- Forside
- Politik og demokrati
- Byråd og udvalg
- Øvrige råd og udvalg
- Handicaprådet
- Dagsordener 2020
- Møde i Handicaprådet den 18. juni 2020
Møde i Handicaprådet den 18. juni 2020
Dagsorden og bilag.
Torsdag, den 18. juni 2020 kl. 15.00-17.00
Rådhuset, mødelokale 1
Deltagere:
Inga Bredgaard (formand) (Polio- og UlykkesPatientForeningen)
Dorte Højriis Thomsen (LEV)
Connie Kristensen (Spastikerforeningen)
Mogens Bork (Danske Døvblinde)
Erik Sørensen (Scleroseforeningen)
Pia Nielsen (Gigtforeningen)
Rigmor Kristensen (Foreningen Ligeværd)
Henrik Vallø (Formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Rasmus Rasmussen (Medlem af Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Lise Plougmann Willer (Direktør)
Else Zippor (Socialchef)
Birgit Coupar (Sekretær for Handicaprådet)
1. Godkendelse af dagsorden
2. Bemærkninger til referat fra møde den 23. april 2020
Bilag: Referat af 23. april 2020
3. Status på erfaringer med de borgere der har været i STU forløb
Hvordan er de kommet videre? v. Jobcenter Esbjerg, sektionsleder
Lene Damgaard
4. Status – Corona virus v. direktør Lise Willer
5. Analyse af ledsageordning for voksne med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse v. direktør Lise Willer
Bilag:
Sagsfremstilling
EY Notat vedrørende ledsageordning efter serviceloven §97
EY Afrapportering af sagsgennemgang vedrørende ledsageordning
Fremadrettede initiativer i Borgerservice
6. Individuel socialpædagogisk støtte for unge og voksne med
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse v. direktør Lise Willer
Bilag:
Sagsfremstilling
Notat om individuel socialpædagogisk støtte i botilbud
Juridisk notat om socialpædagogisk støtte til aktiviteter
7. Resultater af analyse af behov for botilbud v. direktør Lise Willer
Bilag:
Sagsfremstilling
Kortlægning af behovet for pladser på handicapområdet maj 2020
Resumé af kortlægningen af behovet for pladser på handicapområdet
maj 2020
8. Opfølgning Pårørendepolitik/pårørendeguide v. Erik Sørensen
Bilag:
Notat vedrørende pårørendepolitik/pårørendeguide inkl. budgetforslag
9. Orientering
Opfølgning fra mødet 06.02.2020:
Nedskæringer i klippekortordningen: Borgere der har mistet klippekortordningen, er rigtig kede af ikke at have muligheden
længere. Er det en generel beslutning? Eller findes der borgere, der stadig har mulighed for klippekortordning? Findes der andre muligheder for de berørte borgere?
Svar fra Sundhed & Omsorg:
Klippekortordningen dækkede to områder: Klippekort til borgere i eget hjem og klippekort til borgere på plejecentrene. For begge områder gælder det, at klippekortordningen ikke længere er en mulighed. Beslutningen om fjernelse af klippekortordningen var en del af vedtagelsen af Budget 2020 og som en konsekvens heraf, findes der ikke tilbud, der kan erstatte klippekortordningen.
Støtteerklæring fra Handicaprådet vedr. scenelift.
Bilag: Støtteerklæring
Samling af området for erhvervet hjerneskade hos Sundhed & Omsorg.
Bilag: Høringssvar fra Handicaprådet
Sammenlægning af Specialcentret og Udviklingscenter Vest.
Bilag:
Høringssvar fra DH’s og Ligeværds medlemmer i Handicaprådet
Kommentarer fra LEV Esbjerg-Fanø
Orientering om magtanvendelser i Esbjerg kommunes institutioner for børn og unge i 2019.
Bilag:
Sagsfremstilling
Fordelingen af magtanvendelser 2019
10. Eventuelt
11. Punkter til kommende møder
Fællesskab/ensomhed ønskes drøftet på et kommende møde.
Torsdag, den 23. april 2020 kl. 15.00-17.00
Mødet blev afholdt via skype
Deltagere:
Inga Bredgaard (formand) Afbud (Polio- og UlykkesPatientForeningen)
Suppleant Michael bæk deltog
Dorte Højriis Thomsen (forhindret via skype) (LEV)
Connie Kristensen (forhindret via skype) (Spastikerforeningen)
Mogens Bork (Danske Døvblinde)
Erik Sørensen (Scleroseforeningen)
Pia Nielsen (forhindret via skype) (Osteoporoseforeningen)
Rigmor Kristensen (Foreningen Ligeværd)
Henrik Vallø (Formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Rasmus Rasmussen (Medlem af Social & Arbejdsmarkedsudvalget)
Lise Plougmann Willer (Direktør)
Else Zippor (Socialchef)
Birgit Coupar (Sekretær for Handicaprådet)
1. Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
2. Bemærkninger til referat fra møde den 6. februar 2020
Ingen bemærkninger.
3. Status – Corona virus
Direktør Lise Willer gav status på corona-situationen og kunne fortælle, at Borger & Arbejdsmarked ikke har konstateret smittede borgere eller medarbejdere, hvilket er meget positivt.
Erik Sørensen kunne orientere om, at man langsomt er startet op på ETAC, og det fungerer fint.
Mogens Bork nævnte, at borgere med § 97 er meget berørte af situationen, da mange føler sig ensomme. Ingen besøg, og man kan ikke komme ud og gå tur eller handle sammen med ledsager/kontaktperson.
Lise Willer informerede om, at der er drøftelser i gang omkring opstart af ledsagerordningen igen.
4. Orientering om magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019
Socialchef Else Zippor orienterede om magtanvendelser i Social & Tilbud i 2019 jfr. sagsfremstilling vedhæftet dagsordenen.
5. Orientering
Nærbanestationen i Østerbyen
Opfølgning fra mødet den 6.6.2020 på hvordan det går med Nærbanestationen i Østerbyen - V. Projektkonsulent Peter Nebeling.
Anlæg af den kommende station i Jerne forventes at gå i gang i løbet af de kommende måneder. Det er Banedanmark, der udfører selve stationen, mens Esbjerg Kommune anlægger en stationsforplads lige syd for stationen.
Hvornår stationen åbner, kan vi ikke med sikkerhed sige på nuværende tidspunkt, da det er er Banedanmark alene, der kender den præcise tidsplan.
Handicaprådet tog orienteringen til efterretning.
Ældrebyen i Esbjerg Nord
Opfølgning fra mødet 06.02.2020 med status på hvordan det går med Ældrebyen i Esbjerg Nord v. konstitueret leder Martin Helbo Poulsen, Sundhed & Omsorg.
Status på Projekt Krebsestien kan inddeles i tre:
- Plejehjemmet, som netop er blevet døbt Sirius Seniorbo efter en navngivningskonkurrence, er så langt, at der i uge 7 blev taget første spadestik. Byggeriet følger den nuværende tidsplan og forventes færdiggjort medio 2021 med indflytning i 3.-4. kvartal 2021.
- Seniorboligerne: Claus Sørensen Ejendomme skal bygge 62 seniorvenlige boliger. Boligerne bliver lejeboliger, som får en størrelse, så der kan opnås boligsikring. På den måde kommer de til at ligne ældreboliger. Lokalplanen for disse boliger er pt. i offentlig høring. Forventet byggestart er efter sommerferien 2020 og forventes færdiggjort ved årsskiftet 2022-23.
- Lægepraksis: Læge Michael Christensen fra Varde er i gang med at opføre en lægepraksis på grunden med plads til 2-4 læger. Forventet byggeslut er ultimo 2020.
Handicaprådet tog orienteringen til efterretning.
