Tidligere forskning har vist, at anbragte børns kompetencer i skolealderen desværre er langt under gennemsnittet for andre skolebørn. Resultaterne fra ”READ i plejefamilier” viste, at forskellene ikke først opstår i skolen, men at anbragte børn allerede i 3-4 års alderen er ca. et års udvikling bag deres jævnaldrende i sproglige, før-skriftlige og matematiske kompetencer. Undersøgelsen viste også at anbragte børn ofte har flere psykosociale vanskeligheder og færre sociale styrker end ikke-anbragte børn – hvilket formentlig er almen viden for de fleste af jer og kan oversættes til, at anbragte børn ofte er i dårligere trivsel end ikke-anbragte. Forskellen mellem de to grupper viste sig at være størst i målingen af sociale styrker, der dækker ressourcer hos barnet i forhold til at være hjælpsom, hensynsfuld og god til at dele. Her havde gruppen af anbragte børn i alderen 3-5 år mellem 60-72 % dårligere kompetencer end deres jævnaldrende.
Det overordnede resultat af effektevalueringen af ”READ i plejefamilier” viste, at de 20 uger, plejeforældrene systematisk brugte tid på dialogisk læsning med deres plejebarn, ikke havde nogen generel effekt på det anbragte barns generelle sprogudvikling. Men i den kvalitative analyse af projektet fremhæves følgende positive tendenser:
Plejeforældre oplevede, at læsningen understøttede barnets sprogudvikling og øgede barnets nysgerrighed på verden.
Plejeforældre oplevede, at ved dialogen om bogens indhold og ved at give plads til de tanker, barnet får ved læsningen, gives der plads til udveksling og diskussion mellem barn og voksen om forskellige perspektiver, hvilket øver barnet i at danne sig meninger og udveksle disse med andre.
Plejeforældre oplevede, at læsningen inviterede til samtaler om følelser og sociale samspil, hvorigennem barnet kunne drage paralleller til eget liv. Dette bidrog til barnets forståelse af følelser, samspil og empati.
Plejeforældre oplevede, at læsningen bidrog til at styrke deres relation til barnet via omsorg og gennem oplevelser af fælles nærvær og samhørighed.
Familieplejen vil gerne anbefale, at I læser sammen med jeres plejebarn. Selv om projektet ikke viste tydelige positive resultater for udvikling af barnet kompetencer ved brug af dialogisk læsning, så anser vi alligevel metoden som absolut brugbar, og vi er overbeviste om, at dialogisk læsning med jeres plejebarn vil medføre læring og udvikling.