14. Understøtte kulturelle græsrødder
En væsentlig del af et levende kulturliv er de borger- og brugerdrevne initiativer, skabt af og med kulturelle ildsjæle og græsrødder. Vi vil derfor målrettet arbejde med at skabe vilkår og muligheder som understøtter de kulturelle græsrødder og skaber muligheder for et både mangfoldigt og levende kulturliv, året rundt. Det skal være let at skabe kultur og nemt at være spontan.
- Indsatsområde: 1+3+4
- Målgruppe: Voksne, unge, børn, turister
15. Udvikle et byrumslaboratorium
Med udgangspunkt i den vestlige ende af Kongensgade – kendt som Det Grønne Strøg – vil vi udvikle et byrumslaboratorium med fokus på fællesskaber. Målet er at tilføre Esbjerg by et levende og fleksibelt byrum, med fokus på borgerinddragelse, bæredygtighed, kreativitet, eksperimenter og leg.
- Indsatsområde: 1+3+4
- Målgruppe: Unge, børn, voksne
16. Skabe mere kultur i byrummet
Kulturen skal kunne opleves hele tiden og overalt i kommunen. Mobile udstillingsrum og scener skal bringe kulturen derud hvor borgerne er. Det indebærer også, at der skal arbejdes mere med midlertidighed, prøvehandlinger og borgerdrevne initiativer. Det uformelle skal blomstre og kulturen skal sættes fri.
- Indsatsområde: 2+3+4
- Målgruppe: Ikke traditionelle kulturforbrugere, unge, kunstnere, voksne
17. Styrke kulturen i Esbjerg Bypark
I forbindelse med renoveringen af Byparken skal det sikres at området bliver et kulturelt epicentrum med både koncerter, fællesskab, kunst og liv. Byparken skal være en udendørs platform for nye events, men også for dem som ellers traditionelt foregår indendørs.
- Indsatsområde: 3+4
- Målgruppe: Voksne
18. Fremme kulturliv ved den offentlige del af Esbjerg Havn
Brandingstrategien for Esbjerg By har allerede udpeget Dokhavnen som en vigtig brik. Derfor skal vi fremme kulturlivet på havnen, blandt andet gennem udviklingen af en kunstrute eller et arbejdende kunstnermiljø/en kunstnerisk legeplads, men samtidig ved også formidle havnen og havnens historie. By og havn skal binde bedre sammen.
- Indsatsområde: 2+3+4
- Målgruppe: Voksne, kunstnere
19. Vækste events med lokal DNA
Hvis Esbjerg som kommune skal sætte sit tydelige aftryk i det danske kulturlandskab, skal vi prioritere udviklingen af stedsspecifikke events. Der sker allerede en masse (fx Fantasyfestival, Rued Langgaard, Jazzfestival, Folk & Fæstival, Fuzztival, Death Coast), men det skal undersøges hvordan disse events kan vækste, så det fulde potentiale forløses.
- Indsatsområde: 3+4
- Målgruppe: Voksne, unge, børn, turister
20. Udvikle Sommerunderholdningen
Det har gennem flere år været drøftet, om den traditionsrige Sommerunderholdning skulle fornyes. I 2020, 2021 og 2022 har Sommerunderholdningen været afløst af den midlertidige Sommerlivspulje, som har sikret en god geografisk spredning af aktiviteter. På baggrund af de høstede erfaringer skal Sommerunderholdningens fremtid afklares.
- Indsatsområde: 3+4
- Målgruppe: Børn, voksne, kulturaktører