Besøg i de politiske udvalg i foråret 2020
Bilag: Brev af 26. februar 2020/henvendelse fra Handicaprådet ang. besøg i de politiske udvalg (Der er foreløbig aftalt besøg i Børn & Familieudvalget, Kultur & Fritidsudvalget og Sundhed & Omsorgsudvalget).
Handicaprådet tog orienteringen til efterretning.
6. Eventuelt
Ingen bemærkninger.
7. Punkter til kommende møder
Fællesskab/ensomhed ønskes drøftet på et kommende møde.
Orientering om magtanvendelser i Esbjerg kommunes institutioner for børn og unge i 2019.
Opfølgning fra mødet 06.02.2020:
Nedskæringer i klippekortordningen. Der afventes svar fra Sundhed & Omsorg.
”Borgere der har mistet klippekort ordningen er rigtig kede af ikke at have muligheden længere. Er det en generel beslutning? Eller findes der borgere, der stadig har mulighed for klippekortordning? Findes der andre muligheder for de berørte borgere?”
Handicaprådsmødet den 18. juni 2020:
Status på erfaringer med de borgere der har været i STU forløb.
Hvordan er de kommet videre? v. Jobcenter Esbjerg, sektionsleder
Lene Damgaard.
Analyse af ledsageordning for voksne med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse
Sagsid: 20/2579
Resumé
Social & Arbejdsmarkedsudvalget har på baggrund af en konkret sag om en borger, der har mistet sin ledsageordning, bedt forvaltningen om at få udarbejdet en analyse af praksis og lovgrundlag for bevilling af ledsagelse til unge og voksne med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i en konkret sag, hvor en borger har fået frataget sin ledsagerordning efter § 97 i serviceloven, har Social & Arbejdsmarkedsudvalget anmodet forvaltningen om at iværksætte et analysearbejde. Arbejdet er nu klar til fremlæggelse og drøftelse i udvalget.
Social & Arbejdsmarkedsudvalgets drøftelse er fordelt på to udvalgssager: Dels på dette dagsordenspunkt med analyse af Borgerservice’ sager om ledsagelse, dels i et andet dagsordenspunkt med beskrivelse og rammer for individuel socialpædagogisk støtte.
Med udgangspunkt i analyse af Borgerservice’ sagsbehandling og orientering om retsgrundlaget for bevilling af ledsagelse efter § 97 i serviceloven drøfter Social & Arbejdsmarkedsudvalget praksis for støtte til ledsagelse.
Servicelovens § 97 siger, at kommunen skal tilbyde 15 timers ledsagelse om måneden til borgere med en betragtelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse i aldersgruppen 12 til 66 år. Ledsageordning til unge under 18 år er kun tildelt i meget begrænset i omfang. Esbjerg Kommune har haft 40 ansøgninger i 2018, 30 ansøgninger i 2019 og indtil videre 12 sager i 2020.
Revisions- og rådgivningsselskabet EY har foretaget en gennemgang for Esbjerg Kommune af de seneste 30 sager om ledsageordning, herunder 25 sager, hvor der er meddelt afslag, og 5 sager, hvor ordningen er bevilget (se bilag 2 om afrapportering). EY har ved gennemgangen foretaget en vurdering af, om kommunens sagsbehandling er udført i overensstemmelse med de retlige rammer for ordningen, som er udstukket i lovgivningen, og Ankestyrelsens praksis (se bilag 1 om regelgrundlaget).
Sagsgennemgangen viser, at Esbjerg Kommune i 23 ud af de 30 sager har truffet afgørelserne i overensstemmelse med lovgivning og praksis på området. EY vurderer, at afgørelserne i de 5 sager med godkendt bevilling er givet i overensstemmelse med lovgivning og praksis. I 18 af de 25 sager med afslag vurderer EY, at kommunens afslag på ledsageordningen er givet i overensstemmelse med lovgivning og praksis, mens dette ikke er tilfældet for de resterende 7 afslagssager.
Årsagen til, at EY vurderer, at 7 af afslagssagerne ikke er i overensstemmelse med lovgivning og/eller praksis er, at oplysningerne i den enkelte sag enten ikke har været tilstrækkelige til at give afslag på ledsageordning, eller at betingelserne for at give afslaget ud fra sagens oplysninger ikke har været opfyldt.
Borgerservice er på baggrund af EYs sagsgennemgang ved at ændre procedurer og arbejdsgange, så lovgivning og praksis på området bliver opfyldt i fremtiden (se bilag 3).
Lovgrundlag, planer mv.
Bekendtgørelse af lov om social service af 7. august 2019
Økonomi
Tidligere blev ledsageordningen administreret af ETAC Rehabiliteringscenter. Fra 1. oktober 2018 overtog Borgerservice opgaven. Før 2019 var der budgetoverskridelser hver år, men siden Borgerservice har fået opgaven, er det lykkedes at skabe et budget i balance.
Udviklingen i budgettet og forbruget for ledsageordningen i perioden 2013-2019:
Kompetencer
Direktionen > Social & Arbejdsmarkedsudvalget
Indstilling
Direktionen indstiller, at Social & Arbejdsmarkedsudvalget drøfter analyse af Borgerservice’ sagsbehandling samt orientering om retsgrundlag for bevilling af ledsagelse efter § 97 i serviceloven.
Beslutning Social & Arbejdsmarkedsudvalg den 26-05-2020
Sagen udsættes for yderligere belysning af antal afslag og status på sagsgrundlaget for de 7 sager.
Afbud:
Hans Erik Møller
Bilag
1 -
4710139
Åben EY Notat vedrørende ledsageordning efter
serviceloven § 97
(158402/20) (H)
2 -
4710104
Åben EY Afrapportering af sagsgennemgang vedrørende
ledsageordning
(158383/20) (H)
3 -
4710080
Åben Fremadrettede initiativer i Borgerservice (158370/20) (H)
Notat
Fremadrettede initiativer
Revisionsfirmaet Ernst & Young har gennemgået 30 sager vedrørende ledsageordning efter serviceloven § 97. Der er lavet gennemgang af 25 sager, hvor der er meddelt afslag, og 5 sager hvor ordningen er bevilget. På baggrund af tilbagemeldinger fra Ernst & Young har ledelsen i Borgerservice besluttet at iværksætte følgende initiativer:
- Gennemgang af de 7 sager, hvor Ernst & Young finder, at afgørelserne ikke lever op til gældende dokumentationskrav.
- Udarbejdelse af tjekliste til sagsdokumentation inden afgørelse træffes
- Hvad der skal være af oplysninger til en sag?
- Hvor gamle må oplysningerne være, som vi lægger til grund for afgørelserne?
- I hvilke situationer er der tale om socialpædagogisk støtte?
- Vurdering af om borger kan efterspørge ledsagelse og dokumentation heraf - om og hvordan borgeren overhovedet gives mulighed for selv at tage initiativ og udpege aktiviteter.
- Ved nye ansøgninger tager vi ud til borger og ved opfølgningssamtaler holder samtaler på Grønvangsvej
- Alle sager forelægges kontorchef eller koordinator
- Kompetenceudvikling vedr. skriftlig kommunikation
- Skærpet ledelsestilsyn og kvalitetskontrol
Jens Erik Morthensen
Borgerservicechef
Social & Arbejdsmarkedsudvalg
26-05-2020
Individuel socialpædagogisk støtte for unge og voksne med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
Sagsid: 20/2579
Initialer: elneb
Åben Sag
Resumé
Social & Arbejdsmarkedsudvalget drøfter på baggrund af en konkret sag om en borger, der har mistet sin ledsageordning, generelt regler og rammer for ledsagelse til unge og voksne med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Sagsfremstilling
Social & Arbejdsmarkedsudvalget har på baggrund af en konkret sag med en borger, der har mistet sin ledsagerordning, bedt forvaltningen om at lave en analyse af regler og rammer for ledsagelse eller individuel socialpædagogisk støtte til unge og voksne med en betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Aktualiseret af, at den konkrete borger bor i et kommunalt botilbud, er det også relevant at se nærmere på regler og rammer for individuel socialpædagogisk støtte.
