Resultater - En stærk turistdestination ved Vadehavet
Vi arbejder på at sikre bæredygtig turisme, og vi vil skabe anledninger til at tiltrække turister hele året rundt. Nationalpark Vadehavet giver os særlige muligheder,og desuden booster vi vores erhvervsturisme.
Vestkysten på finansloven
Et stærkt samarbejde langs Vestkysten har ledt til, at de tre Vestkystdestinationer - Destination Vadehavet, Destination Nordvestkysten og Destination Vadehavskysten - er kommet på finansloven. Der kæmpes for bedre rammevilkår for turismen samt en positionering af turismens betydning for samfundet, områdets bosætning og andre afledte effekter.
Foto: Destination Vadehavskysten
Jagten på de Grønne Idealister
Jagten på de Grønne Idealister er et projekt langs Vestkysten, der skal tiltrække nye gæster til området, men samtidig skabe balance i destinationen. Der arbejdes f.eks. med at lede autocampere på rette vej samt at få flere feriehusejere til at udleje i spidsbelastede perioder.
Foto: Destination Vadehavskysten, Mads Tolstrup
Netværk af turistaktører
Et stærkt netværk af turistaktører løfter området i fællesskab. 127 partnere samarbejder omkring destinationsudvikling og fælles markedsføring for sammen at tiltrække flere gæster udenfor højsæsonen, dele gæsterne imellem sig, få dem til at blive længere og til at komme tilbage igen.
Foto: Destination Vadehavskysten, Mads Tolstrup
Et hav af inspirerende projekter
Der er gang i mange spændende aktiviteter og projekter hos Destination Vadehavskysten. Disse dækker bl.a. over:
- Power to Experience som handler om gæsteservice, herunder analog og digital gæsteservice og sæsonforlængelse.
- Masterplan for Esbjerg Havn, der skal gøre havnen mere tilgængelig og skabe nye oplevelsesmuligheder langs havnen. Først og fremmest ved den gamle fiskerihavn.
- Storyhunt er audiowalks i destinationen, som skal udvide oplevelsesmulighederne i ydersæsonerne og gøre det muligt at lede gæsterne rundt i destinationen og ud til turisterhvervet.
Foto: Destination Vadehavskysten
Tiltrækningskampagner i høj- og ydersæsoner
Der arbejdes med markedsføringskampagner i Tyskland, Holland og Danmark, som alle har til formål at tiltrække gæster i hhv. høj- og ydersæsoner:
- Internationale kampagner, der skal tiltrække tyske og hollandske gæster.
Kampagnerne skabes i samarbejde med VisitDenmark og er en del af en større national fortælling, en Vestkystfortælling og ikke mindst en Vadehavskystfortælling. -
Nationale fælles kampagner, der skal tiltrække danske gæster i ydersæsonerne.
Der sættes fokus på lokale ambassadører, som formidler områdets særlige oplevelsesmuligheder, da gæsterne efterspørger at være en del af det lokale fællesskab.Der arbejdes med at synliggøre af de gode historier, både nationalt og internationalt, igennem pressesamarbejde og presseture.
Foto: Destination Vadehavskysten
Partnerskab for Vestkysten
VESTKYST app
I samarbejde med destinationer og kommuner i Partnerskab for Vestkysten er der udviklet VESTKYST app’en, der formidler kultur og natur bredt gennem omtale og wayfinding til attraktioner, oplevelser, events, butikker og restauranter for besøgende og borgere i Esbjerg Kommune.
Foto: Destination Nordvestkysten
Udviklingsprojekt: Kultur, natur og erhverv
Et samlet stiforløb fra grænsen til Varde Å
På initiativ af Destination Vadehavskysten støtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udviklingsprojektet: Kultur, natur og erhverv -nye turismeformer i og omkring Esbjerg Havn med 1.75 mio. kr. Projektet der løber frem til 2025 har til formål at afdække mulighederne for et samlet stiforløb fra grænsen til Varde Å, hvor hovedfokus er hvordan Esbjerg Havn kan indgå i en oplevelsesrute og derved bidrage til andre projekter som Kyst og Kultur, aksen fra Esbjerg Torv til Fanø Færgen via Dokhavnen m.fl.
Indsats for styrket erhvervsturisme
Meet&More for virksomheder
Destination Vadehavskysten har lavet konceptet Meet& More, der er målrettet virksomheder, der vil afholde arrangementer ved Vadehavet. Virksomhederne kan få gratis hjælp til at planlægge deres arrangementer og finde de rettet partnere arrangementet. Derudover er der som en af kommuneplanen for 2022-2034 også et særskilt fokus på at udvikle Esbjerg Kommune inden for erhvervsturismen.
Mandø som Dark Sky Place
Mandø og Esbjerg Kommune har søgt om at blive certificeret som Dark Sky Place, der er de steder i verden, hvor mørket er så tæt, at man kan se stjernerne på nattehimlen uden nogen form for lysforurening.