- Forside
- Politik og demokrati
- Byråd og udvalg
- Øvrige råd og udvalg
- Handicaprådet
- Dagsordener 2020
- Møde i Handicaprådet den 23. april 2020
Møde i Handicaprådet den 23. april 2020
Dagsorden og bilag
Dagsorden til møde i Handicaprådet Torsdag, den 23. april 2020 kl. 15.00-17.00 Mødet afholdes via skype
Deltagere:
Inga Bredgaard (formand) Afbud (Polio- og UlykkesPatientForeningen)
Suppleant Michael bæk deltager
Dorte Højriis Thomsen (næstformand) (LEV)
Connie Kristensen (Spastikerforeningen)
Mogens Bork (Danske Døvblinde)
Erik Sørensen (Scleroseforeningen)
Pia Nielsen (Osteoporoseforeningen)
Rigmor Kristensen (Foreningen Ligeværd)
Henrik Vallø (Formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Rasmus Rasmussen (Medlem af Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Lise Plougmann Willer (Direktør) Else Zippor (Socialchef)
Birgit Coupar (Sekretær for Handicaprådet)
1. Godkendelse af dagsorden
2. Bemærkninger til referat fra møde den 6. februar 2020
Bilag: Referat fra møde den 6. februar 2020
3. Status – Corona virus
V. Direktør Lise Willer
4. Orientering om magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019
Bilag: Sagsfremstilling
5. Orientering
Nærbanestationen i Østerbyen
Opfølgning fra mødet den 6.6.2020 på hvordan det går med Nærbanestationen i Østerbyen - V. Projektkonsulent Peter Nebeling.
Anlæg af den kommende station i Jerne forventes at gå i gang i løbet af de kommende måneder. Det er Banedanmark, der udfører selve stationen, mens Esbjerg Kommune anlægger en stationsforplads lige syd for stationen.
Hvornår stationen åbner, kan vi ikke med sikkerhed sige på nuværende tidspunkt, da det er er Banedanmark alene, der kender den præcise tidsplan.
Ældrebyen i Esbjerg Nord
Opfølgning fra mødet 06.02.2020 med status på hvordan det går med Ældrebyen i Esbjerg Nord v. konstitueret leder Martin Helbo Poulsen, Sundhed & Omsorg.
Status på Projekt Krebsestien kan inddeles i tre:
- Plejehjemmet, som netop er blevet døbt Sirius Seniorbo efter en navngivningskonkurrence, er så langt, at der i uge 7 blev taget første spadestik. Byggeriet følger den nuværende tidsplan og forventes færdiggjort medio 2021 med indflytning i 3.-4. kvartal 2021.
- Seniorboligerne: Claus Sørensen Ejendomme skal bygge 62 seniorvenlige boliger. Boligerne bliver lejeboliger, som får en størrelse, så der kan opnås boligsikring. På den måde kommer de til at ligne ældreboliger. Lokalplanen for disse boliger er pt. i offentlig høring. Forventet byggestart er efter sommerferien 2020 og forventes færdiggjort ved årsskiftet 2022-23.
- Lægepraksis: Læge Michael Christensen fra Varde er i gang med at opføre en lægepraksis på grunden med plads til 2-4 læger. Forventet byggeslut er ultimo 2020.
Besøg i de politiske udvalg i foråret 2020
Bilag: Brev af 26. februar 2020 / henvendelse fra Handicaprådet ang. besøg i de politiske udvalg.
(Der er foreløbig aftalt besøg i Børn & Familieudvalget, Kultur & Fritidsudvalget og Sundhed & Omsorgsudvalget).
6. Eventuelt
7. Punkter til kommende møder
Orientering om magtanvendelser i Esbjerg kommunes institutioner for børn og unge i 2019.
Opfølgning fra mødet 06.02.2020:
Nedskæringer i klippekortordningen.
Der afventes svar fra Sundhed & Omsorg.
”Borgere der har mistet klippekort ordningen er rigtig kede af ikke at have muligheden længere. Er det en generel beslutning? Eller findes der borgere der stadig har mulighed for klippekortordning? Findes der andre muligheder for de berørte borgere?”
Handicaprådsmødet den 18. juni 2020:
Status på erfaringer med de borgere der har været i STU forløb.
Hvordan er de kommet videre? v. Jobcenter Esbjerg, sektionsleder Lene Damgaard.