Social & Arbejdsmarkedsudvalgets drøftelse er fordelt på to udvalgssager: Dels på et dagsordenspunkt med analyse af Borgerservice’ sager om ledsagelse, dels i dette dagsordenspunkt med beskrivelse og rammer for individuel socialpædagogisk støtte.
Med udgangspunkt i beskrivelsen af rammerne drøfter Social & Arbejdsmarkedsudvalget socialpædagogisk støtte for unge og voksne med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Social & Arbejdsmarkedsudvalget har udtrykt ønske om yderligere oplysninger om, i hvilket omfang borgere i botilbud er tildelt ledsagelse efter § 97 i serviceloven. Der ønskes også en afdækning af, hvordan individuel socialpædagogisk støtte bevilget efter § 85 løser ledsageopgaver, som er sammenlignelige med ledsagelse efter § 97. Forvaltningen belyser spørgsmålene i det vedlagte notat (bilag 1).
Esbjerg Kommune har bevilget ledsagelse efter § 97 til 242 borgere pr. marts 2020. Heraf bor de 88 borgere på et kommunalt botilbud. De 88 borgere fordeler sig med 74 borgere ved Udviklingscenter Vest, 2 borgere hos Center for Socialpsykiatri, 1 borger hos Specialcentret (børneområdet) samt 11 borgere, som er på botilbud i andre kommuner.
Når en borger søger om ledsagelse efter § 97, laver en myndighedsrådgiver i Borgerservice en vurdering af, hvorvidt borgeren er inden for målgruppen for ledsagelse. Borgerservice tager ikke stilling til, hvilke sociale og kulturelle fritidsaktiviteter borgeren må deltage i, men slet og ret om borger er i målgruppen for ledsagelse. Princippet er, at ledsagelsen ikke samtidig må løse et socialpædagogisk behov.
Når en borger flytter ind på et botilbud, laver en myndighedsrådgiver i Social barn-ung-voksen en udredning af borgerens behov og udarbejder en handleplan efter § 85 i serviceloven. Med afsæt i handleplanen og borgerens behov sker der en bevilling af ressourcer til bl.a. socialpædagogiske støtte. Som udgangspunkt er der ikke bevilling til individuel ledsagelse, hvor borgeren selv kan beslutte, hvad ledsagelsen skal gå til og hvornår.
Vision 2025
Socialpædagogisk støtte til borgere med funktionsnedsættelse knytter an til Vision 2025 – Velfærd om Hverdagslivet i vores kommune: ”Når de basale behov er på plads, opstår der rum for udvikling , så vi kan skabe en kommune, vi alle kan være stolte af. Det kræver et fintmasket sikkerhedsnet for samfundets svage (…)”
Lovgrundlag, planer mv.
Bekendtgørelse af lov om social service af 7. august 2019.
Økonomi
Forvaltningen har i notatet (bilag 1) opstillet forskellige beregningsmodeller for øgning af individuel socialpædagogisk støtte.
Kompetencer
Direktionen > Social & Arbejdsmarkedsudvalget.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Social & Arbejdsmarkedsudvalget drøfter individuel socialpædagogisk støtte for unge og voksne med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Beslutning Social & Arbejdsmarkedsudvalg den 26-05-2020
Drøftet og genbehandles på budget temamøde den 9. juni 2020.
Afbud:
Hans Erik Møller
Bilag
1 -
4710313
Åben Notat om individuel socialpædagogisk støtte (158537/20) (H)
2 -
4710356
Åben Juridisk notat om socialpædagogisk støtte til aktiviteter
Notat om socialpædagogisk støtte til aktiviteter jf. Lov om social service § 85
Udarbejdet af juridisk konsulent Pernille Lykke Dalmar, den 15. maj 2020.
Målgruppen for støtte efter § 85
Borgere, der er omfattet af § 85 er borgere med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Der er ikke krav om at funktionsevnen skal være varigt nedsat.
Socialpædagogisk støtte kan bevilges til borgere, der har ressourcer til at kunne klare sig selv på nogle områder, men samtidig har behov for hjælp på andre områder. Hjælpen skal ydes uanset borgerens boform.
En borger, der allerede er kompenseret i forhold til aktiviteter, kan ikke få socialpædagogisk støtte til aktiviteter. Kommunen kan kompensere borgeren med den aktivitet, der er integreret i et botilbud, når aktiviteten efter en konkret vurdering tilgodeser borgerens behov.
Som eksempel: Hvis en borger ønsker en aktivitet til at indgå i socialt fællesskab, og borgeren er bevilliget aktivitets- og samværstilbud, så er borgeren kompenseret i forhold til sociale fællesskaber. Hvis en borger ønsker støtte til at komme på ferie, så er borgeren kompenseret, hvis et botilbud tilbyder ferieophold.
Muligheden for støtte til aktiviteter – hvad kan der ydes støtte til
Der er ingen lovgivningsmæssige grænser for, hvilke aktiviteter, der kan ydes socialpædagogisk støtte til. Det betyder, at den enkelte kommune har lovhjemmel til at yde støtte til en bred vifte af aktiviteter.
Afhængig af de konkrete omstændighederne vil socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 kunne bestå af ledsagelse, både når der er tale om individuelle og fælles aktiviteter, herunder fritids- og kulturtilbud, aktiviteter af social karakter, aktivitets- og samværstilbud, beskyttet beskæftigelse og lignende. Det kan eksempelvis være relevant for, at den pågældende kan fastholde egen identitet og opnå en mere aktiv livsudfoldelse.
Fundamentet for den individuelle konkrete vurdering
En afgørelse om ledsagelse/aktiviteter efter § 85 bygger på en individuel konkret vurdering, med udgangspunkt i kompensationsprincippet. Princippet betyder, at borgere med en betydelig funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer i så vidt muligt omfang skal kunne leve og udfolde sig som andre. Det er den enkelte borgers situation og behov, der er afgørende for, hvornår borgeren er kompenseret for sit støttebehov i forhold til andre.
Den nedsatte betydelige funktionsnedsættelse, eller særlige sociale problemer skal være årsagen til borgerens behov for støtte til en aktivitet.
Ved ansøgning om socialpædagogisk støtte til aktiviteter, skal kommunen afklare formålet med den aktivitet, der søges om støtte til. Dette skal ske i samarbejde med borgeren, værgen eller andre, der er relevante at inddrage i oplysningen af borgerens støttebehov.
I kommunens vurdering indgår, om aktiviteten bidrager til at udvikle borgeren, til at fastholde borgerens egen identitet eller til at borgeren
opnår en mere aktiv livsudfoldelse. Kommunen kan tage hensyn til, om borgeren med eller uden socialpædagogisk støtte opnår formålet med aktiviteten på anden vis og derfor er kompenseret for sit støttebehov.
I vurderingen indgår, om aktiviteten understøtter en selvstændig tilværelse, og/eller om borgeren får mulighed for aktiv deltagelse i samfundet på lige fod med andre.
Hvilken støtteperson
Kommunen er ikke forpligtet til at yde hjælpen i form af en fast og kontinuerlig støtteperson. Kommunen vælger hvem, der skal udføre det tilbud om støtte, som er bevilget til borgeren. Hvis beslutning om hvem, der skal udføre støtten, er væsentlig indgribende for borgeren, er der tale om en afgørelse, som borgeren kan klage over til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen kan alene tage stilling til, om borgeren får den tilstrækkelig hjælp ved den valgte leverandør. Ankestyrelsen kan ikke i sin prøvelse pege på en anden leverandør.
