Interne tilsyn på plejehjem
Alle kommuner har jævnfører Serviceloven § 151a pligt til at føre tilsyn med, ”at de kommunale opgaver efter § 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. § 139”.
Som et led i denne tilsynsforpligtigelse skal kommunen hvert år foretage mindst et tilsyn på hvert plejehjem.
Disse tilsyn udføres fra Myndighed & Faglig Udvikling i tråd med denne strategi. Tilsynet er således både en kontrol af, om der arbejdes jf. de godkendte kvalitetsstandarder og ledelsesmæssige beslutninger og endvidere et godt grundlag for yderligere læring og kvalitetsudvikling.
Metoden er interview af teamleder, medarbejdere og mindst 1 beboer, observationer i fællesarealerne samt journalaudit på 5 beboere på hvert plejehjem.
Temaer for interview og observationer fremgår af interviewskema, som er et internt arbejdsredskab. Der sikres sammenhæng til virksomhedsplanen for plejehjem.
Såfremt der undervejs gøres oplagte fund ud over de udvalgte temaer, så inddrages de i tilsynet. Såfremt der ved besøget findes forhold med alvorlig bekymring for borgersikkerheden påtales det til ledelsen ved afslutningen af tilsynet, hvor der gives en kortfattet mundtlig tilbagemelding.
Herefter udarbejdes en skriftlig tilsynsrapport, som sendes til ledelsen, som efterfølgende sikrer relevant kvalitetsudvikling
Når den samlede mængde af tilsyn er afviklet, vil Myndighed & Faglig Udvikling foretage en samlet afrapportering på ledermøde for plejehjem og fremhæve mønstre og tendenser for hele området.
Såfremt Myndighed & Faglig Udvikling på baggrund af fund finder behov for forbedringstiltag udenfor plejehjem, så sikres dette i relevant sammenhæng og med inddragelse på chefniveau.
Kvalitetsopfølgning Servicelov
Der iværksættes en individuel kvalitetsopfølgning fra Myndighed & Faglig Udvikling såfremt en visitator finder, at de planlagte ydelser ikke er i overensstemmelse med de visiterede servicelovsydelser § 83-86 og ved dialog med udførerleddet ikke har kunnet bringe det til at fungere.
Selve opfølgningen består af en analyse af forløbet på baggrund af den redegørelse, som involverede teamledere bliver bedt om at udfærdige. Ved behov udarbejdes en handleplan i tilslutning hertil.
Specifikt for madservice vil Myndighed & Faglig Udvikling på baggrund af fund ved de interne tilsyn på plejehjem i 2020 foretage en kvalitetsopfølgning.
Metoden ved opfølgningen vil være telefoninterviews af modtagere af kommunal og privat madservice.
Alle leverandører, som leverer madservice til minimum 20 borgere indgår, og for hver leverandør foretages interview af 3 borgere. De tre borgere udvælges tilfældigt.
Da ydelser jf. Sundhedslovens §138 og 140 udspringer af lægeordinerede opgaver foretages ikke samme kvalitetsopfølgning som ovenfor beskrevet. I stedet for kan konkrete cases med grundlag for læring deles via Myndighed & Faglig Udvikling.
Egenkontrol i Hjemmeplejen
I Sundhed & Omsorg er egenkontrol via denne politik valgt som bidrag til kvalitetssikring.
Formålet med egenkontrol er at understøtte
- At organisationen lever op til kommunens kvalitetsstandarder
- At der gennem tilsynet sker organisatorisk læring
- At organisationen bidrager med feedback til relevante forbedringstiltag
- At borgere inddrages i vurderingen
Egenkontrol monitoreres af Myndighed & Faglig Udvikling og foretages minimum x 1 årligt af ledelsen ved alle leverandører, som yder indsatser jf. Servicelovens § 83-86 i Hjemmeplejen, private såvel som kommunale.
Temaet for egenkontrollen er selvvalgt ud fra hvor teamleder/chef vurderer, at organisationen har udfordringer i forhold til borgertilfredshed og/eller borgersikkerhed og hvor området har en væsentlig bredde.
Der er metodefrihed til egenkontrollen. Det eneste krav er, at egenkontrollen skal dokumenteres skriftligt og afleveres til Myndighed & Faglig Udvikling. Disse afrapporteringer vurderes og sanktioneres relevant ved evt. behov.
Reaktivt tilsyn
Såfremt Myndighed & Faglig Udvikling får kendskab til eller mistanke om overtrædelser eller mangler, der indebærer fare for borgersikkerheden eller afspejler en lavere grad af kvalitet end besluttet, kan myndighedschefen altid beslutte, at der udføres et reaktivt tilsyn.
Området for dette tilsyn er Plejehjem, Hjemmepleje eller Sygepleje.
Det reaktive tilsyn kan tilrettelægges med forskellige metoder: det kan foregå som et ekstra internt tilsyn, konkret case gennemgang, journalaudit for medicin og/eller plejedelen og andre metoder kan også benyttes.
Det vurderes i den konkrete situation hvilket valg af metoder, der bedst kan fremme målet om at opnå bedre kvalitet.
Borgertilfredshedsundersøgelse
Hvert tredje år udføres der sædvanligvis en brugertilfredshedsundersøgelse for brugere af Hjemmeplejen. Metoden har hidtil være telefoninterviews, og der har været inkluderet ca. 1000 borgere. Undersøgelse varetages af Strategi- og Ledelsessekretariatet.