Indlæg nr. 1 er indsendt som en rapport på 32 sider med kortbilag med titlen: ”Udvikling af et Attraktivt Bymiljø og Attraktive Friluftsaktiviteter i Esbjerg”. Rapporten er inddelt i 21 kapitler, der i det følgende opsummeres kapitelvis.
a) Borgergade:
Indlægsholder peger på de aktive handelsgader i Esbjerg og påpeger, at en bebyggelse i Borgergade med spændende bolig- og forretningsbyggeri ville kunne åbne mulighed for endnu en handelsgade i Esbjergs bymidte. Bebyggelsen ville skulle lægges på de store parkeringspladser som så placeres i parkeringskældre.
b) Attraktivt bilfrit gårdmiljø i Incado-karréen:
Indlægsholder foreslår at Incado-karréens gårdrum indrettes med butikker og shoppingmiljø og at dette sker i et samarbejde mellem ejere, lejere og Esbjerg Kommune – Føtex fremhæves her af indlægsholder som en væsentlig partner.
c) Jyllandsgade – Hyggeligt bymiljø fra Nørregade til Havnegade:
Indlægsholder fremfører, at Jyllandsgade har en række oversete kvaliteter, som kunne komme til større kendskab ved, at Jyllandsgade blev brugt til at binde Byparken, bymidten og gågaden sammen.
d) Strandbyen og Vesterbyen – Esbjergs Havnebydel:
Indlægsholder fremhæver bydelen som en af Esbjergs mest spændende med et tæt bebygget miljø og gode butikker og restauranter. Indlægsholder påpeger, at Strandbygade kan trænge til en opgradering og at fokus for Strandbyen bør være et mere afslappet bymiljø (modsat bymidtens dynamiske miljø).
e) Strandbygade – Den afslappede gade med hyggeligt bymiljø fra Rundkørslen til Strandbystrøget:
Indlægsholders udgangspunkt er det hyggelige bymiljø i og omkring Strandbygade som indlægsholder ønsker gjort mere attraktiv og levende ved forskønnelse af fortove, flere opholdsarealer og bedre mulighed for udeservering. Indlægsholder foreslår, at der eventuelt kan etableres en attraktivt indrettet rambla på strækningen fra Strandbygade til Strandbystrøget.
f) Strandby Torv (hjørnet af Strandbygade og Nørregade):
Indlægsholder påpeger, at hjørnet af Strandbygade og Nørregade kan indrettes mere spændende og foreslår i den forbindelse et bymiljø med torv, cafémiljø og en flot pavillon.
g) Strandby Triangel:
Indlægsholder foreslår dette navn til eksisterende og kommende bebyggelse på City Center grunden og T-krydset mellem Strandbygade og Skolegade. Indlægsholder påpeger, at området kan udgøre en flot afslutning af gågaden, hvis den afsluttes med den storslåede udsigt over havnen, Fanø og Ho Bugt. Indlægsholder har forslag til belægningstyper, lysregulering og trafikregulering af området.
h) Strandbyparken – Strandbyens og Vesterbyens grønne byrum:
Indlægsholder understreger, at det er vigtigt, at Vesterbyen, på linie med projektet mellem bymidten og Dokken, bliver brugt til at binde havnen, Strandbyen, Højgadegrunden og bymidten sammen. Indlægsholder peger i den forbindelse på udviklingsmuligheder for Højgadegrunden ved at lægge den nuværende parkeringsplads i parkeringskælder og i stedet skabe en stor, hyggelig og rummelig park.
i) Esbjergs grønne Rekreative Fritidspark:
Indlægsholder roser Esbjerg Kommunes Helhedsplan for Fovrfeld Ådal, men ser gerne projektområdet udvidet som en stor samlet rekreativ plan for det samlede område omkring Fovrfeld Bæk, arealerne mellem Sædding og Sønderris og de grønne arealer omkring Guldager Møllebæk mellem Sædding og Hjerting og ud til Guldager.
Esbjergs grønne Rekreative Fritidspark er indlægsholders forslag til en samlet rekreativ plan, der rummer Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark (Vestjyllands Folkepark), Esbjerg Faunapark, Esbjergs Dyrehaver og Esbjerg Idrætspark og Vognsbølparken. Indlægsholder anfører, at en samlet plan kan sikre større sammenhæng mellem områderne og disses aktiviteter, hvilket i kombination med et sammenhængende stinetværk, vil kunne tilføre områderne et endnu større rekreativt potentiale.
j) Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark (Vestjyllands Folkepark):
Indlægsholder præsenterer Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark (Vestjyllands Folkepark) som en ny stor by- og kystnær park, som anlægges i forbindelse med den grønne strækning fra Hjertingvej til Parkvej. Indlægsholder fremfører en lang række forskellige udendørs fritidsaktiviteter, der kan foregå i parken ligesom indlægsholder beskriver den række af ændringer, der skal til i forhold til flytning (og aflukning) af veje, af en virksomhed og det omfattende entreprenørarbejde, der skal til for at realisere parken. Indlægsholder foreslår herudover Esbjerg Museum flyttet fra Torvegade og til den nye Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark (Vestjyllands Folkepark) for at forøge besøgstallet og give mulighed for at etablere et frilandsmuseum for hele Vestjylland. Indlægsholder understreger væsentligheden af, at parken bliver stor, rummelig og sammenhængende med så varierede fritidsaktiviteter som muligt.