Omfang af støtte
Det er ikke i lovgivningen for socialpædagogisk støtte efter § 85 fastlagt, at der skal gives et bestemt antal timer til aktiviteter eller socialpædagogisk ledsagelse.
Der er altid en konkret individuel vurdering, og i dette skøn skal indgå om borgeren allerede er kompenseret.
Esbjerg Kommune har modtaget en afgørelse fra Ankestyrelsen vedrørende omfang. Det omhandler en ansøgning om støtte til ferieophold. Her fandt Ankestyrelsen, at borgeren var kompenseret med ferieophold, der blev tilbudt af botilbuddet.
Der findes én principafgørelse (nr. 29-17) på området. Det omhandler en borger i et botilbud, der søgte om socialpædagogisk støtte til et ferieophold med sin kæreste. Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet behandling: Kommunen have ikke foretaget en konkret vurdering af ansøgerens behov for ferie med kæresten.
Ankestyrelsen fastslår, at formålet med ferien er omfattet af bestemmelsen om socialpædagogisk støtte.
I samme afgørelse (nr. 29 – 17) hjemviser Ankestyrelsen en sag til fornyet behandling i kommunen. Dette omhandler en ansøgning hvor kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering af borgerens behov for socialpædagogisk støtte til de ansøgte aktiviteter, eksempelvis biografture og fodbold, og borgerens behov for at deltage i aktiviteterne.
I lovgivningen for socialpædagogisk støtte efter § 85 er der ikke fastsat tidsrammer. I stedet er tilgangen, at der ses på, hvilke behov borgeren har og herefter bevilger en tidsmæssig ramme.
Hvis kommunen foretager en tidsestimering af, hvor meget hjælp borgeren skal have om ugen, så skal kommunen kunne forklare, hvis der er uenighed, at opgaven eller opgaverne kan løses indenfor den udmålte tid.
Kravet om at alle afgørelser efter serviceloven skal foretages med
udgangspunkt i faglige og økonomiske hensyn
Dette lovkrav betyder, at en borger, der opfylder kravene til at modtage støtte, skal visiteres til støtte. Der kan ikke gives afslag på en ansøgning med begrundelse i, at kommunen fattes penge.
Det økonomiske element har dog indflydelse på, hvilken form for støtte, der kan modtages. Støtten skal være faglig forsvarlig i forhold til den enkelte borgers behov. Men, kan behovet dækkes af et ”billigere” tilbud, end det borgeren måtte ønske sig, så kan der træffes afgørelse om at der visiteres til det billige tilbud.
Forudsætningen er, at det tilbud, der visiteres til, er fagligt velbegrundet i forhold til den enkelte borger. Hvis en borger er berettiget til socialpædagogisk ledsagelse til en aktivitet og borgeren ønsker sig socialpædagogisk ledsagelse til en aktivitet i Kolding, kan der visiteres til socialpædagogisk ledsagelse til en lignende aktivitet i nærområdet.
Det skal i den forbindelse afklares om der er ganske særlige årsager, begrundet i borgerens konkrete situation og behov, til at aktiviteten skal foregå i Kolding.
Serviceniveau
Kommunen kan fastsætte generelle vejledende serviceniveauer i forhold til socialpædagogisk støtte til aktiviteter. Kommunen skal dog uanset serviceniveauer altid vurdere den enkelte borgers behov individuelt.
Kommunen er bundet af serviceniveauet i relation til iagttagelse af ligebehandlingsprincippet. Et eventuelt serviceniveau skal dog fraviges, hvis borgerens behov efter en konkret og individuel vurdering nødvendiggør det. Kommunen skal begrunde en fravigelse fra serviceniveauet i såvel nedadgående som opadgående retning.
Det vurderes at have den konsekvens, at hvis en borger er berettiget til støtte til aktiviteter, er der ikke frit valg mht. geografi. Ønsker borgeren støtte til en aktivitet udenfor nærområdet, kan der henvises til en lignende aktivitet i nærområdet ud fra et fagligt og økonomisk hensyn.
Der foreligger endnu ikke en afgørelse fra Ankestyrelsen vedrørende afstanden til aktiviteter. Det vurderes, at der kan tages stilling til dette i et kommunalt fastsat serviceniveau med henvisning til kravet om fagligt og økonomisk hensyn.
Eksempler på fastsættelse af serviceniveau
Det vil sige, at man som kommune fx kan have et serviceniveau, der er følgende:
Eksempel 1
Borgere i kommunens botilbud bevilges som udgangspunkt 5 timer/måned til individuelle selvvalgte aktiviteter. Der skal være tale om aktiviteter, som de ikke i forvejen får støtte til; f.eks. via beskyttet beskæftigelse (§ 103) eller aktivitets- og samværstilbud (§ 104) eller via de aktiviteter, som det enkelte botilbud giver støtte til.
Eksempel 2
Borgere, der er bevilget aktiviteter jf beskyttet beskæftigelse (§103) eller § 104, får som udgangspunkt dækket deres behov for aktiviteter og samvær og bevilges derfor som udgangspunkt ikke yderligere støtte hertil efter § 85
Eksempel 3
Der bevilges som udgangspunkt alene støtte efter § 85 til aktiviteter, som foregår i nærområdet.
Ved udarbejdelse af notatet er følgende kilder anvendt:
Lov om social service § 1, stk. 3, § 85
Lovforslag 2011/1 LSF 140
Vejledning nr. 10284 af 11.12.2017
Ankestyrelsens principafgørelser: 10-19, 6-18, 76-17, 29-17, 60-15
Ankestyrelsens artikel: socialpædagogisk støtte – er borgeren i personkredsen?
Sidst opdateret den 18.12.2018
Ankestyrelsens praksisnotat § 85 til brug for temamøde uge 38 2019
Resultater af analyse af behov for botilbud
Sagsid: 20/4691
Initialer: jn1
Åben Sag
Resumé
Borger og Arbejdsmarked har udarbejdet en analyse, der afdækker behovet for botilbud for børn og voksne på handicapområdet (bilag 1). Formålet er at vurdere, om det nuværende antal af pladser og pladstyperne svarer til behovet de kommende år.
Analysen viser en stigning i behovet for botilbud på voksenområdet, som betyder, at behovet for botilbudspladser de kommende år vil overstige kommunens nuværende kapacitet.
Samlet set peger analysen på, at behovet for pladser på børneområdet er tilstrækkeligt, hvis kapaciteten øges på voksenområdet, så unge over 18 år på Specialcentret kan få et botilbud i voksenregi og dermed skabe plads til mindre børn på Specialcentret.
Indenfor en kortere tidshorisont kommer kommunen særligt til at mangle botilbud til voksne borgere med omfattende og varige funktionsnedsættelser, herunder også botilbud indrettet specifikt til borgere med behov for særforanstaltninger.
Sagsfremstilling
Kommunen har pr. 1. januar 2020 samlet det specialiserede børne- og voksenområde i Borger og Arbejdsmarked i en fælles afdeling; ”Social barn – ung – voksen” med ca. 1700 medarbejdere. Området består af to myndighedsområder og i alt 5 centre.
På handicapområdet er der på tilbudssiden to centre:
- Specialcentret med 50 døgnpladser og 13 aflastningspladser. Aflastningspladserne benyttes af 55 børn.
- Udviklingscenter Vest med 339 botilbudspladser, 280 dagtilbudspladser og 169 borgere, der modtager støtte i egen bolig.