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
2. Bemærkninger til referat fra møde den 28. november 2019
Ingen bemærkninger.
3. Handicaprådets hjemmeside
Kommunikationschef Thomas Reil deltog i handicaprådsmødet for en drøftelse af Handicaprådets hjemmeside. Baggrunden for besøget fra Kommunikationschefen var drøftelsen på det tidligere pårørendearrangement, hvor et af de temaer, der var fokus på, var at skabe ”Mere synlighed, mere synlig og tilgængelig hjemmeside.”
Thomas Reil orienterede om, at Esbjerg Kommunes hjemmeside esbjerg.dk er opdateret, og designet er blevet mere brugerorienteret. Der er nu en proces i gang, hvor institutionernes hjemmesider er ved at blive opbygget. Der arbejdes med let tilgængelighed.
På den nye hjemmeside arbejdes der bl.a. på, at alt skal kunne læses op. Programmet der benyttes til oplæsning, bliver lagt tilgængeligt på hjemmesiden.
Handicaprådet ønsker, at Handicaprådets hjemmeside fremstår mere spændende. Billeder, farver og links til handicaporganisationerne er et stort ønske.
Udfordringen ved kommunens hjemmeside er, at det kun er Esbjerg Kommune, der kan lægge noget på hjemmesiden. Derfor vil det være en fordel, hvis der linkes til organisationerne, hvor nyheder m.v. kan læses.
Det blev aftalt, at Sekretariatet sender kontaktoplysninger til Thomas Reil, der herefter indkalder Dorte H. Thomsen og Connie Kristensen til et møde, hvor opgradering af hjemmesiden med billeder og links aftales nærmere.
Formand Inga Bredgaard sender en oversigt over handicaporganisationerne – inkl. links – til Thomas Reil på mail [email protected]. Det blev drøftet, at nyheder kan lægges på hjemmesiden efter de afholdte handicaprådsmøder.
Lise Willer foreslog, at der fremover tilføjes et fast punkt på dagsordenen: Kommunikation fra Handicaprådet. Under dette punkt kan Handicaprådet drøfte, om der er konkrete nyheder fra det aktuelle møde, der skal formidles på hjemmesiden.
Mogens Bork nævnte, at man tidligere kunne abonnere på at få links til dagsordener og referater tilsendt. Herudover gjorde Mogens Bork opmærksom på, at der ikke længere bliver udsendt officielle nyheder fra Esbjerg Kommune.
Thomas Reil undersøger, hvordan dagsordener og referater kan være lettere tilgængelige på hjemmesiden.
4. Høring - Kvalitetsstandard Kontaktpersonordning jf. SEL §98 til døvblinde v. Socialchef Else Zippor
Else Zippor fremlagde Kvalitetsstandard Kontaktpersonordning jf. SEL §98 til døvblinde. Slides vedhæftes referatet.
Handicaprådet afleverede høringssvar, hvor høringssvar fra Foreningen Danske Døvblinde af 5. februar 2020 og bemærkninger fra Mogens Bork vedlægges som bilag.
Høringssvar og bilag vedhæftes referatet. Høringssvaret sendes videre til Social & Arbejdsmarkedsudvalget.
5. Høring – Fremtidig profil for ETAC Rehabiliteringscenter v. Socialchef Else Zippor
Else Zippor fremlagde forslag til ændringer hos ETAC.
Slides vedhæftes referatet. Handicaprådet afleverede høringssvar, der vedhæftes referatet. Høringssvaret sendes videre til Social & Arbejdsmarkedsudvalget.
6. Høring fra Sundhed & Omsorg – Kvalitetsstandarder Serviceniveau 2020
Handicaprådet afleverede høringssvar, der vedhæftes referatet. Høringssvaret sendes videre til Sundhed & Omsorg.
7. Orientering om status på brugerbetaling på det specialiserede voksenområde v. Socialchef Else Zippor
Else Zippor gav orientering om status ift. brugerbetaling på botilbud, hvor der både ses på borgernes samlede egenbetaling ved ophold i botilbud og på de enkelte typer af brugerbetaling.
Kostlønandele: Der har været en gennemgang af sagerne. Der er to borgere, der ikke er i målgruppen og skal have tilbagebetaling. Der er 3 tidligere borgere, der også skal have tilbagebetaling, da de har fået sondemad en periode.
