Velkommen til Esbjerg Kommune - Forside

Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Politisk proces

Her kan du læse om, hvordan de ansvarlige politiske udvalg er blevet involveret i udarbejdelsen af Trafik- & Mobilitetsplanen gennem forskellige workshops. 

Plan & Byudviklingsudvalget besluttede imidlertid den 5. september 2024 at udsætte arbejdet med planen med henblik på senere genoptagelse. 

Den politiske proces

Formålet med Trafik- og Mobilitetsplanen er at få en samlet strategi for udviklingen af trafik- og mobilitetsområdet i Esbjerg Kommune. Desuden et grundlag for politisk prioritering af nødvendige indsatser og tiltag i budgetlægningen.

Forankringen politisk er sket gennem forskellige workshops og drøftelser i de politiske fagudvalg. Der er i efteråret 2023 afholdt to workshops og i 2024 blev der foretaget drøftelser af bl.a. forslagets målsætninger og greb i de politiske fagudvalg og byrådet.

Indsigtsworkshop

Den første workshop var en ”Indsigtsworkshop”, som blev afholdt i september 2023 for Plan & Byudviklingsudvalget og Klima & Miljøudvalget.

Politikerne blev præsenteret for fakta og analyser om trafik og mobilitet bl.a. fra interessentinddragelsen og transportvaneundersøgelsen.  

Politikerne blev bedt om at brainstorme omkring fremtidens trafik og mobilitet i 2050 og disse tanker blev efterfølgende illustreret. 

Illustration af tanker omkring fremtidens mobilitet i 2050 fra indsigtsworkshoppen, bl.a. omkring emner som elbiler, shuttlebusser, delebiler, parkering mv. . Klik for at åbne billedet i et større vindue.

Når man arbejder med transport og mobilitet og skal forme en bæredygtig fremtid, opstår en række dilemmaer. Der skal vælges til og fra. Politikerne blev derfor bedt om at afveje en række dilemmaer, der opstår i samspillet mellem klima, mobilitet og byudvikling. 

Visionsworkshop

Den næste workshop var en ”Visionsworkshop”, som blev afholdt i november 2023 for Plan & Byudviklingsudvalget og Klima & Miljøudvalget.

Udvalgene blev præsenteret for nye tendenser indenfor trafik og mobilitet i ind- og udland.

Dernæst drøftede de fordele og ulemper ved tre forskellige temaer omhandlende:

  • Bymidterne i Esbjerg, Ribe og Bramming
  • Transporttilbud i landområderne
  • Bilens rolle i Esbjerg Kommune

Et første udkast til en overordnet vision for fremtidens trafik og mobilitet i 2050 blev drøftet.