Analysen gennemgår de landsdækkende tendenser på området, som indikerer, at antallet af borgere med handicap, der har brug for et botilbud, er stigende, at der er en stigning i alle aldersgrupper, men særligt blandt de ældre, og at børn med handicap anbringes sent.
I analysens anden del kortlægges den aktuelle udvikling i Esbjerg Kommune med fokus på efterspørgslen på døgntilbud for børn og botilbud for voksne indenfor analysens målgruppe. I analysen af de aktuelle tendenser i Esbjerg Kommune genfindes de landsdækkende tendenser. Derudover identificeres en række lokale forhold, som kalder på særlig opmærksomhed.
Den lokale analyse viser, at der er 35 børn, som vurderes at få behov for en anbringelse på Specialcentret indenfor de næste 5 år. På voksenområdet er der 55 borgere over 18 år, som vurderes at have behov for et botilbud indenfor de nærmeste 5 år. Minimum 20 af disse borgere har behov for en bolig indenfor de næste 12 måneder.
Vurderingen er, at Specialcentret på børneområdet godt kan dække den efterspørgsel, der aktuelt er og forventes de kommende år. I den sammenhæng er det dog afgørende, at der er tilstrækkeligt med pladser på Udviklingscenter Vest, som passer til de unge, der i de kommende år skal tilbydes et botilbud på voksenområdet. På den måde sikres det, at der løbende kan frigives det nødvendige antal pladser på Specialcentret til nye børn, og samtidig at de unge på Specialcentret, som vurderes at have gavn af et tilbud på voksenområdet, kan få et tilbud i rette tid.
Vurderingen er, at der på voksenområdet ikke er tilstrækkelig kapacitet. Analysen viser, at der er behov for flere botilbudspladser i Esbjerg, hvor flest borgere ønsker at bo.
Analysen viser desuden, at der er et stigende behov for fysiske rammer, som kan rumme borgere med komplekse problemstillinger, der har behov for særforanstaltninger eventuelt i form af enkeltmandsprojekter. Esbjerg Kommune køber i dag flere af sådanne pladser eksternt, men det vurderes, at opgaven kan løftes i eget regi med en fornuftig økonomi.
Som det ser ud aktuelt, er der ingen ledige pladser på voksenområdet, hvilket betyder, at akutte behov for botilbudspladser løses ved eksterne køb af pladser.
Anbefalingen er derfor, at der etableres yderligere 20 botilbudspladser samt 8 botilbud til særforanstaltninger.
Kompetencer
Direktionen > Social & Arbejdsmarkedsudvalget og Børn & Familieudvalget.
Høring
Analysen sendes til orientering i Handicaprådet.
Indstilling
- Direktionen indstiller, at Social & Arbejdsmarkedsudvalget og Børn & Familieudvalget:
- Drøfter analysen.
- Drøfter anbefalingen om at etablere yderligere 20 botilbudspladser samt 8 botilbud til særforanstaltninger.
- Oversender analysen til Økonomiudvalget til orientering.
Beslutning Social & Arbejdsmarkedsudvalg den 26-05-2020
Drøftet.
Afbud:
Hans Erik Møller
Beslutning Børn & Familieudvalg den 08-06-2020
Drøftet.
Bilag
1 -
4705637
Åben Kortlægning af behovet for pladser på
handicapområdet maj 2020
(155039/20) (H)
2 -
4706632
Åben Resumé af kortlægningen af behovet for pladser på
handicapområdet maj 2020
(155741/20) (H)
Resume af kortlægningen af behovet for pladser på handicapområdet, Borger & Arbejdsmarked, maj 2020
Konklusioner
Der er behov for flere botilbudspladser på Udviklingscenter Vest i Esbjerg.
Analysen viser en stigning i behovet for botilbud på voksenområdet, som betyder, at behovet for botilbudspladser de kommende år vil overstige vores nuværende kapacitet. Samlet set peger analysen på, at behovet for pladser på voksenområdet hænger sammen med det antal børn på Specialcentret, som har eller vil få behov for en plads på voksenområdet, men ikke kan imødekommes aktuelt, da der ikke er ledig kapacitet på voksenområdet. Indenfor en kortere tidshorisont, vil vi særligt i Esbjerg komme til at mangle botilbud til borgere med omfattende og varige funktionsnedsættelser, herunder også botilbud indrettet specifikt til borgere med behov for særforanstaltninger.
Vurderingen er, at Specialcentret godt kan dække den efterspørgsel der aktuelt er, og forventes de kommende år, på børneområdet. I den sammenhæng er det dog afgørende, at der er tilstrækkeligt med pladser på Udviklingscenter Vest, som passer til de unge, der i de kommende år skal tilbydes et botilbud på voksenområdet. På den måde sikres, at der løbende kan frigives det nødvendige antal pladser på Specialcentret til nye børn, og samtidig, at de unge på Specialcentret, som vurderes at have gavn af et tilbud på voksenområdet, kan få et tilbud i rette tid.
I Esbjerg kommune oplever vi en stigning i efterspørgslen på botilbud på voksenområdet. Fra analysen ved vi, at behovet for botilbudspladser det kommende år, vil overstige vores nuværende kapacitet. Nogle af de borgere, som vil efterspørge et botilbud i de kommende år, bor i dag på et eksternt tilbud, hvor de modtager særforanstaltninger. Disse borgere vil vi fremover gerne kunne tilbyde en plads på kommunens egne botilbud, fordi det herved er nemmere at sikre kvalitet og en fornuftig økonomi i kommunens egne tilbud.
Anbefalinger
- Med henblik på at imødekomme den efterspørgsel som ventes i de kommende år, anbefales det, at Byrådet i det kommende budget, bevilger driftsmidler til at bygge 20 nye boliger til borgere over 18 år med omfattende og varige funktionsnedsættelser, under Udviklingscenter Vest.
- Boligerne skal for størstepartens vedkommende være beliggende i Esbjerg.
- Herudover anbefales det at bygge 8 nye boliger som skal kunne rumme borgere med særforanstaltninger.
Formål
Sekretariat for Borger og Arbejdsmarked har udarbejdet en omfattende analyse, der afdækker behovet for botilbud for børn og voksne på handicapområdet. Formålet er at blive i stand til at vurdere om der er nogle grupper af børn eller voksne med et handicap, som Esbjerg kommune aktuelt eller inden for en nærmere årrække kommer til at mangle passende tilbud til.
Baggrund
Esbjerg Kommune har pr. 1. januar 2020 samlet det specialiserede børne- og voksenområde i Borger og Arbejdsmarked i en fælles afdeling; ”Social barn – ung - voksen” med ca. 1700 medarbejdere. Området består af to myndighedsområder og i alt 5 centre. På handicapområdet er der på tilbudssiden to centre:
- Specialcentret med 50 døgnpladser og 13 aflastningspladser. Aflastningspladserne benyttes af 55 børn
- Udviklingscenter Vest med 339 botilbudspladser og 169 borgere, der modtager støtte i egen bolig
Analysen i hovedtræk
Analysen gennemgår de landsdækkende tendenser på området, som indikerer, at antallet af borgere med handicap der har brug for et botilbud, er stigende, at der er en stigning i alle aldersgrupper, men særligt blandt de ældre, og at børn med handicap anbringes sent. I analysens anden del kortlægges den aktuelle udvikling i Esbjerg Kommune, med fokus på efterspørgslen på døgntilbud for børn og botilbud for voksne indenfor analysens målgruppe.
I analysen af de aktuelle tendenser i Esbjerg Kommune genfindes de landsdækkende tendenser. Derudover er der en række lokale forhold som kalder på særlig opmærksomhed.