Forvaltningen arbejder videre med at undersøge spørgsmål om betaling vedrørende fællesarealer, rengøring, inventar på fællesarealer m.m. Handicaprådet får en ny orientering, når forvaltningen er længere i dette arbejde. Slides vedhæftes referatet.
8. Orientering om ledsageordningen
Orientering om ledsageordningen som opfølgning på omtalen i JydskeVestkysten.
Direktør Lise Willer orienterede om, at Esbjerg Kommune nu entrerer med et revisionsfirma, der skal stå for en gennemgang af afgørelser ifm. med ledsageordningen.
Hvis man ikke længere er i målgruppen, hvilket serviceniveau har botilbuddet så overfor borgeren? Hvilke rammer er der for at kunne tilbyde borgerne aktiviteter? Det kigger vi på i den kommende tid.
Det er lovbestemt hvilke kriterier, der skal til for at være i målgruppen. De borgere, der er omfattet af ledsageordningen, skal naturligvis have det. Under analysens arbejde træffes der ikke nye afgørelser på eksisterende sager. Handicaprådet vil blive orienteret om status.
Formand Inga Bredgaard orienterede om en bekymringshenvendelse til Handicaprådet fra SIND. Deres medlemmer mangler ledsageordning, for at deres brugere kan deltage i sociale, sportslige arrangementer m.v.
Brug af eksterne konsulenter
Formand og næstformand har stillet spørgsmål om Esbjerg Kommune anvender eksterne konsulenter til forhandling af kontrakter. Borger & Arbejdsmarked anvender ikke eksterne konsulenter.
Oversigt over indkøbsaftaler
Handicaprådet ønsker offentliggørelse af oversigt over indkøbsaftaler, der omhandler fysiske hjælpemidler. Ifølge udbudskonsulent René Larsen vil det desværre ikke være muligt at lægge oversigt over indkøbsaftaler på hjemmesiden, da der ikke er ressourcer til at holde oversigten konstant ajourført.
Udbud & Indkøb tilbyder at sende ajourført oversigt til Handicaprådet 2 gange årligt, hvor oversigten også vil kunne findes på hjemmesiden som bilag til dagsordenen. Handicaprådet er meget tilfredse med oversigten.
Oversigt over Handicaprådets forbrug 2019
Forbrug 2019 taget til efterretning.
Handicaprådets ønske om inddragelse i projektet vedr. nyt lyskryds ved Haraldsgade/Torvegade
Vej & Park oplyser, at der forventeligt bliver etableret signal med sænkede ramper, lydfyr og opmærksomhedsfelter. Taget til efterretning.
Handicaprådet gav udtryk for, at der ønskes vibrator på lydfyret. Det samme gælder ved Broen.
Håndlister på havnen
Orientering v. direktør Lise Willer De manglende håndlister er nu færdigmonteret. Der sættes rækværk op overfor udgangen ved elevatoren. Rampen til kørestole, barnevogne mv. markeres med røde felter. Handicaprådet tilkendegav tilfredshed over rækværk og markering af rampe.
Mogens Bork bemærkede, at elevatoren ofte ikke virker. Handicaprådet foreslog, at der installeres en knap udvendigt, så der kan tilkaldes hjælp, hvis man ikke kan komme op med elevatoren.
9. Eventuelt
Handicaprådet undres over, at rådet ikke er blevet hørt i sagen om biblioteksstrukturen. Ældrerådet og Udsatterådet er ifølge Handicaprådet blevet hørt. Lise Willer tilkendegav, at forvaltningen nok skal videreformidle dette til de øvrige forvaltninger.
Lise Willer oplyste endvidere, at der arbejdes på at få skaffet plads til Handicaprådet på øvrige forvaltningers udvalgsmøder i foråret. Her kan konkrete synspunkter og ønsker til inddragelse af Handicaprådet fremføres.
Pia Nielsen er ikke længere repræsentant for Osteoporoseforeningen. Pia repræsenterer nu Gigtforeningen, og sender nye kontaktoplysninger til Birgit Coupar.
