør har dokumentationspligt i Esbjerg Kommunes EOJ system.
Leverandør overholder dokumentationspligten.
Leverandør har kun adgang til data på de borgere, de leverer indsatser til. Esbjerg Kommune forpligter sig til at:
Levere adgang til det nødvendige software – Esbjerg Kommunes EOJ system samt IT Afdelingens Helpdesk.
Informere leverandør ved driftsforstyrrelser og lign.
Informere og evt. instruere leverandørernes superbrugere ved nye opdateringer.
Stå til rådighed med råd og vejledning.
Leverandør forpligter sig til at:
Efterleve Esbjerg Kommunes procedure omkring adgang til EOJ systemet og databehandling jf. databehandleraftalen.
Efterleve Esbjerg Kommunes procedure ved direkte afregning.
Efterleve Esbjerg Kommunes procedure omkring låst dør.
Efterleve Esbjerg Kommunes serviceniveau og således disponere tidstro den tid det tager at levere indsatsen.
Leverandør forpligter sig endvidere til at:
Udpege en superbruger, der deltager i kurser og møder for disse.
Forestå indkøb, udskiftning, support, reparation mv af det nødvendige IT-udstyr, da dette er indregnet i timeprisen.
Indberette tekniske problemer til IT-Afdelingen via Helpdesk.
Spørgsmål vedr. anvendelsen af Esbjerg Kommunes EOJ system, der ikke kan løses ved leverandørens egen superbruger:
Visitationen (se kontakt på siden)
Procedure direkte afregning ved behov for hjælp kontakter leverandøren:
Visitationen (se kontakt på siden)
IT-support:
Esbjerg Kommunes IT-support Forsøg først HelpDesk via Skrivebordet
Ved akutte nødsituationer alle hverdage via tlf.: 76 16 12 12
Disponering generelt
Leverandør disponerer indsatsen i Esbjerg Kommunes EOJ system ud fra den tid, det tager at løse opgaven hos borgeren. Disponeringen skal være tidstro.
Vurderer leverandør generelt at kunne levere indsatsen ved færre/flere besøg end det visiterede, kontaktes visitator for justering af ”pakken”.
Besøg i forbindelse med hjælp til personlig opgaver
Leverandør registrerer den konkrete forbrugte tid, såfremt den afviger fra det planlagte Procedure direkte afregning.
Leverandør dokumenterer afvigelsen i journalen ved ekstra besøg samt tryghedskaldsbesøg.
Leverandør dokumenterer baggrunden for besøget i journalen.
Leverandør angiver type indsats ved ekstra indsatser.
Borger i terminalordning - Disponering / registrering
Alle besøg aftales i samarbejde imellem leverandør og hjemmesygeplejen, Esbjerg Kommune.
Alle ændringer skal dokumenteres i journalen.
Indsatsen disponeres eller registreres som ekstra besøg.
Ophør
Ophør er den dag, borger stopper med hjælpen / dør.
Leverandør sender besked til Visitationen.
OBS – ved ægtepar – praktisk hjælp – kontakt visitator.
Fravær
Borgers fravær (ferie, indlæggelse og lign) dokumenteres i Kommunens EOJ system.
Leverandør giver besked til Visitationen, hvis borger har stået i fravær i mere end 3 uger.
Fravær registreres af
Den leverandør, der først modtager meddelelsen om fravær
Der er ikke varslet aflysning af planlagt besøg
Leverandør følger proceduren omkring Låst dør.
Leverandør har ikke haft mulighed for at ændre i planlægningen (disponeringen), og Esbjerg Kommune honorerer den forbrugte tid.
Leverandør dokumenterer i EOJ systemet, at de er kommet til en låst dør.
Leverandør dokumenterer, hvad de har foretaget sig i forbindelse med, at de er kommet til en låst dør.
Flytning af besøg:
Ønsker borger at flytte besøget, aftales dette imellem borger og leverandør.
Ønsker leverandør at flytte et besøg, kan det alene ske efter aftale med borger. Borger tilbydes erstatningsbesøg inden for en uge. Dette gælder også ved helligdage.
Ændring af tidspunktet – hjælp til praktiske opgaver:
Leverandør skal give borger besked, hvis tidspunktet for besøget den pågældende dag ændres mere end 60 minutter.
Ændring af tidspunktet – hjælp til personlige opgaver:
Leverandør skal give borger besked, hvis tidspunktet for besøget den pågældende dag ændres mere end 30 minutter.
Aflysning af besøg:
Aflyser borger et besøg, skal der IKKE tilbydes erstatningsbesøg.
Leverandør registrerer besøget som aflyst i kommunens EOJ system.