k) Esbjerg Faunapark:
Indlægsholder fremhæver de vestjyske istidslandskaber som grundlæggende tema for Esbjerg Faunapark. Parken rummer de ovenfor nævnte parkanlæg: ’Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark’ og ’Esbjerg Dyrehaver’ og følger Guldager Møllebæk, Sønderris Bæk og Fovrfeld Bæk mod kysten for at ende ved de fire ’Mennesker ved Havet’. Indlægsholder understreger væsentligheden af, at parken bliver stor, rummelig og sammenhængende med en så varieret sammensætning af natur, dyre- og fugleliv som muligt. Parken vil være placeret så sæt på centrum, at den vil være let tilgængelig for de fleste. Dermed bliver parken et tilbud til Esbjergs borgere og gæster på linje med Skjern Å Nationalpark, Naturpark Vesterhavet og Nationalpark Vadehavet.
l) Esbjergs Dyrehaver:
Indlægsholder foreslår, at de to indhegninger mellem den eksisterende dyrehave og Gjesing Ringvej indrettes til to separate dyrehaver eller en enkelt stor dyrehave. Indlægsholder understreger væsentligheden af, at parken bliver stor, rummelig og sammenhængende med en så varieret sammensætning af dyrearter som muligt. Indlægsholder har forslag til at sikre en sådan varieret sammensætning af dyr i parken.
m) Esbjerg Idrætspark og Vognsbølparken:
Indlægsholder ser et behov for at få etableret en sammenhængende Esbjerg Idrætspark, som samler de spredt beliggende fodboldbaner omkring Gl. Vardevej i et samlet tilbud, der er tilgængeligt for alle. På samme måde mener indlægsholder, at aktivitets- og oplevelsesmuligheder i området omkring Gl. Vardevej bør samles i Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark for at undgå de rodede og usammenhængende tilbud, der karakteriserer området i dag. Indlægsholder beskriver Vognsbølparken, gryden og kælkebakken som tilbud, der hører fortiden til og derfor uden problemer kan sløjfes og indgå i den nye Esbjerg Aktivitets- og Fritidspark. Indlægsholder har konkrete forslag til det entreprenørarbejde som disse ændringer kræver.
n) Sædding C – Sæddings Strandby, Fyrvej og Sæddings Strandparker:
Indlægsholder påpeger, at bymiljøet i Sædding trænger til at blive opgraderet. Indlægsholder henviser til det seneste arbejde omkring Jerne i ønsket om, at der udarbejdes en lignende masterplan for Sædding. Indlægsholder peger på, at Sædding Centret vender ryggen til havet og foreslår Sædding Centret åbnet op eller vendt om, så et fremtidigt Sædding Centrum skaber sammenhæng mellem de forskellige bydele, byfunktioner og trafikårer i Sædding.
o) Sædding C (Sædding Centrum) – Sæddings Strandby:
Indlægsholder foreslår udviklingen af en ny og moderne bydel – Sædding C – på grunden for Sædding Centret. Indlægsholder mener, at Sædding Centret i dag ofte fremstår trist, forladt og uden meget liv. Indlægsholder foreslår Sædding C udviklet med højhuse med forskellige boligtyper, herunder ferielejligheder og hotel, der vil have en storslået udsigt ud over Ho Bugt, Langli, Skallingen og Fanø. Indlægsholder fastslår, at Esbjerg i dag i meget høj grad mangler boliger med en attraktiv placering og en storslået udsigt.
p) Fyrvej:
Indlægsholder foreslår Fyrvej omdannet til en attraktiv byvej med en belægning som f.eks. i Torvegade, men dog med sivetrafik og kørselsretninger som i dag.
q) Sæddings Strandparker – Sædding Strandvej:
Indlægsholder foreslår, at der udarbejdes en langsigtet plan for indretningen af Sædding Strandvej med grønne områder, parkeringspladser og bebyggelse på vandsiden af Sædding Strandvej. I dag fremstår området, ifølge indlægsholder, usammenhængende og er hverken attraktivt eller hensigtsmæssigt indrettet. Indlægsholder foreslår, at der, langs kysten ved Sædding Strandvej, etableres tre sammenhængende blokke med bebyggelse og sammenhængende attraktive grønne områder med attraktive opholdsarealer under navnet Sædding Strandparker. Indlægsholder gør sig i den sammenhæng overvejelser omkring den eksisterende fredning samt de ændringer i ejerforholdene for arealerne, som er nødvendigt for at få gennemført planen.
r) Hjerting – historisk by med natur, kyst, strand og hav lige ved centrum:
Indlægsholder udtrykker ingen tvivl om, at en række fysiske forbedringer i Hjerting vil give byen en ny storhedstid både i forhold til flere besøgende og mere bosætning. Hjerting Strandpark, Strandpromenaden og en ny, flot Strandvej bør ifølge indlægsholder fortsættes med følgende tiltag:
- Ændring af den trekantformede plads i den sydlige ende af Strandpromenaden fra parkeringsplads til grønt opholdsområde og grønt byrum med en storslået udsigt og mange anvendelsesmuligheder. De mistede parkeringspladser flyttes hen til parkeringspladsen over for Sydbank, der følgelig udvides.