10. Punkter til kommende møder
Orientering om magtanvendelser i Esbjerg kommunes institutioner for børn og unge i 2019
Orientering om magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019
Fællesskab og ensomhed
Møde den 18. juni 2020: Status på erfaringer med de borgere der har været i STU forløb. Hvordan er de kommet videre? v. Jobcenter Esbjerg, sektionsleder Lene Damgaard
Opfølgning på hvordan det går med nærbanestationen i Østerbyen
Status på hvordan det går med Ældrebyen i Esbjerg Nord
Nedskæringer i klippekortordningen (Sundhed & Omsorg)
Handicaprådet ønsker at styrke dialogen med kommunens respektive udvalg og forvaltninger, og anmoder derfor om at deltage, med 2 repræsentanter fra Handicaprådet, i et udvalgsmøde i foråret 2020. På mødet vil Handicaprådet fremlægge deres arbejde og fokusområder.
Handicaprådet har til formål at rådgive Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører mennesker med handicap.
Derudover kan Handicaprådet behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for mennesker med handicap samt tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Handicapstrategiske pejlemærker 2019-2022 kan læses her: https://www.esbjerg.dk/om-kommunen/vision-og-politikker/handicapstrategiskepejlemaerker.
Vi ser frem til at høre fra jer.
For koordinering af mødetidspunkt kan sekretær for Handicaprådet, Birgit Coupar kontaktes på tlf. 76169258 eller på mail [email protected]
Venlig hilsen
Inga Bredgaard
Formand for Esbjerg Kommunes Handicapråd
Social & Arbejdsmarkedsudvalg 10-03-2020
Orientering om magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019
Sagsid: 20/1850
Initialer: annbe
Åben Sag
Resumé
Alle magtanvendelser skal indberettes til forvaltningen og Socialtilsynet. Forvaltningen behandler alle magtanvendelser; herunder vurderer lovlighed af akutte magtanvendelser og bevilger beskyttelsesforanstaltninger.
Antallet af magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019 er 69, hvilket stort set er det samme antal som i 2018, der var det laveste siden 2010. Alle magtanvendelser på nær to er godkendt som lovlige.
Social & Tilbud har i 2019 fortsat arbejdet med at udvikle indsatser, metoder og tiltag, der kan forebygge forekomsten af selvskadende adfærd hos borgere og vold fra borgere mod medarbejdere.
Denne sag er den årlige beretning om antallet af magtanvendelser i de sociale tilbud. Beretningen forelægges Social & Arbejdsmarkedsudvalget og Byrådet til orientering.
Sagsfremstilling
Anvendelse af magt er et aktivt indgreb i en persons grundlovssikrede ret til selvbestemmelse. I servicelovens kapitel 24 fremgår det, hvilke former for indgreb i selvbestemmelsen, der lovligt kan sættes i værk over for voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne inden for det sociale område. Formålet med lovlige magtanvendelser er at opretholde borgerens sociale tryghed eller hensynet til andre.
I relation til servicelovens kapitel 24 omfatter magtanvendelser fysiske indgreb i retten til selvbestemmelse. Formålet med lovgivningen er både at øge retssikkerheden for borgere med nedsat psykisk funktionsevne og at nedbringe omfanget af anvendt magt. Reglerne medvirker til at styrke borgernes og medarbejdernes retssikkerhed.
Socialtilsynet gennemgår alle indberetninger om magtanvendelser, når de er på tilsyn. Derudover gennemgås indberetningerne løbende af udviklingskonsulent i sekretariatet i Borger & Arbejdsmarked. Det betyder, at der er et vedvarende fokus på at sikre borgernes ret til selvbestemmelse og at forebygge magtanvendelser.
Magtanvendelser
I servicelovens § 126 er det beskrevet, at der kan anvendes magt i form af at føre eller fastholde en borger, hvor der er nærliggende risiko for, at borgeren udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade, samt at forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet. Det kan f.eks. være en borger, der har taget en lang kniv i sin køkkenskuffe og fægter med kniven mod personalet, eller en borger, der vil løbe ud på en stærkt trafikeret vej.
Antallet af magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019 er 69, hvilket stort set er det samme antal som i 2018, der var det laveste siden 2010. To magtanvendelser er ikke godkendt jævnfør servicelovens § 126. I begge tilfælde blev det ikke vurderet, at forholdene gjorde det absolut påkrævet at anvende magt. I Social & Tilbud er der 33 botilbud, hvor der ikke har været foretaget magtanvendelser, og ni botilbud, hvor der har været foretaget magtanvendelser i 2019.