Leverandør dokumenterer årsagen til aflysningen i kommunens EOJ system.
Varslet aflysning af besøg - før kl. 14.00 dagen før
Borger aflyser besøget før kl. 14.00 dagen før.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør har mulighed for at anvende den ledige tid til andre opgaver.
Leverandør skal ikke afregnes for besøget.
Ikke-varslet aflysning af besøg – efter kl. 14.00 dagen før
Borger aflyser besøget efter kl. 14.00 dagen før.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør skal afregnes for besøget.
Akut indlæggelse:
Ved akut indlæggelse registreres et ekstra besøg dagen før.
Indsatsen er: Akut indlæggelse.
Ydelsen er ikke leveret.
Besøg under indlæggelse aflyses automatisk.
Leverandør skal afregnes for besøget.
Hjælp til praktiske opgaver
Varslet aflysning af besøg - før kl. 14.00 fredag
Borger aflyser besøget før kl. 14.00 fredag.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør har mulighed for at anvende den ledige tid til andre opgaver.
Leverandør skal ikke afregnes for besøget.
Ikke-varslet aflysning af besøg – efter kl. 14.00 fredag
Borger aflyser besøget efter kl. 14.00 fredag.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør skal afregnes for besøget.
Hjælp til personlige opgaver
Varslet aflysning af besøg - før kl. 14.00 søndag
Borger aflyser besøget før kl. 14.00 søndag.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør har mulighed for at anvende den ledige tid til andre opgaver.
Leverandør skal ikke afregnes for besøget.
Ikke-varslet aflysning af besøg – efter kl. 14.00 søndag
Borger aflyser besøget efter kl. 14.00 søndag.
Leverandør registrerer afvigelsen.
Leverandør skal afregnes for besøget.
Afregning – hjælp til praktiske opgaver
Leverandøren er forpligtet til at disponere leverancen i kommunens EOJ system.
Leverandør forpligter sig til at føre kontrol med, at der er overensstemmelse mellem den dokumenterede og den leverede indsats. Har borgers behov ændret sig, skal dette meddeles til Visitationen.
Der ydes ikke akut-hjælp eller ekstra hjælp ved hjælp til praktiske opgaver. Eneste undtagelse er hos borgere i terminal ordning.
Leverandør kontakter visitator ved afvigelser i forhold til den visiterede indsats.
Fravær (ferie, indlæggelse og lign. skal registreres, hvis ikke anden leverandør allerede har registreret dette).
Ved fravær tæller indsatsen automatisk ikke med som leveret, og Esbjerg Kommune honorerer ikke for indsatsen.
Afregning – hjælp til personlige opgaver
Leverandøren er forpligtet til at disponere leverancen i kommunens EOJ system.
Leverandør forpligter sig til at føre kontrol med, at der er overensstemmelse mellem den dokumenterede og den leverede indsats. Har borgers behov ændret sig, skal dette meddeles til Visitationen.
Esbjerg Kommune yder som hovedregel afregning for den planlagt disponerede tid. Undtagelser herfra er:
”akutte” / nødvendige ekstra besøg.
besøg ifm med tryghedskald.
Esbjerg Kommune yder afregning ved ovennævnte undtagelser, hvis behovet herfor er dokumenteret.
Vurderes ændringen at være varig eller udover 14 dage, kontakter leverandør visitator.
Fravær (ferie, indlæggelse og lign. skal registreres, hvis ikke anden leverandør allerede har registreret dette).
Ved fravær tæller indsatsen automatisk ikke med som leveret, og Esbjerg Kommune honorerer ikke for indsatsen.
Kommunikation mellem Visitationen og leverandør foregår via:
Esbjerg Kommunes EOJ system
Sikker mail
alternativ telefon
Ekstern kommunikation (Edifact)
Besked/Edifact anvendes ved kommunikation med eksterne samarbejdspartnere (læger, sygehus, apotek mv)
Privat leverandør vil modtage Besked/edifact, der vedrører deres borgere
Elektronisk kommunikation foregår via Esbjerg Kommunes EOJ system anvendes til:
Kommunikation internt i kommunen mellem de forskellige leverandører – herunder frit valg leverandørerne.
Giver en besked anledning til yderligere drøftelse, foregår yderligere kommunikation via telefonen.
Kommunikation fra Visitationen
Leverandør modtager besked fra Visitationen om
ny borger.
ny indsats.
ændringer i indsatsen.
ophør af enkelte eller alle indsatser.
ophør i forbindelse med dødsfald, flytning mm.
Besked fra Visitationen, anden leverandør eller automatisk ved: