Formålet med disse retningslinjer er at sætte fokus på magtanvendelse inden for dagtilbudsområdet. Retningslinjerne gælder for:
- Kommunale daginstitutioner
- Dagplejen
- Selvejende daginstitutioner
- Særlige dagtilbud
- Darum Børneby
- Private institutioner
- Puljeordninger
- Private pasningsordninger.
Medarbejderne i dagtilbuddene ønsker selvfølgelig at undgå brug af magt over for børn, og intentionen med retningslinjerne er derfor, at de kan bidrage til at styrke og udvikle det pædagogiske arbejde, så man kan forebygge brug af magt.
I særlige tilfælde kan magtanvendelse være nødvendig og retningslinjerne præciserer i hvilke tilfælde, det kan være legitimt at gøre brug af magt over for børn. Retningslinjerne indeholder endvidere en procedure, der beskriver hvordan ledere og medarbejdere skal redegøre for en situation, hvor der er anvendt magt over for et barn.
Der findes ikke særlige regler for magtanvendelse på dagtilbudsområdet. Medarbejdere i daginstitutioner og dagplejen har ikke særlige eller udvidede beføjelser til anvendelse af fysiske magtmidler. De er ligesom alle andre borgere underlagt reglerne om nødværge og nødret.
Der gælder følgende overordnede principper:
- Magtanvendelse er som udgangspunkt ikke tilladt.
- I særlige situationer kan magtanvendelse være tilladt ud fra reglerne om nødværge og nødret.
- Konfliktsituationer altid skal søges løst ved hjælp af pædagogiske midler og metoder og ved barnets frivillige medvirken.
- Magtanvendelse kan aldrig erstatte omsorg, pleje og pædagogisk bistand.
- Magtanvendelse kan aldrig anvendes som pædagogisk værktøj, heller ikke til at gennemføre en fastlagt eller aftalt handling.
- Brug af magt, fordi det er til gruppens bedste er ikke lovlig.
Konkrete situationer med brug af magtanvendelse skal redegøres skriftligt, dels som:
- Beskyttelse af børnene, idet episoden vurderes af en person, der ikke har været involveret.
- Beskyttelse af personalet i Dagtilbud, Private Institutioner og Private pasningsordninger, i form af dokumentation af fakta.
- Mulighed for at medarbejder evaluere forløbet og justere pædagogisk praksis.