I afsnit 6.2 er der er beskrevet en række hensyn, som Bevillingsnævnet skal iagttage. Når du søger om alkoholbevilling er der samlet set en række elementer, som du skal have afklaret og beskrevet, for at Bevillingsnævnet kan vurdere din sag.
7.1.1. Hvad handler din restaurationsvirksomhed om - forretningskoncept
Når du skal søge om alkoholbevilling, skal du først finde ud af og beskrive, hvad konceptet for din restaurationsvirksomhed skal være – og dermed hvilken type restauration du søger alkoholbevilling til.
Valg af koncept er et meget centralt element i forbindelse med ansøgning om alkoholbevillinger, for det har afgørende betydning for bedømmelsen af din ansøgning. Når Bevillingsnævnet skal afveje de forskellige hensyn, er det nemlig af stor betydning, hvilken type virksomhed, du søger om alkoholbevilling til.
Bevillingsnævnet skal bruge oplysninger om dit forretningskoncept for at vurdere, om der kan gives tilladelse til en restauration på det pågældende sted, og hvilke betingelser og begrænsninger (vilkår) der i givet fald skal knyttes til en alkoholbevilling.
Du skal derfor lave en grundig beskrivelse af dit forretningskoncept, hvor du fx. kommer ind på:
- Din målgruppe (familier, voksne, unge under 18)
- Hvad serverer du (mad, alkohol osv.)?
- Om du laver detailsalg?
- Afholder du koncerter, storskærmsarrangementer og andet, hvor din sædvanlige målgruppe ændrer sig?
- Ændrer aktiviteterne i din restauration sig i løbet af dagen – er det brunch for familier om morgenen, spisested for teenagere om eftermiddagen eller diskotek om natten?
Restaurationerne er inddelt i tre typer: A, B og C.
De tre typer er nærmere beskrevet i det følgende. Samtidig er nævnt nogle eksempler på, hvilke former for restaurationer der ofte hører under hvilken type. Der er alene tale om eksempler, idet der hele tiden udvikles nye koncepter og restaurationsformer.
Det skal understreges, at det i vurderingen af, hvilken type en restauration falder ind under, ikke er afgørende, hvad du kalder restaurationen (om du for eksempel kalder den en café eller en natklub). Det afgørende er, hvordan restaurationen belaster omgivelserne.
Hvis en restauration er en blanding af flere typer, vil den normalt blive placeret i den mest belastende type.
Type A-restaurationer er den type restaurationer, der er mindst belastende for omgivelserne. Det er typisk spisesteder eller steder, hvor underholdning er det centrale, for eksempel teatre, biografer, museer og lignende. Type A- restaurationer vil som hovedregel kun holde åbent i den normale åbningstid.
Type B-restaurationer er typisk caféer, barer og bodegaer, som holder åbent i den normale åbningstid. Type B-restaurationer har ikke levende musik på stedet, men nøjes med lavere baggrundsmusik.
Type C-restaurationer er den type restaurationer, der belaster omgivelserne mest, både miljømæssigt – støj mv. – og ordensmæssigt. Musik og eventuelt dans er ofte et af de vigtige elementer i type C-restaurationer. Restaurationer, der søger om udvidet åbningstid, falder ind under type C. Type C-restaurationer kan fx være natklubber, diskoteker og spillesteder. Også restaurationer, som anvender udendørs arealer i forbindelse med restaurationens drift, og herunder påtænker at spille musik udenfor, er type C-restaurationer.
Hvis du ønsker at ændre dit koncept så meget, at du derved skifter restaurationstype, skal du kontakte Bevillingsnævnet eller politiet. Du er også velkommen til at søge vejledning ved tvivlstilfælde.
I konceptbeskrivelsen angiver du også, hvem din målgruppe er.
7.1.2. Åbningstider
Det næste, du skal tage stilling til, er, hvilke åbningstider du ønsker.
Den normale åbningstid i Esbjerg Kommune er i tidsrummet fra kl. 05.00 til kl. 02.00. Bevillingsnævnet kan dog, af hensyn til det øvrige samfund og for at skabe et mere trygt, sundt og ansvarligt restaurationsmiljø efter en konkret vurdering stille vilkår om, at udskænkning af alkohol ikke må finde sted i et nærmere fastsat tidspunkt. Bevillingsnævnet vil derfor se på de åbningstider, du angiver i ansøgningen.
Tilladelse til udvidet åbningstid betyder, at restaurationen også må holde åbent mellem kl. 02.00 og kl. 05.00.
