For Esbjerg Havn vil den kommende planperiode især være kendetegnet ved en fortsat udvidelse af havnens areal. Denne gang mod øst og mod syd.
Mod øst vil der være tale om en forlængelse af den seneste udvidelse af Østhavnen med en etape 5. Mod syd vil der være tale om etablering af en etape 6 bestående af en ø syd for den eksisterende Østhavn. Etape 6 skal forbindes med etape 5 via en bro.
Baglandsinfrastrukturen til Esbjerg Havn er afgørende for havnens udviklingsmuligheder. Det er derfor vigtigt, at denne infrastruktur til stadighed optimeres, så der ikke opstår flaskehalse ved kørende transport af gods til og fra havnen. Der er planlagt jernbane øst om byen med en tilknyttet multimodal godsomladestation på havnen.
Der planlægges for et transportcenter ved Korskroen for at sikre en fornøden service for transportørerne med hensyn til langtidsparkering, service, overnatning og spisemuligheder. Området ved Korskroen har igennem mange år været et trafikalt knudepunkt idet området forbinder byerne Varde (rute 11) og Grindsted (rute 30) med byerne Bramming og Ribe (rute 11). I området er der også adgang til motorvej E20, der forbinder Esbjerg og Kolding. Umiddelbart vest for Korskro ligger Esbjerg Lufthavn. Området vurderes derfor som en ideel placering for et transportcenter.
Det kommende transportcenter ved Korskroen, den gode opkobling til den overordnede infrastruktur samt det faktum, at lufthavnen igennem en længere årrække har forhindret udbygning med miljøfølsomme anvendelser som f.eks. boliger, gør området særdeles velegnet til udbygning med erhverv. Det fremtidige planlægningsfokus for tungere erhverv og risikoerhverv ligger derfor i områderne øst for Esbjerg omkring motorvejen og ikke som hidtil i Måde. Ved fremover at planlægge for placering af risikoerhverv syd for Korskroen opnås en placering væk fra boligområder.
Erhvervsudviklingen skal ske indefra og ud. Det vil sige, at der planlægges for erhvervsområder startende fra de nuværende erhvervsområder i den nordlige del af Esbjerg Kommune og ud langs motorvejen østpå.
Esbjerg Kommunes ’Vision 2025 – Vækst’ peger på behovet for at sikre den kapacitet og de ressourcer, der kan gøre Esbjerg Kommune konkurrencedygtig på det globale marked og dermed positionere Esbjerg som et digitalt knudepunkt i Nordeuropa – et IX. Planlægningen for et IX kræver udlæg af store og fritliggende arealer. Arealerne skal have en størrelse, der giver plads til både de helt store datacentre, men også til de mindre co-locations, for de er det kit, der vil kunne binde IT-klyngen sammen til et IX.
Særligt arealkrævende virksomheder ønskes placeret i den østligste ende af kommunen, hvor det er muligt at pege på store fritliggende arealer i god afstand til bymæssig bebyggelse, men tæt ved overordnet infrastruktur i form af motorvejen og den kommende 400 kV ledning. Datacentre betragtes som særligt arealkrævende virksomheder, og ønskes placeret mellem Bramming og Grimstrup.
Det er helt nødvendigt for Esbjerg Kommunes udvikling, at der planlægges for risikoerhverv og produktionserhverv på en måde, der er hensigtsmæssig for virksomhederne og som ikke forhindrer eller forstyrrer byens udvikling. Ved således fremover at planlægge for disse virksomheder langs motorvejen i den nordlige del af kommunen sikres en attraktiv infrastrukturel placering og en god afstand til beboelse.
Der skal udvikles en plan, som sikrer tilstrækkelig elkapacitet til de meget energikrævende datacentre. Her er det nødvendigt at arbejde tæt sammen med nabokommuner og Energinet.dk. Tilstrækkelig og relevant arbejdskraft skal sikres via et tæt og tværgående samarbejde med en række interessenter for at skabe plads til uddannelsesinstitutioner og midlertidige såvel som permanente boliger.
Der er et stigende pres på udnyttelsen af ressourcer til brug for fremstilling af produkter og energi. Samtidig ses konturerne af en stigende efterspørgsel hos forbrugerne efter mere bæredygtige produkter. Som et led i den grønne omstilling af erhvervslivet i Esbjerg Kommune skal planlægningen understøtte den cirkulære økonomi ved at sikre, at der til enhver tid er egnede arealer til rådighed for de forskellige størrelser og typer af virksomheder inden for den cirkulære økonomi.
Cirkulær økonomi handler om at materialer og produkter holdes længst muligt inde i det økonomiske kredsløb. Det kan f.eks. ske gennem nedbrydning af udtjente dele fra offshore og vindmølleindustri til komponenter, der kan genbruges i ny produktion eller det kan være i betydelig mindre skala gennem genbrug af komponenter fra digitale produkter, tøj mv.
Følges de grønne virksomheders cirkulære økonomi op med klimasikrede og bæredygtige løsninger i de fysiske omgivelser, sikrer det Esbjerg Kommune en førerposition inden for den grønne omstilling. Det kan handle om at sætte krav til, at der bygges med energibesparende og langtidsholdbare materialer, der sikrer at materialerne kan recirkuleres efter endt anvendelse af bygningerne, eller at udarbejde løsninger i både areal og byggeri, der tager højde for fremtidens større vandmængder.
Esbjerg Kommune ønsker at tiltrække flere virksomheder og mere forskning inden for grøn energiproduktion og -forbrug ved bl.a. at understøtte og fremme udvikling og afprøvning af nye grønne energiteknologier og -produkter. Esbjerg kommune kan gennem at involvere sig i nationale og internationale samarbejdsprojekter blive det sted i Danmark, hvor flest forbrugere inddrages i afprøvning af nye grønne energiteknologier og -produkter.
Vindmøller – her især havvindmøller – bliver større og større, hvilket gør landtransport tilsvarende sværere og sværere. Ses dette i sammenhæng med, at Esbjerg Havn og mange virksomheder i Esbjerg allerede har mange års erfaring med at arbejde med vindenergi, findes der et godt fundament for en fremtidig etablering af en egentlig vindmølleproduktion i Esbjerg.
I Ribe vurderes de allerede udlagte erhvervsarealer at dække behovet i planperioden frem til 2034. Der udarbejdes en strategisk udviklingsplan for Bramming. Med den skal erhvervenes behov for nye arealer med gode udfoldelsesmuligheder sikres. Med det nyeste udlæg til erhverv, der er igangsat i Gørding, vurderes behovet i dette område at være dækket for nuværende. I de øvrige mindre byer etableres erhvervsarealer efter behov.