Samlet set viser analysen at der er 20 borgere, som vurderes at have behov for et botilbud indenfor det næste år. Indenfor de næste tre år, vurderes 41 at have behov for et botilbud, mens 55 borgere vurderes at få behov for et botilbud indenfor 5 år. En stor andel af de borgere, som indenfor en årrække får behov for et botilbud, ønsker at bo i Esbjerg. Det fremgår desuden, at i hvert fald 5 borgere, med behov for særforanstaltninger, vil få behov for et botilbud på voksenområdet indenfor hhv. 3 og 5 år.
Som det ser ud aktuelt i dag, er der ingen ledige pladser på voksenområdet, hvorfor mismatchet mellem den kommende efterspørgsel og udbuddet af pladser, vurderes at være størst i Esbjerg. Aktuelt er konsekvensen af de manglende pladser, at i den nære fremtid vil akutte behov for botilbudspladser bliver løst ved eksterne køb af pladser.
Oversigt over Esbjerg Kommunes døgn- og botilbud
En gennemgang af kommunens aktuelle døgn- og botilbudspladser til børn, unge og voksne på hhv. Specialcentret og Udviklingscenter Vest viser, at begge centre rummer en meget bred og kompleks gruppe af børn, unge og voksne med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Aldersfordelingen viser, at den største andel af borgere på handicapområdet befinder sig i aldersgruppen 25-34 år, mens den næststørste gruppe er unge i alderen 18-24 år. En del af de unge bor aktuelt på Specialcentret og skal indenfor de nærmeste år tilbydes en plads på Udviklingscenter Vest.
Kommunens køb af eksterne pladser
Esbjerg Kommune køber aktuelt seks pladser til børn og ca. 75 pladser til voksne hos andre kommuner, regioner eller private botilbud. Esbjerg kommune køber primært eksterne pladser, i tilfælde, hvor borgeren har akut behov for et botilbud og Esbjerg kommune ikke selv har en ledig plads. Det er ofte til borgere med særlige behov og behov for længerevarende botilbud. På børneområdet har forbruget af eksterne pladser de senere år været lavt og stabilt. På voksenområdet er brugen af eksterne pladser svagt stigende. Dette hænger formentlig sammen med den generelle stigning i efterspørgslen på længerevarende og specialiserede pladser – og at vi ikke selv har plads.
Pladser til borgere med behov for særforanstaltninger
En del af Esbjerg Kommunes borgere med handicap har brug for særforanstaltninger og er derfor svære at rumme inden for de almindelige botilbud. Særforanstaltninger gives til borgere, der har omfattende behov for hjælp og støtte, fx personaledækning 1-til-1 hele døgnet. Det betyder, at den enkelte borger er i fysiske rammer, som er skærmet fra andre borgere. Esbjerg Kommune har i dag kapacitet til at rumme nogle af disse borgere, men det er er også nødvendigt at købe eksterne pladser på grund af manglende fysiske rammer.
På børneområdet er der aktuelt 2 mindre børn og 2 unge under 18 år med særforanstaltninger på eksterne døgntilbud uden for kommunen. Hertil kommer 5 unge over 18 år, som er på Specialcentret i særlige rammer i dag, og som indenfor en kort årrække får brug for et voksentilbud som en særforanstaltning og eventuelt som et enkeltmandsprojekt. Hertil kommer at voksenområdet i dag aktuelt køber 6 eksterne pladser med særforanstaltninger til særligt ressourcekrævende borgere på handicapområdet, der hver især årligt koster over 2 mio. kroner. Disse borgere ville med de rette rammer, kunne tilbydes en plads i Esbjerg Kommune i stedet.
Hvis Esbjerg kommune fremover selv skal være i stand til at imødekomme efterspørgslen fra borgere med behov for særforanstaltninger på voksenområdet, har Udviklingscenter Vest behov for at få tilført nye pladser til netop denne målgruppe.
Den forventede efterspørgsel på børneområdet
I analysen har vi undersøgt den gruppe af børn med varige og omfattende funktionsnedsættelser, som aktuelt bor hjemme hos deres forældre og hvor familien modtager forskellige former for støtte, hjælp eller aflastning, der indikerer, at børnenes handicap, eller familiens situation i øvrigt, er af en sådan karakter, at børnene måske vil få behov for en anbringelse på et tidspunkt. Analysen viser, at Specialcentret i de kommende år skal kunne rumme ca. 35 nye børn og unge, som vurderes at få behov for en anbringelse.
Vurderingen er overordnet, at Specialcentret godt kan dække denne efterspørgsel. Aldersfordelingen på Specialcentret viser, at langt de fleste børn på centeret, er i aldersgruppen 12-17 år og 18-25 år. Hovedparten af de unge mellem 18-25 år, som i dag bor på Specialcentret, optræder samtidig på arbejdslisten fra voksenområdet, fordi de vurderes at få behov for et botilbud på Udviklingscenter Vest i de kommende år. I den sammenhæng er det afgørende, at der løbende er tilstrækkeligt med pladser på Udviklingscenter Vest til de unge, der bliver for gamle til et at bo på Specialcentret. Ved at sikre et tilstrækkeligt antal pladser på Udviklingscenter Vest sikres, at der løbende kan frigives det nødvendige antal pladser på Specialcentret til nye børn, og samtidig, at de unge på Specialcentret, som vurderes at have gavn af et tilbud på voksenområdet, kan få et tilbud hurtigt.
Den forventede efterspørgsel på voksenområdet
På voksenområdet har vi udviklet et system, som sikrer kontinuerligt overblik over de borgere, som i de kommende år forventes at få behov for et botilbud på Udviklingscenter Vest. Systemet omtales i daglig tale som arbejdslisten. På baggrund af arbejdslisten, har det været muligt at estimere behovet for botilbud på voksenområdet indenfor de næste fem år. Pladsåbninger Antallet af pladsåbninger på Udviklingscenter Vest de seneste to år var hhv. 19 i 2018 og 21 i 2019. I 2018 var der 4 pladsåbninger i Ribe og 14 i Esbjerg, mens der i 2019 var hhv. 7 i Ribe og 10 pladsåbninger i Esbjerg. Det fremgår af analysen, at de eneste årsager til pladsåbninger på botilbuddene er, når beboere afgår ved døden eller flytter i egen bolig med en eller anden form for støtte.
Pårørendepolitik/pårørendeguide
D. 27. juni 2019 fik vi et oplæg af Kolding Kommune for at skaffe mere viden om deres erfaringer med en pårørendeguide/vejleder. Med på mødet var også repræsentanter fra Ældrerådet og Udsatterådet som bakkede op omkring Handicaprådets ønske om en pårørendeguide.
Henrik Vallø opfordrede desuden Handicaprådet til at stille forslag om pårørendeguide til budgetarbejdet de kommende år.
Vi tog emnet op igen på mødet i oktober 2019, hvor vi konkluderede følgende:
Da pårørendepolitikken er vedtaget i Sundhed & Omsorg foreslog Lise Willer, at Handicaprådet og de øvrige interessenter skal kontakte Sundhed & Omsorg med henblik på at få deres politik videreudviklet.
Sundhed og Omsorg er blevet orienteret herom og lovede at følge op herpå. Da der til nu endnu ikke er noget nyt fremkommet fra deres udvalg foreslår vi, at Handicaprådet fremsender et budgetforslag med følgende ordlyd:
Budgetforslag.
Handicaprådet i Esbjerg Kommune foreslår følgende:
At Byrådet i forbindelse med budgettet for 2021-24 beslutter, at der skal udarbejdes en ambitiøs og tværgående pårørendepolitik for Esbjerg Kommune.
Til understøttelse af pårørendepolitikken afsættes et beløb på 500.000 kr. årligt. Beløbet kan bl.a. bruges til at ansætte en pårørendevejleder, som kan understøtte de pårørende.