Bevillingsnævnet kan – med Politiets samtykke - give tilladelse til udvidet åbningstid, hvis det vurderes at være forsvarligt ud fra ordens-, ædrueligheds- og miljømæssige - særligt støjmæssige - hensyn sammenholdt med restaurationens type og koncept.
Efter en konkret vurdering af bl.a. din virksomheds koncept, målgruppe, beliggenhed og virksomhedens forhold i øvrigt, kan du forvente, at tilladelsen til udvidet åbningstid vil blive fulgt af et vilkår om lukning. Du vil i udgangspunktet tidligst skulle indstille udskænkningen kl. 06.00, så gæsterne i ro og mag kan forlade restaurationen og derefter holde helt lukket mellem kl. 06.30 og kl. 09.00.
Derudover vil en tilladelse til udvidet åbningstid som oftest blive ledsaget af en række betingelser og begrænsninger afhængig af restaurationens koncept, beliggenhed og åbningstid.
7.1.2.1. Åbningstider ved særlige lejligheder og anledninger
Politiet kan give tilladelse til, at restaurationer uden tilladelse til udvidet åbningstid holder åbent til længere end den normale åbningstid ved særlige lejligheder og arrangementer. Det kan fx være større byfester og lignende lokalt prægede arrangementer. Til restaurationer med udvidet åbningstid kan Bevillingsnævnet med politiets samtykke give tilladelse til fravigelse af vilkår om lukning og dermed længere åbningstid.
I forbindelse med nytårsaften vil alle restaurationer med gyldig alkoholbevilling uden ansøgning kunne holde åbent mellem kl. 02.00 og kl. 07.00. Den udvidede åbningstid skal efterfølges af en lukning mellem kl. 07.00 og kl. 09.00.
Generelle tilladelser til udvidet åbningstid ved særlige arrangementer bliver offentliggjort ved pressemeddelelser og på politiets og kommunens hjemmesider.
Bevillingsnævnet udarbejder hvert år en oversigt over særlige anledninger og dage, hvor restaurationer med udvidet åbningstid kan forvente at opnå tilladelse til en særlig udvidet åbningstid. Det kan fx være ved natten efter Juledag, Skærtorsdag, Påskelørdag og/eller andre lokale events. Oversigten kan findes på Esbjerg Kommunes hjemmeside.
En sådan særlig udvidet åbningstid er også efterfulgt af et krav om lukning mellem kl. 07.00 og kl. 09.00.
7.1.3. Ledelse, bestyrer og personale
Den daglige drift af et serveringssted med alkoholbevilling skal ledes af bevillingshaveren selv eller af en eller flere bestyrere, der er godkendt af Bevillingsnævnet. Når du søger om alkoholbevilling, skal du derfor tage stilling til hvordan den daglige ledelse af stedet skal varetages.
Er bevillingshaveren et selskab, skal serveringsstedet ledes af en godkendt bestyrer. Driver bevillingshaveren flere restaurationer, må som udgangspunkt kun et af stederne ledes af denne/en godkendt bestyrer. Øvrige serveringssteder skal således hver især som udgangspunkt ledes af en eller flere godkendte bestyrere.
Bevillingsnævnet kan dog tillade, at en person som indehaver eller bestyrer leder mere end et serveringssted. En sådan tilladelse kan f.eks. komme på tale, hvor de pågældende serveringssteder ligger tæt på hinanden, eller hvor serveringsstederne har forskellige åbningstider.
Bevillingshaveren og/eller en godkendt bestyrer skal under alle omstændigheder og til enhver tid have fuldt overblik over restaurationens drift, så det sikres, at restaurationen drives forsvarligt, og at der ikke sker overtrædelser af lovgivningen.
Det betyder, at en bevillingshavers/en bestyrers længere fravær ved sygdom, ferie mv. skal dækkes ind af en (anden) godkendt bestyrer. Overladelse af ledelsen til andet personale, fx en medarbejder der kun har politiets godkendelse til ansættelse, vil således ikke være tilstrækkeligt.
Hvis du søger om godkendelse af flere bestyrere, kan du forvente, at Bevillingsnævnet stiller vilkår om, at der skal udarbejdes en vagtplan, så det er muligt at konstatere, hvornår de forskellige bestyrere har været ansvarlig i et givent tidsrum.
Er der tale om alkoholbevilling til en virksomhed, hvor alkohol er den primære aktivitet i driften – diskotek, bar mv., kan Bevillingsnævnet efter en konkret vurdering fastsætte som vilkår i alkoholbevillingen, at bevillingshaver/bestyrer skal være til stede i virksomheden fra kl. 24 og indtil lukketid.