I nedenstående skema fremgår det, at knap halvdelelen af alle de magtanvendelser, der er foretaget i Esbjerg Kommune, er foretaget overfor borgere boende på Farupvej 8C. Dette specialiserede botilbud er indrettet til borgere med helt særlige komplekse funktionsnedsættelser, og hvor den daglige støtte er individuelt tilrettelagt. En del borgere i tilbuddet har svært ved at rumme stimuli og sociale kontakter. Medarbejderne har specifikke faglige kompetencer målrettet borgergruppen.
Der er fire borgere i Esbjerg Kommune, hvor der 6-9 gange er foretaget magtanvendelser. Tre af disse borgere bor på Farupvej 8C. Den fjerde bor på Kastanie Allé 3-13. I forhold til de fire borgere og andre borgere, der er særligt udfordrede, arbejdes der målrettet på at forebygge situationer, der kan udvikle sig til voldsomme episoder.
Der arbejdes på at undgå og forudse situationer, der skaber frustration hos borgeren. Det kan være faglige metoder og værktøjer i forhold til forudsigelighed og nedbringelse af stimuli. Udviklingen af forebyggende tiltag sker i tæt samarbejde med forvaltningens daglige arbejdsmiljøleder.
Alle kommunens tilbud arbejder systematisk og på et højt fagligt niveau på at skabe læring og øge medarbejdernes kompetencer. Samlet bidrager det til at sikre borgernes selvbestemmelse, at borgerne får den nødvendige omsorg, og at der er et trygt arbejdsmiljø for medarbejderne.
Beskyttelsesmidler og sensorer mv.
Nogle borgere med psykiske funktionsnedsættelser kan ikke samtykke til anvendelse af sensorer, beskyttelsesmidler og andre velfærdsteknologiske løsninger. Medarbejderne kan derfor i samarbejde med pårørende ansøge om anvendelse af disse. Formålet er, at borgerne kan få den nødvendige omsorg og/eller at sikre, at borgerne ikke er til fare for sig selv eller andre.
Der er i 2019 bevilget fem velfærdsteknologiske løsninger til borgere med betydelige psykiske funktionsnedsættelser.
Alarm/pejlesystemer, særlige døråbnere og beskyttelsesseler jævnfør servicelovens §§ 125 og 128 I 2019 har der været to ansøgninger i henhold til servicelovens § 125. Der er givet to tilladelser til anvendelse af gps sensor til borgere med alvorlige psykiske funktionsnedsættelser, som ved at forlade deres botilbud er i stor risiko for at lide personskade, og at andre kunne komme i fare, ved at borgerne kørte eller gik ud på en stærkt trafikeret vej.
Omsorgsforpligtelsen jævnfør servicelovens § 81-82 I 2019 har der været tre ansøgninger om anvendelse af velfærdsteknologiske løsninger for at kunne drage den nødvendige omsorg for borgerne. Det drejer sig om et underlag, der registrerer søvn i forbindelse med udtrapning af medicin, et armbånd, der registrerer kramper, og en sensor, der registrerer lyde i forbindelse med opkast.
Vision 2025
Arbejdet med forebyggelse af indgreb i borgeres ret til selvbestemmelse understøtter Vision 2025 i forhold til ”livskvalitet og sundhed”.
Lovgrundlag, planer mv. Ethvert fysisk indgreb i selvbestemmelsesretten foretaget mod en borger, der modtager et tilbud godkendt af kommunen efter servicelovens bestemmelser, skal indberettes til kommunalbestyrelsen til brug ved det lovpligtige tilsyn jævnfør retssikkerhedsloven §§ 15 og 16. Lovbekendtgørelse 150 af 16. februar 2015. Kapitel 15 om omsorgspligten og kapitel 24 i serviceloven om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne og om særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne.
Kompetencer Direktionen > Social & Arbejdsmarkedsudvalget > Økonomiudvalget > Byrådet
Høring Handicaprådet orienteres om magtanvendelser og andre indgreb i retten til selvbestemmelse i Social & Tilbud i 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, at det indstilles til Byrådet, at der orienteres om magtanvendelser og andre indgreb i retten til selvbestemmelse i Social & Tilbud i 2019.
Beslutning Social & Arbejdsmarkedsudvalg den 26-02-2020
Sagen blev udsat for yderligere belysning.
Henrik Vallø deltog ikke i behandlingen.
Beslutning Social & Arbejdsmarkedsudvalg den 10-03-2020
Godkendt.
Afbud: Rasmus Rasmussen