12-17 årige med tegn på og optagethed af selvskade
- Opstart medio 2025.
Tegn på den selvskadende adfærd skal som minimum vise sig ved, at barnet/den unge:
-
Har aktuelle tanker om selvskade.
og/eller
- Har selvskadet mindst én gang inden for de seneste tre måneder.
Selvskaden kan for eksempel være at skære sig, brænde sig, kradse sig til blods eller at slå sig selv/en kropsdel ind i noget.
Selvskaden må ikke være suicidal eller på anden måde så alvorlig, at der er behov for behandling i psykiatrien.
Forløb med samtaler
Forløbet består af en screeningssamtale og otte samtaler med en behandler. Forældrene deltager i den indledende og den afsluttende samtale. Imellem samtalerne øver barnet/den unge sig på det, der er blevet gennemgået.
Formålet er at reducere den selvskadende adfærd og øge trivslen.
Fokus under forløbet er, at barnet/den unge
- lærer om selvskade og selvskadens funktion
- bliver mere bevidst om sine følelser og oplevelser
- får vejledning i at håndtere sine følelser på en mere hensigtsmæssig måde.
For at understøtte forløbet samt forstærke og vedligeholde en positiv udvikling, er det muligt at inddrage fagpersoner fra læringsmiljøet og det øvrige netværk.
Manualiseret behandling
STIME har udviklet en manual med arbejdsark til fagpersoner i Pædagogisk Psykologiske Rådgivning eller andre instanser i kommunalt regi, der arbejder med børn, unge og familier inden for en psykologisk referenceramme.
Manualen er funderet i evidensbaserede metoder fra Sverige og USA. Manualen er en forkortet udgave af behandlingsmanualen ERITA, som er udviklet i Sverige i forbindelse med det Nationale Selvskadeprojekt.
Behandlingen beror på 3. bølge kognitiv adfærdsterapi, der går ud på at ændre uhensigtsmæssig adfærd ved at øge forståelsen for og reguleringen af svære følelser frem for at undgå dem.