7.1.3.1. Godkendelse af bestyrer og andet personale
Godkendelse som bestyrer kræver, at vedkommende er fyldt 21 år. Hvis bestyreren har afsluttet en uddannelse inden for hotel- og restaurationsfaget, skal bestyreren blot være fyldt 18 år. Derudover må bestyreren ikke:
- være umyndig eller under værgemål.
- være helt eller delvist finansieret af nogen, som fremstiller eller engrosforhandler drikkevarer.
- have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at ansøgeren ikke vil kunne lede restaurationen på forsvarlig måde.
Bevillingsnævnets godkendelse af en bestyrer vil normalt følge alkoholbevillingens gyldighedsperiode.
Øvrigt personale
Efter restaurationsloven er det hovedreglen, at personer under 18 år ikke må være beskæftiget i serveringslokaler, garderober eller toiletter i åbningstiden på serveringssteder, hvor der serveres stærke drikke (alkohol).
Det gælder dog ikke for personer mellem 15 og 18 år, som ikke er omfattet af undervisningspligten
- i tidsrummet kl. 6.00-24.00, hvis vedkommende er uddannet eller under uddannelse i tjenerfaget, eller hvis der er tale om værtens børn eller børnebørn, og
- kl. 6.00-22.00, hvis den pågældende alene er beskæftiget med afrydning, opdækning, rengøringsarbejde, modtagelse af bestillinger eller servering af stærke drikke under opsyn af personer over 18 år på serveringssteder, hvis hovedformål er servering af mad, og hvor serveringen af stærke drikke sker i forbindelse hermed.
Særligt om personale ved tilladelse til udvidet åbningstid:
Hvis der søges om udvidet åbningstid, kan du som vilkår for alkoholbevillingen forvente, at personale, som skal have kontakt med restaurationens gæster, skal være godkendt af politiet.
Medarbejderen skal her som udgangspunkt være fyldt 18 år for at kunne arbejde i serveringslokaler, garderober, toiletter eller lignende i restaurationen.
Medarbejderen kan selv søge om godkendelse hos politiet. Politiet vil i forbindelse med ansøgning om godkendelse af personale lægge vægt på om:
medarbejderen er dømt eller har vedtaget bøder for strafbare forhold, især for tyveri, hæleri, vold, overtrædelse af narkotikalovgivningen og ordensbekendtgørelsen.
medarbejderen har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at medarbejderen ikke vil kunne varetage jobbet på forsvarlig måde.
Godkendelsen vil normalt kunne foretages inden for syv dage. Hvis godkendelsen ikke kan foretages inden for denne frist, vil politiet oplyse skriftligt, hvornår svar så kan forventes.
Medarbejderen må som udgangspunkt ikke påbegynde arbejdet i restaurationen, førend politiets godkendelse foreligger. Andet kan dog fremgå af brevet fra politiet.
Politiet udsteder et bevis for godkendelsen, der gælder i 5 år og også for ansættelse i andre restaurationsvirksomheder i politikredsen. Beviset for godkendelsen og yderligere legitimation skal altid medbringes, når den godkendte medarbejder er på arbejde i en restaurationsvirksomhed, og skal på forlangende forevises politiet.
Da en tilladelse til udvidet åbningstid ofte er fulgt af et vilkår om brug af dørmand i et bestemt tidsrum, er det vigtigt at være opmærksom på, at dørmandsvirksomhed kræver autorisation hos politiet. Nærmere oplysninger om, hvordan man opnår autorisation som dørmand, kan findes på Politi.dk.
7.1.4. Udeservering
Hvis du vil servere mad og drikke udendørs (på eller ved salgsstedet), så skal du starte med at afklare, om det sker fra egen eller offentlig grund.
Offentlig grund
Esbjerg Kommune er både myndighed og ejer af offentlige arealer og veje. Det betyder, at du skal sikre dig tilladelse til udeservering hos Park & Mobilitet (tidligere Vej og Park. Det følger af Vejloven.
Det gælder fx for torve, gågader og fortove. Esbjerg Kommune har udarbejdet retningslinjer for bestemte områder, som du kan finde under Gågaderegulativer.
Det vil typisk være en betingelse for tilladelse, at det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, men derudover behandles ansøgningen efter en konkret vurdering og du kan opleve, at der stilles nogle betingelser om, hvordan og under hvilke forhold serveringen skal foregå.
