Esbjerg Kommune ønsker, at cyklen skal være et attraktivt valg i bynære områder, fordi cyklisme bidrager til kommunens sundhedsfokus, CO2-regnskab og til Esbjergs storbykvaliteter. Cyklister handler i bymidtens butikker og så kan folk på cykler, i modsætning til folk i biler, ses i bybilledet. Cyklisme understøtter dermed bymidtens handelsliv og byliv. Cykler fylder mindre end biler både når de er i brug og når de står parkeret, de støjer mindre og de kan integreres i de grønne rum og grønne strukturer, der løbende etableres som led i byfornyelse og byfortætning. Borgernes daglige cykeltur spiller herudover direkte ind i Esbjerg Kommunes forpligtelse som visionskommune for ’Bevæg dig for livet’.
Den igangværende og fremtidige fortætning af Esbjerg by skaber et behov for at flytte mere trafik – også pendlertrafik – over på cykler. For at kunne gøre dette på en måde, der taler ind i esbjergensernes hverdag, er der behov for viden om de transportvalg som den enkelte foretager i hverdagen, her med særligt fokus på at fremme cyklen som det primære valg.
Forandringen af en bydel kan give nye trafikstrømme. Det gør sig eksempelvis gældende i Rørkær, hvor udbygningen af Teglværkskvarteret vil give en stigning i den lokale trafik af cykler og gående, der har behov for at komme over baneterrænet til indre by. Den planlagte cykelstibro skal imødekomme denne fremtidige efterspørgsel. Mulighederne for at kunne benytte shoppingcentret som en bro over baneterrænet for gående skal undersøges.
Cyklen som det bynære førstevalg spiller sammen med Esbjerg Kommunes øvrige initiativer indenfor transport, bevægelse og mobilitet. Esbjerg Kommune arbejder således allerede i dag med en række tiltag, der kan opprioritere cyklismen både i forhold til sikkerhed, tryghed og attraktivitet.
Som for bilerne er parkering også et vigtigt tema for cykler. Aflåste, overdækkede, gerne opvarmede, lyse og centralt placerede cykelparkeringsforhold gør det muligt at kombinere anden transport med anvendelsen af cyklen i bymidterne. Det gælder eksempelvis ved etablering af større parkeringsarealer eller parkeringshuse til biler i byernes periferi, hvor tilknyttede og lækre cykelparkeringsforhold i samspil med supercykelstier gør det realistisk at gennemføre den mest bynære del af den daglige pendling på cykel. Supercykelstier har til formål at tilbyde direkte, effektive og sikre cykelruter ind til indre by i Esbjerg. Supercykelstierne planlægges så de kobler på cykelstier i det åbne land.
De længere stræk på cykel – det kan være på supercykelstier eller på stier i det åbne land – er mest attraktive, hvis de kan foregå i flow. Det vil sige på cykelstier i egne tracéer og hvor krydsninger med veje sikres med lysregulerede grønne bølger, der giver forrang til cyklerne. Cykelstier i egne tracéer giver mulighed for at lægge cykelstierne smukt og tilpasset i landskabet. Denne tilgang kan koble planlægningen af cykelstier i det åbne land til arbejdet med at tilgængeliggøre naturen for det åbne lands lokalsamfund. Rekreative stier og ruter til mountainbikes, ridning og vandring kan ligeledes indgå i dette arbejde.