- Længere sydpå afbrydes husrækken af et stort grønt område med en storslået udsigt, som foreslås indrettet til en attraktiv strandpark med diverse rekreative udendørs faciliteter.
- Den gamle landingsbro fra 1852 reetableres på en hensigtsmæssig placering som en pier med attraktive opholdsarealer – gerne med inspiration fra byen Wyk på øen Föhr.
- Hjertings Lystanlæg udgraves med søer til fugleliv og indrettes hvis ønsket med en lille dyrepark og eventuelt en hyggelig skov. Der anlægges i øvrigt en række faciliteter til friluftsaktiviteter.
- Gadebelægningen på dele af vejnettet centralt i Hjerting erstattes med en charmerende og spændende gadebelægning som f.eks. i Torvegade i Esbjerg
- Butikkernes ophængte udendørsskilte udformes så de passer ind i Hjertings historiske arkitektur og miljø.
s) Sjelborg Strandpark:
Indlægsholder foreslår parkeringsarealerne og de grønne områder omkring Restaurant Rødhætte, Borgvej og Sjelborg Strandvej indrettet således, at parkeringsarealerne bliver placeret diskret i baggrund, mens de kystnære arealer indrettes til en attraktiv strandpark med diverse faciliteter og en storslået udsigt over Ho Bugt, Langli og Skallingen. Indlægsholder foreslår herudover grunden, hvor Restaurant Rødhætte ligger reserveret til kro med overnatningsmuligheder.
t) Østerbyparken – Østerbyens grønne Ø:
Indlægsholder foreslår, at der etableres en ny park – Østerbyparken – syd for Østerbyen i det grønne område mellem Gammelby Ringvej og Estrupvej, der med udsigt, græssende dyr og faciliteter til udendørs ophold for parkens besøgende kan være til gavn og glæde for alle regionens borgere, studerende, besøgende og turister. Indlægsholder gør opmærksom på flere forhold: arbejdet skal indledes med en samlet planlægning for faciliteterne for Lergravsparken og Østerbyparken samt for sammenhængen mellem de to parker, og at etableringen af Østerbyparken forudsætter en del entreprenørarbejde og etableringen af en broforbindelse.
u) Jerne – Attraktiv Bydel tæt på Centrum af Esbjerg, Jerne Centrum:
Indlægsholder foreslår, at gademiljøet i centrum af det gamle Jerne byfornyes, for at styrke Jernes identitet som historisk bydel, og få flere til at bosætte sig i Jerne. Indlægsholder har forslag til belægninger, cykelstier, udeservering, opholdsarealer, rambla, torvelignende arealer, alléer – alt sammen konkretiseret med præcise placeringer i Jerne. Indlægsholder opfatter Masterplan for Jerne Bolig- og Uddannelsesområde som en spændende plan, der vil være med til at give Esbjerg et stort løft, men gør opmærksom på, at denne plan ikke beskæftiger sig synderligt med det egentlige Jerne, hvilket indlægsholder mener, at der er behov for.
v) Jernbanetrafik Hamburg – Esbjerg:
Indlægsholder mener, at der bør være fokus på at få etableret en bedre jernbaneforbindelse mellem Hamburg og Esbjerg, fordi forbindelsen i dag er alt for langsom. Indlægsholder foreslår, at der etableres dobbeltspor mellem Niebüll og Bramming for at give mulighed for, at der kan køre intercitytog eller interregionaltog på hele strækningen fra Hamburg til Esbjerg. Indlægsholder foreslår herudover, at der med tiden også skal arbejdes med en forbedring af den vestjyske længdebane mellem Esbjerg og Thisted så der kan opnås 4-6 daglige forbindelser med hurtigtog fra Niebüll/Tønder til Thisted.
w) Jernbanetrafik Esbjerg – Nymindegab:
Indlægsholder foreslår jernbanestrækningen fra Esbjerg nordpå til Nørre Nebel forlænget til Nymindegab med stop ved SeaWest Feriepark for at imødekomme interessen fra de mange, der ønsker at besøge stedets attraktioner. En sådan forlængelse af strækningen vil, ifølge indlægsholder, gøre det lettere at udvikle cykel- og vandreturismen i Naturpark Vesterhavet samt erstatte den nu næsten nedlagte busforbindelse.
x) Fanø Station / Esbjerg Havnestation:
Indlægsholder foreslår, at der etableres en to- eller tresporet station ved Fanøfærgen, da en sådan station har et stort potentiale for både Fanø, bymidten i Esbjerg, Dokken, en del af havnens virksomheder og bosætning i havnens nærområde. Indlægsholder påpeger, at stationen vil være med til at binde Esbjerg og Fanø bedre sammen og at den med de flere spor vil kunne bruges af flere typer tog, også elektriske tog, samtidigt.