Læring er en dynamisk og sammensat proces, der er afhængig af flere indre og ydre forhold omkring den enkelte person. Som udgangspunkt er læring en proces i barnets indre, der forandrer barnet i form af nye kompetencer, færdigheder eller viden. Barnets kognitive evner samt egen vilje og motivation er betydningsfulde forhold, der har indvirkning på om læring finder sted. Men vigtigst er, at læring er en social proces, der foregår i og er afhængig af de sociale sammenhænge, som barnet indgår i.
Barnets læring er en frivillig og uforudsigelig proces, der ikke kan afgrænses til særlige situationer, bestemte relationer eller tidspunkter. Grundlaget for læring er tilstede når barnet er aktivt, deltagende og i samspil med voksne og andre børn. Læring finder derfor både sted i planlagte, voksenstrukturerede aktiviteter som i hverdagens praktiske gøremål og rutiner samt i barnets leg og udforskning.
Læring i dagtilbuddet kan derfor indkredses til følgende tre læringsrum:
- Hverdagsrutiner
- Planlagte aktiviteter
- Legen
Hverdagsrutiner
En meget stor del af hverdagen i dagtilbuddet består af rutiner – f.eks. når børnene skal spise, rydde op, på toilet, tage tøj på m.m. Rutinerne er et vigtigt pædagogisk redskab til børnenes læring, fordi rutinerne er gentagende, konkrete og praktisk relaterede. Barnets læring fremkommer bl.a. igennem den rutinemæssige gentagelse, hvor den pædagogiske medarbejder har mulighed for at justere på læringskravene til de forskellige børn.
Barnet oplever rutinen som meningsfuld og gør sig erfaringer i løsningen af opgaven, samtidig med at de praktiske situationer åbner op for en masse læringsområder, som den pædagogiske medarbejder kan relatere til. Dagtilbuddet kan bygge meget af sin pædagogik op omkring rutinerne, hvor medarbejderne skal gøre sig overvejelser om, hvad de vil med de forskellige rutiner og planlægge dem derefter.
Planlagte aktiviteter
Dagtilbuddet gennemfører kortere eller længerevarende pædagogiske forløb, som er tematiserede ud fra læreplanstemaerne. På baggrund af dagtilbuddets læreplan og børnenes kompetencer udarbejder de pædagogiske medarbejdere aktivitetsforløb for børnegruppen. Læreplanen danner ramme for aktiviteterne, hvor børnegruppens interesser og udviklingsmuligheder former indholdet nærmere.
Små børn lærer gennem leg og derfor må de planlagte aktiviteter tilrettelægges med afsæt i legens karakter. Det betyder, at aktiviteterne finder sted i en social interaktion mellem børn og voksne, hvor børnene får mulighed for at udforske, sanse og være kreative. Fysisk aktivitet styrker børnenes trivsel, udvikling og læring, og derfor bør dette element medtænkes i de planlagte aktiviteter.
Legen
For små børn er legen en grundlæggende beskæftigelsesform, der opleves af barnet, som en fri og lystbetonet aktivitet, der ikke har et ydre formål, men mere er et mål i sig selv. Legen har en lærende og udviklende funktion, hvorigennem barnet opnår nye erfaringer og udvikler sit kendskab til sig selv, andre mennesker og omverdenen.
Børns leg er en værdifuld og lærerig aktivitet i dagtilbuddet, som kræver tid, rum og voksenstøtte. Den pædagogiske medarbejder har en særlig rolle i at skabe rammerne for børnenes leg, der bl.a. skabes igennem fortællingen eller den eksperimenterende tilgang, som børnene kan forholde sig nysgerrigt, undersøgende og skabende til. Dagtilbuddet har til opgave at skabe et inkluderende lege- og læringsmiljø, der kan kræve medarbejderens støtte til at igangsætte og fastholde børnenes leg.