For at kunne benytte din alkoholbevilling til et offentligt areal, så skal det ligge i umiddelbar tilknytning til det forretningssted, som bevillingen er udstedt til og betalingen skal gå via dette sted.
Hvis du ønsker at lave detailsalg af stærke drikke på offentligt areal, kræver det en stadetilladelse. Du kan søge vejledning ved Park & Mobilitet og Politiet herom.
Egen grund
Din alkoholbevilling gælder som hovedregel til hele den matrikel, som fremgår af ansøgningen/bevillingen. Du skal derfor ikke spørge Bevillingsnævnet om tilladelse til udeservering.
Hvis du vil være sikker på, at du ikke overtræder lovgivningen i forbindelse med udeservering på egen grund, kan det være en god idé at kontakte Byggeri (Plan) eller Industrimiljø i Esbjerg Kommune.
Byggeri vil kunne fortælle dig, om der er nogle begrænsninger for anvendelsen af arealet. Det kan fx være forhold i lokalplanen eller andre forhold i forbindelse med din byggetilladelse og Byggeloven. Det kan være, at arealet er udlagt til grønt område eller parkeringspladser og dermed ikke kan benyttes til udeservering.
Du kan også selv undersøge her:
Hvis der ikke er uoverensstemmelse mellem lokalplaner eller tidligere meddelte byggetilladelser, er det umiddelbart tilladt at indrette et areal til udeservering.
Når du har undersøgt de bygge- eller planmæssige forhold, kan du for en sikkerheds skyld kontakte Byggeri. Beskriv her nøje og vist på tegninger, hvad det er du ønsker. Herefter oplyser Byggeri dig om, hvilke muligheder og begrænsninger, der er for ejendommen.
Industrimiljø kan fortælle dig om de gældende støjgrænser, og i hvilket omfang og under hvilke betingelser serveringen kan foregå. Der kan fx være et hensyn at tage i forhold til naboer. Hvis du allerede har alkoholbevilling, har du fået retningslinjerne for området tilsendt.
Hvis din restauration fx drives på lejet areal, så skal du spørge din udlejer, om du kan anvende arealet til udeservering. Din udlejer kan være nødt til at afklare ovenstående ved samme myndigheder.
Forholdet til alkoholbevillingen
Når du har din alkoholbevilling og fået afklaret, at det pågældende areal kan benyttes til udeservering, kan du påbegynde udeserveringen.
Ledelsen på restaurationen skal kunne påse, at serveringen foregår på forsvarlig vis, ligesom du skal overholde Restaurationsloven og evt. vilkår i din alkoholbevilling.
Din alkoholbevilling giver ikke tilladelse til detailsalg eller stadesalg. Servering indebærer, at gæsten indtager den serverede genstand på eller ved salgsstedet, og der bør derfor være plads til de betalende gæster.
Det kan være i strid med Ordensbekendtgørelsen, Restaurationsloven og alkoholbevillingen, hvis din måde at servere på giver anledning til, at gæsterne medbringer genstandene og drikker dem på gaden, i stedet for at indtage de serverede genstande på eller ved forretningsstedet.
Politiet påser, at du overholder din alkoholbevilling og at din servering på offentlige arealer er i overensstemmelse med Ordensbekendtgørelsen. Hvis du er bekymret for, om dit koncept for udeservering kan udgøre et problem i henhold til Ordensbekendtgørelsen, kan du søge vejledning ved politiet.
Hvis der er tale om enkeltstående arrangementer, som ikke hænger sammen med den daglige drift af virksomheden og nærhed til forretningsstedet, så kan du kontakte Politiet for vejledning om lejlighedstilladelser.
7.1.5. Støj
Andre myndigheder har også betydning ved behandlingen af din ansøgning.
Bevillingsnævnet vil se på Industrimiljøs vurdering af, om drift af restaurationsvirksomhed på virksomhedens adresse har eller kan give anledning til støjmæssige gener for omgivelserne.
Disse forskrifter har betydning for driften af din virksomhed:
- Forskrift for miljøkrav i forbindelse med indretning og drift af restaurationer i Esbjerg og Fanø kommuner. Du vil modtage forskriften senest sammen med din alkoholbevilling. Forskriften gælder også for udeservering.
- Forskrift for udendørs støjende kultur- og musikaktiviteter i Esbjerg og Fanø kommuner. Forskriften gælder for arrangører af enkeltstående arrangementer på udendørs offentlige arealer og på privat grund med offentlig adgang.
Begge forskrifter er også tilgængelige på kommunens hjemmeside.