§3 Sammensætning
Handicaprådet består af 14 medlemmer.
Fra Handicaporganisationer:
- 6 medlemmer udpeget af Byrådet efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer
- 1 medlem udpeget efter indstilling fra lokale Handicaporganisationer, der ikke er medlem af Danske Handicaporganisationer.
I henhold til kapitel 4 i lov om ligestilling af mænd og kvinder for tiden LBK nr. 1095 af 19/09/2007 skal organisationerne indstille både en mand og en kvinde. Såfremt der indstilles flere medlemmer, skal der indstilles lige mange kvinder og mænd.
Bestemmelsen kan fraviges hvis der foreligger særlige grunde.
Medlemmer og suppleanter fra Handicaporganisationer skal have bopæl i Esbjerg Kommune. Hvis et medlem fraflytter kommunen eller af anden årsag ophører med at være medlem, indtræder suppleanten i Handicaprådet, og der udpeges en ny suppleant for valgperioden.
Fra Politiske udvalg og Forvaltningen i Esbjerg Kommune:
- Formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget
- Medlem af Social & Arbejdsmarkedsudvalget
- Direktør for Borger & Arbejdsmarkedsforvaltningen
- Fire repræsentanter fra Kommunens forvaltninger.
Forvaltningsrepræsentanter indkaldes ad hoc efter relevans i dagsordenen.
Sekretær for rådet fra Borger & Arbejdsmarkedsforvaltningen deltager i møder.
Der udpeges suppleanter for medlemmerne, som deltager i Handicaprådets møder ved ordinære medlemmers frafald
§ 4 Funktionsperiode
Handicaprådets funktionsperiode følger den kommunale valgperiode, dog således at medlemmer og suppleanter fungerer, indtil nye medlemmer og suppleanter er udpeget.