Det er betydningsfuldt, at pårørendepolitikken vedrører ALLE typer af pårørende (børn, voksne og ældre).
Processen med udarbejdelse af en pårørendepolitik skal indledes med en åben dialog mellem byrådets medlemmer og de relevante frivillige, råd og (patient)foreninger, hvor det vil være ønskværdigt, at forvaltningen hjælper til med servicering af processen.
Der henvises generelt til erfaringer og resultater fra andre kommuner, heriblandt Odense Kommune. Dato 9. juni 2020.
Dato 12. maj 2020
Støtteerklæring fra Handicaprådet vedr. scenelift Handicaprådet i Esbjerg Kommune skal hermed tilkendegive sin støtte til ansøgningen om en scenelift til Præstegårdsskolen således, at også børnene i kørestole i skolens specialklasser kan deltage i aktiviteter, på lige fod med andre børn. Handicaprådet i Esbjerg kommune lægger stor vægt på at bidrage til at sikre ligeværdige forhold for alle.
På Handicaprådets vegne
Inga Bredgaard formand
Høringssvar fra DH’s og Ligeværds medlemmer i Handicaprådet vedrørende: Samling af området for erhvervet hjerneskade hos Sundhed & Omsorg
Vi synes det er et spændende tiltag, dog har vi vendt det med: Hjerneskadeforeningens lokalafdeling (som ikke er en del af Handicaprådet), da det jo især er deres målgruppe det hidrører.
Deres kommentarer som vi tilslutter os er:
- Hvilken analyse ligger til grund for denne sammenlægning?
- Hvilke problemer er der med den organisering der idag er på området?
- Det er umiddelbart meget positivt, at den foreslåede organisering giver en tov-holder for borgeren i hele forløbet. Det er et af de punkter, som vi altid slår på.
- Een gennemgående tovholder, der kan hjælpe på kryds og tværs vil kunne gøre en forskel, under forudsætning af, at tovholderen er kompetent, har indsigt, og kan få ting til at ske (ansvar).
- Øget fokus på koordinering og neurofaglig rehabilitering lyder rigtig fint, men hvad betyder det i praksis - er det blot varme ord, eller er der konkrete handleplaner herfor.
- Der er kun afsat 180.000 om året fra 2021 til den øgede administration ifm sammenlægningen, det synes som en meget lille økonomisk tildeling til noget, der kan blive meget omkostningstungt.
- Sammelægninger er ofte meget vanskeligere i praksis end det ses i teorien.
På Handicaprådets vegne
Inga Bredgaard
Dato 24. maj 2020
Høringssvar fra DH’s og Ligeværds medlemmer i Handicaprådet vedrørende forslag til sammenlægning af Specialcentret og Udviklingscenter Vest
Handicaprådet er positive overfor en sammenlægning af Specialcentret og Udviklingscenter Vest, og kan bakke op om de nævnte formål med at skabe et samlet center på handicapområdet, der kan skabe en bedre sammenhæng fra barn til ung til voksen.
Det er en fordel, at ressourcer og viden kan benyttes på tværs af aldersgrupperne, men sammenlægningen må ikke komme til at betyde, at mennesker med udviklingshæmning skal blive i det samme miljø og det samme tilbud hele livet igennem.
Den nuværende situation, hvor 21 ud af 48 døgnpladser på RABU er besat med unge over 18 år, er særdeles utilfredsstillende, og vi ser frem til at følge den særlige fokus på kapaciteten ift. døgnpladser, som forslaget lægger op til.
Handicaprådet finder det meget uhensigtsmæssigt, at der ikke samtidig sker en sammenlægning af de to myndighedsfunktioner (Familierådgivningen og Voksenmyndighed), og opfordrer derfor til, at arbejdet med modellerne til en fælles ungeindsats på socialområdet sættes i værk straks, og ikke udskydes til et ikke nærmere præciseret “senere tidspunkt”.
Handicaprådet ser som altid positivt på, når udgangspunktet som her er, at der ikke indtænkes en besparelse i forbindelse med sammenlægningen, men finder det også bekymrende, at der samtidig nævnes et løbende fokus på effektiviserings- og besparelsesmuligheder på det sociale område.
Der er et stigende pres på voksentilbud, som ikke forventes at blive mindre de kommende år, så besparelser er ikke det, der ligger lige for på dette område.
Endelig vil vi i Handicaprådet påpege, at vi finder det meget uhensigtsmæssigt, at det nye sammenlagte center hører under 2 politiske udvalg. Det vil helt klart kunne forsinke og besværliggøre både hele sammenlægningen, den daglige praksis og ikke mindst mulighederne for at udnytte kompetencerne på tværs.
På Handicaprådets vegne
Inga Bredgaard
Formand
24.05.2020
Kommentarer fra Lev Esbjerg-Fanø om forslaget til sammenlægning af Specialcentret og Udviklingscenter Vest
I udgangspunktet er vi i Lev Esbjerg-Fanø positive overfor en sammenlægning af Specialcentret og Udviklingscenter Vest, og kan bakke op om de nævnte formål med at skabe et samlet center på handicapområdet, da vi mener, at det kan give en bedre sammenhæng hele vejen gennem livet fra barn til ung til voksen.
Ligeledes ser vi en fordel i, at bl.a. pædagogiske ressourcer og viden kan benyttes på tværs af aldersgrupperne, og sikre tryghed i de overgange, der er en naturlig (og grundlæggende vigtig) følge af, at alle udvikler sig og har brug for løbende forandringer, der understøtter udviklingen.
Her er det dog også vigtigt at påpege nødvendigheden af, at en sammenlægning af centrene skal udmønte sig i, at der rent faktisk sker en udvikling. Som situationen er lige nu, hvor 21 ud af 48 døgnpladser på RABU er besat med unge over 18 år, er udviklingen for disse 21 unge jo reelt sat temmelig meget i stå, og det er særdeles utilfredsstillende.
Vi ser derfor også frem til den særlige fokus på kapaciteten ift. døgnpladser, som forslaget lægger op til. Den foreløbige analyse bekræfter blot det, som vi har oplevet længe, at behovet for pladser er stigende på voksenområdet, men som nævnt ovenfor, må sammenlægningen ikke komme til at betyde, at mennesker med udviklingshandicap skal blive i det samme miljø og det samme tilbud fra vugge til grav. Det er absolut de færreste, der har behov for og kan profitere af det.
Vi er bekymrede i forhold til, at der ikke samtidig sker en sammenlægning af de to myndighedsfunktioner (Familierådgivningen og Voksenmyndighed). Vi vil derfor på det kraftigste opfordre til, at arbejdet med modeller i forhold til en fælles ungeindsats på socialområdet sættes i værk straks, og ikke udskydes til et udefineret “senere tidspunkt”.
Vi er selvfølgelig glade for at læse, at der “ikke i udgangspunktet er indtænkt en besparelse i forbindelse med sammenlægningen”, men en smule bekymrede for formuleringen, at der vil “være løbende fokus på effektiviserings- og besparelsesmuligheder på hele det sociale område”. Det er af afgørende betydning, at første prioritet skal være udvikling og flere tilbud, for at imødekomme det stigende pres på området, og det spiller ikke sammen med “effektiviserings- og besparelsesmuligheder”.
Hertil kommer så en gruppe, der ikke umiddelbart er nævnt her. Det er den voksende gruppe af ældre mennesker med udviklingshandicap, der måske også udvikler demens, og har et helt andet behov, end det der kan tilbydes i de eksisterende tilbud og på traditionelle plejehjem. Disse mennesker må også tænkes ind, og det spiller heller ikke sammen med “effektiviserings- og besparelsesmuligheder”.
