Borgeres og virksomheders forventninger til kommunerne er i kontinuerlig udvikling. Der vil også i de kommende år være øget fokus på individuelle behov og ønsker i forhold til måden, vi leverer service på. Vi ser, at digitale løsninger efterspørges af flere og flere, og at kravene til brugervenlighed, tilgængelighed, sikkerhed, funktionalitet og andre beslægtede områder øges.
Esbjerg Kommune står overfor en række udfordringer, herunder demografiske ændringer, de kommende år. Derfor skal vi løbende finde nye og smartere måder at løse opgaverne på.
Digitalisering er et stærkt redskab i arbejdet med at imødekomme borgeres og virksomheders forventninger og håndtere de givne udfordringer. Samtidig kan digitale værktøjer understøtte og udvikle processer omkring borgerinddragelse og det generelle arbejde i lokaldemokratiet. Vi vil tilbyde gode services med en høj grad af fleksibilitet og kvalitet inden for de rammer, vi er underlagt. Vi vil have forståelse for helheden og samtidig gøre vores bedste for at møde den enkeltes behov.
Derfor har vi udarbejdet en ambitiøs digitaliseringspolitik, som skaber rammerne for den fremadrettede digitale udvikling og digitale transformation i Esbjerg Kommune. Der skal proaktivt investeres i teknologi for at finde nye muligheder for værdiskabelse, optimering af arbejdsgange, sikres understøttelse af velfærdsydelser og effektiviseres i forhold til serviceleverancer. Samtidig skal der bygges videre på det solide fundament, vi allerede står på. Vi skal fortsætte arbejdet med at digitalisere manuelle arbejdsgange, standardisere og bruge digitale værktøjer til at effektivisere på tværs.
Digitaliseringspolitikken rummer den samlede kommunale anvendelse af it-teknologi i bredest mulig forstand og dækker alle kommunale opgaveområder. Formålet er, at den skal være med til at ruste os til igangværende og fremtidige forandringer.