Vi finder det meget uhensigtsmæssigt, at det nye sammenlagte center hører under 2 politiske udvalg. Det bliver tungt, og vil helt klart kunne forsinke og besværliggøre både hele sammenlægningen, den daglige praksis og ikke mindst mulighederne for at udnytte kompetencerne på tværs.
Lev Esbjerg-Fanø sidder med i Handicaprådet, og har naturligvis mulighed for at have indflydelse via dette, men da en sammenlægning af de 2 centre er af særlig interesse for os, vil vi meget gerne også inddrages direkte i drøftelserne og arbejdet med organiseringen sammen med Pårørenderådet på Specialcentret og Koordinationsrådet på Udviklingscenter Vest.
Venlig hilsen Lev Esbjerg-Fanø
Dorte Højriis Thomsen
Kredsformand
Børn & Familieudvalg 09-03-2020
Orientering om magtanvendelser i kommunens anbringelses institutioner for børn & unge i 2019
Sagsid: 19/89 Initialer: tojoh
Åben Sag
Resumé
I 2019 har der været 19 tilfælde, hvor tilbuddene har været nødsaget til at benytte magt overfor en borger. Antallet af indberetninger af magtanvendelser har været stabilt de seneste 2 år.
Alle 19 indberetninger er vurderet lovlige og er indsendt til Socialtilsyn Syd. Vurderingen er at indberetningerne er beskrevet fyldestgørende, og der er i tilbuddene, blevet reflekteret på episoderne efterfølgende.
Vurderingen af magtanvendelserne er generelt, at tilbuddene til børn og unge arbejder professionelt med hvordan og hvornår magt benyttes. Samt at magt kun benyttes som en sidste udvej.
Sagsfremstilling
Personalet på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 6 og 7, i lov om social service kan fastholde eller føre et barn eller en ung til et andet opholdsrum. Det er en betingelse for fysisk magtanvendelse efter stk. 1, at barnet eller den unge udviser en adfærd, herunder vedvarende chikane, der er til fare for barnet eller den unge selv, de øvrige anbragte børn og unge, personalet eller andre, der opholder sig på anbringelsesstedet.
Magtanvendelsen skal altid være tilpasset forholdene i situationen og begrænset til det absolut nødvendige. Det er i enhver situation vigtigt, at medarbejderen overvejer, hvad der vil være det mindst indgribende indgreb og ikke blot det letteste.
Oversigt over antallet af indberettet magtanvendelser:
2017: 14 indberetninger, som alle er godkendt.
2018: 20 indberetninger, som alle er godkendt.
2019: 19 indberetninger, som alle er godkendt.
De konkrete indberetninger vurderes, af match og- forebyggelseskonsulenten, i forhold til om de falder indenfor rammerne af bekendtgørelsens bestemmelser:
- Tilladt magtanvendelse
- Ikke tilladt magtanvendelse
- Nødværge/nødret
Mindst en af følgende betingelser skal være opfyldt, hvis der skal være hjemmel til en fysisk magtanvendelse:
- Barnet/den unge udviser en sådan adfærd, at fortsat ophold i fællesskabet er uforsvarligt, eller
- Barnet/den unge derved hindres i at skade sig selv eller andre.
Eksempel 1: Barnet/den unge bliver pludseligt konfliktsøgende overfor personalet, først verbalt, herefter med skub, slag, spark og ryk i håret på den ledsagende personale. Personalet holder barnet/den unge kortvarigt, hvilket giver barnet/den unge ro, hvorefter der kan tales om grunden til den ud afreagerende adfærd.
Eksempel 2: To børn/unge bliver i deres leg uenige, det ender i slagsmål mellem de 2. Personalet går i mellem, sender det ene barn/ung væk og trøster den som er mest ked af det. Barnet/den unge som får trøst tager så kvælertag på personalet og efterfølgende sparker, slår, spytter, m.m. efter personalet. Personalet fastholder barnet/den unge til denne igen er rolig.
Udover en opmærksomhed på, at bekendtgørelsen efterleves, lægger der i vurderingen og tilbagemelding til institutionerne stor vægt på, at de har gjort sig pædagogiske refleksioner, som er skriftliggjort. Den refleksion medarbejderen gør sig, sammen med kollegaer og ledelse, er med henblik på, at den enkelte får sat fokus på egen indsats til læring.
Tilbuddene i Esbjerg kommune har udarbejder beskrivelser af episoderne, hvor det har været nødvendigt at benytte magt. Tilbuddene tager episoderne op i personalegrupperne, hvor der reflekteres over indgrebet. Denne refleksion giver mulighed for at den enkelte medarbejder får sparring på, om en lignende situation kan håndteres anderledes, hvis den igen skulle opstå.
Tilbuddene er generelt gode til at gennemgå indberetningen med børnene/de unge, og giver dem mulighed for at komme med deres oplevelser, derved sikre deres stemme. Dette giver mulighed for, at begge parter kan fortælle den anden part deres oplevelse med episoden, så den bliver afsluttet.
Ved oprettelsen af Socialtilsynene er der fra 1. januar 2014 pligt til at fremsende indberetninger om magtanvendelse til Socialtilsyn Syd. Socialtilsynet kan inddrage oplysninger i tilsynet på afdelingerne.
Alle 19 indberetninger er vurderet og de er vurderet lovlige og er indsendt til Socialtilsyn Syd. Vurderingen er at indberetningerne er beskrevet fyldestgørende, og der er i tilbuddene, blevet reflekteret på episoderne efterfølgende.
Fokuspunkt i 2020:
”Tilbuddene skal i højere grad indarbejde barnets/den unges version af magtepisoden i indberetningsskemaet. Det betyder, at barnets/den unges refleksioner over magtepisoden skal fremgå af indberetningsskemaet på lige fod med medarbejdernes refleksioner over episoden. Hvis barnet/den unge ikke ønsker at dele sin version af magtepisoden, skal det fremgå af indberetningsskemaet, hvorfor barnet/den unge ikke ønsker at dele sin oplevelse af episoden. Medarbejderne skal herefter udarbejde løsningsforslag til, hvordan de fremadrettet lykkes med at sikre, at barnet/den unge deler sin version af magtepisoden”.
Vision 2025
Arbejdet med forebyggelse af indgreb i borgeres ret til selvbestemmelse understøtter Vision 2025 i forhold til ”livskvalitet og sundhed”.
Lovgrundlag, planer m.v.
Magtanvendelserne er blevet vurderet ud fra Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge nr. 764 af 1. august 2019.
Kompetencer
Direktionen > Børn & Familieudvalget > Økonomiudvalget > Byrådet
Vurdering herunder alternativer
Der er ikke modtaget klager i henhold til voksenansvarsloven.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Børn & Familieudvalget, indstiller til Byrådet, at orienteringen gives.
Godkendt.
Afbud: Susanne Dyreborg Michael Harbøll
Beslutning Økonomiudvalget den 30-03-2020
Orientering givet
Beslutning Byrådet den 20-04-2020
Orientering givet. Bilag 1 - 4505866 Åben fordelingen af magtanvendelser 2019.pdf (6341/20) (H)
Fordelingen af magtanvendelser 2019 Familiecenteret:
Relatus: 4
Ribegade: 0
Hyblerne: 0
Ungdomspensionen: 0
Ulvevej: 1
Jupitervænget: 0
Sydstjernen: 7
Topsand: 11
F.Nansensvej: 1
Ørnevænget: 0
Troldhøj (aflastning): 0
Specialcenteret:
Bøge Alle 1 og 5: 0
Bøge alle 3: 5
Bøge Alle 7 og 9: 0
Krohaven - aflastning: 0
Krohaven - Kollegiet: 0
I alt 19